Iranian Agriculture News Agency

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس خبر داد:

تکمیل عملیات 9 سد معیشتی نیمه تمام در مشکین شهر

دکتر ولی ملکی نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل گفت: این حقیقت که همه ما در قبال تولید کنندگان مسئولیت داریم واقعیتی انکار ناپذیر است

تکمیل عملیات 9 سد معیشتی نیمه تمام در مشکین شهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، وی به منظور بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان حوزه انتخابیه خود، در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در مورد تولیدات کشاورزی به ویژه محصولات باغی، با وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و انجام عملیات استاندارد بعد از برداشت از قبیل: سورتینگ، بسته بندی، نصب برچسب لیبل و سایر آنالیزهای مورد نیاز بازارهای جهانی هدف باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد و تنگناهای پیش روی این صنایع برطرف گردد .

این مقام مسئول با قدردنی از تلاشهای رئیس سازمان جهاد کشاورزی و همکاران در تمامی بخش های مربوطه   در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته درخصوص آبیاری تحت فشار افزود: اینجانب در سالهای گذشته در دو سال قبل با پیگیری های جدی با تامین اعتبار از محل آبهای مرزی کشور پایاب اراضی سد احمد بیگلوی مشکین شهر را احیا نمودیم که نزدیک به 3 هزار هکتار در آن منطقه به صورت آبی وارد چرخه تولید می شوند .

وی با اشاره به اهمیت سدهای معیشتی گفت : در منطقه مشکین شهر 9 سد معیشتی نیمه تمام داریم که اکثرا با پیشرفت بالای 60 درصد بوده که برای تکمیل آنها طبق برآورد جهاد کشاورزی 1200 میلیارد ریال هزینه لازم است که در سفر اخیر هیئت محترم دولت به استان طبق هماهنگی های به عمل آمده از ریاست محترم جمهور  به تکمیل و بهره برداری آنها مبادرت جدی خواهیم داشت .

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفت : مساحت باغات استان  39 هزار هکتار بوده که 14 هزار هکتار آن در شهرستان مشکین شهر قرار دارد و از آن 7500 هکتار به باغات سیب درختی اختصاص یافته است یعنی مشکین شهر قطب باغداری استان می باشد و برای این هم لازم است با پیگیری ، مشاوره و مساعد نمودن شرایط حضور سرمایه گذاران برای احداث کارخانه ها و مراکز فرآوری زمینه های ترقی و پیشرفت در منطقه فراهم شود .

دکتر ملکی گفت: در این اواخر پائین آمدن قیمت سیب های منطقه که مشکلاتی به باغداران ایجاد کرده از طریق مبادی ذیربط پیگیری نمودم و از وزیر صمت به جد تقاضا نمودم که در اسرع وقت برای صادرات و خروج سیب های برداشت شده اقدامات اساسی انجام دهد .

در ادامه مهندس نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با قدردانی از همکاری ایشان با جهاد کشاورزی استان و جدیت در پیگیری امورات منطقه  افزود : در سالهای گذشته هیچ گونه طرحی مطالعه شده برای اجرا در حوزه سامانه نوین آبیاری در استان نداشتیم خوشبختانه از سال 97 در مطالعات و اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار اقدامات خوبی آغاز شده است که هم اکنون 15 هزار هکتار از اراضی در سطح استان برای اجرا در دست اقدام داریم .

 در سال 1397 شهرستان مشگین شهر 5330  میلیون ریال اعتبارات تخصیص یافته از محل اعتبارات استانی داشت که یک میلیارد تومان  برای احداث و بهسازی جاده بین مزارع و 4300 میلیون ریال برای اجرای 1.05 کیلومتر کانال های آبیاری عمومی هزینه شده است. این شهرستان از محل اعتبارات قنوات ( احیاء و مرمت) 1500 میلیون ریال برای قنات چپقان و صلوات تخصیص داشته که این میزان مبلغ نیز طی سال 1397 برای قنوات مذکور هزینه و به بهره برداری رسیده است.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: در این شهرستان 23 سد و استخر معیشتی  به حجم 11.895 میلیون متر مکعب احداث شده است که تعداد 14 سد و استخر  با حجم 7.895 میلیون متر مکعب با اعتبار هزینه شده ی 55350 میلیون ریال در دست بهره برداری می باشد. و  تعداد 9 سد و استخر ذخیره آب با حجم 4 میلیون متر مکعب با اعتبار هزینه شده 90500 میلیون ریال به صورت نیمه تمام می باشد که برای تکمیل و بهره برداری نیازمند 1140500 اعتبار می باشد.

نیشکاد افزود: این شهرستان از محل اعتبارات کمک های فنی اعتباری برای اجرای سامانه های نوین آبیاری، یک  پروژه شبکه آبیاری به مساحت 78 هکتار اجرا نموده و 2 پروژه  به مساحت 900 هکتار مطالعه شده و آماده اجرا می باشد که برای اجرا  نیازمند 225000 میلیون ریال اعتبار می باشد. همچنین این شهرستان 3 پروژه به مساحت 859 هکتار در دست مطالعه دارد که تقریبا اقدامات مربوط به مطالعات در حال اتمام می باشد که پس از اتمام مطالعات، برای اجرا آماده خواهد شد. همچنین این شهرستان طی 6 ماهه اول سال 1398 ، از مجموع 37 طرح سامانه های آبیاری  نوین اراضی خرد 20 طرح به بهره برداری رسیده و 17 طرح در دست اجرا می باشد.

وی در آخر سخنان خود گفت : از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (اعتبارات استانی) شهرستان مشگین شهر در سال 1398 برای اجرای 8 پروژه  17000 میلیون ریال اعتبار مصوب دارد که به محض ابلاغ اعتبار تخصیصی برای هر یک از پروژه ها، عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

 

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید