Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل پیش بینی کرد:

برداشت بیش از 1000تن محصول کلزا از مزارع این شهرستان

علی حسین احدی عالی گفت: کلزا که جزو دانه های روغنی است جزو محصولات استراتژیک و بسیار مهم محسوب می شود که نقش بسزایی در تامین روغن نباتی مورد نیاز کشور و قطع وابستگی به بیگانگان دارد . روغن از جمله کالاهای اساسی و نیازهای ضروری است و با تولید محصولات غذایی به ویژه دانه های روغنی برای تأمین نیاز اساسی مردم علاوه بر پاسداری از امنیت غذایی می توان تولید داخلی را نیز در راستای اقتصاد مقاومتی هدایت کرد.

 برداشت بیش از 1000تن محصول کلزا از مزارع این شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل  :  

پیش بینی برداشت بیش ازهزار تن محصول کلزا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، مدیر جهاد کشاورزی اردبیل افزود: کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود. کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌گردد که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.

  این مقام مسئول در ادامه سخنان خود تصریح کرد: میزان واردت دانه های روغنی از خارج از کشور 70 الی 80 درصد است به همین دلیل می بایست راهکارهایی اندیشیده شود تا در کمترین زمان ممکن و به بهترین نحو بتوانیم در تولید این محصول به خود کفایی برسیم و از طرف دیگر میزان روغن تولیدی کلزا فی مابین 40 الی 44 درصد می باشد که همین ویژگی منحصر به فرد باعث شده است تا وزارت جهاد کشاورزی سعی و اهتمام بیشتری به تولید این محصول داشته باشد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: با برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران و تهیه برنامه های متنوع آموزشی سعی شده است تا سطح اطلاعات و آگاهی های فنی زارعین روز بروز افزایش یابد . کارشناسان این مدیریت در تمامی مراحل کاشت ، داشت و برداشت در کنار بهره برداران هستند تا کلیه اصول فنی مربوط به این زارعت را از متخصصین اخذ نمایند .

وی خاطر نشان کرد : در سالجاری 325 هکتار از مزارع این شهرستان به زیر کشت کلزا رفته است که برنامه ریزی شده است تا سال به سال به میزان تولید این محصول و سطح زیر کشت آن افزوده شود . پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بالغ بر 1200 تن کلزا از مزارع این شهرستان برداشت شود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید