Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل:

رعایت برنامه های طرح الگوی کشت اجتناب ناپذیر است

علی حسین احدی عالی گفت: براساس تصمیمات متخذه در کارگروه کشاورزی استان و کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی استان و به منظور جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی ضرورت دارد کشاورزان محترم حتما قبل از اقدام به کشت با مسئولان و کارشناسان این مدیریت و مراکز خدمات تابعه در خصوص تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند هماهنگی لازم را به عمل آورند و از کشت بی رویه محصولات غیر اساسی خودداری نمایند.

رعایت برنامه های طرح الگوی کشت اجتناب ناپذیر است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، احدی عالی افزود: امسال نیز در راستای عمل به سیاستهای ابلاغی تغییر الگوی کشت و توسعه کشت دانه های روغنی، 325 هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت و با توجه به ارائه آموزش های لازم به بهره برداران در خصوص رعایت تاریخ کاشت و آماده سازی صحیح زمین و کشت مکانیزه با دستگاه های ریز دانه کار کلیه مزارع کلزای شهرستان از سطح سبز مناسب و مطلوب برخوردار می باشند.

وی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت برمبنای مدیریت بهینه منابع آبی موجود وکشت گیاهانی با مصرف آبی کم و تولید و عملکرد بالا انجام می گیرد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل به کشاورزان توصیه نمود جهت استفاده بهینه از منابع آبی موجود ، روش های نوین آبیاری ( سیستمهای آبیاری تحت فشار ) را جایگزین روش های آبیاری سنتی و مرسوم نموده و نیز قبل از اقدام به کشت از وضعیت اختصاص آب آبیاری از سدهای مربوطه اطلاع حاصل نمایند.

علی حسین احدی عالی در ادامه بیان کرد: در اجرای سیاست های تغییر الگوی کشت اقدامات ترویجی متعددی در راستای افزایش کشت گیاهانی با مصرف بهینه آب و ارزش اقتصادی بالا انجام شده است.

وی یادآورشد: در این راستا توسعه کشت دانه روغنی کلزا ، غلات دانه ریز( گندم و جو ) در کشت پاییزه و کشت حبوبات (انتظاری و بهاره)، کشت های گلخانه ای ، کشت گیاهان دارویی ،زعفران و کشت حبوبات علوفه ای بسیار با اهمیت بوده و به کشاورزان توصیه نمود کشت این گیاهان را در برنامه کشت خود قرار دهند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید