Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان امور اراضی کشور :

تغییر غیر مجاز اراضی کشاورزی با جدیت پیگیری می شود

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور گفت: در دو دهه اخیر، توجه به موضوعاتی نظیر بهره وری پایین آب و زمین، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تحمیل هزینه های سنگین به کشور جهت واردات برخی محصولات زراعی و باغی، مسئولین را بر آن داشته تا به موضوع خرد شدن و یا تغییر کاربری اراضی به شکلی واقع بینانه تر بنگرند.

تغییر غیر مجاز اراضی کشاورزی با جدیت پیگیری می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل ، فرید صیدی نژاد که در نشستی با حضور جمعی از مدیران کل ستادی این سازمان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه استان، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان سخن می گفت با اعلام این خبر افزود: در این راستا باوضع قوانینی، نظیر حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی، سیاست هایی را اتخاذ شده تا از نابودی هر چه بیشتر اراضی کشاورزی که در آینده ای نه چندان دور، امنیت غذایی کشور را با مخاطره جدی روبرو خواهد کرد، ممانعت بعمل آید.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مسئله حفظ کاربری اراضی در استان اردبیل بسیار حائز اهمیت است زیرا این استان 208621 هکتار زارعت آبی و 38289 هکتار باغ آبی و 338487 هکتار زارعت دیم و 240 هکتار باغ دیم می باشد همین سطح قابل توجه اراضی زراعی وباغی ضرورت اجرای ضوابط و مقررات امور اراضی را بیش از پیش در حفظ کاربری اراضی تائید می نماید .

معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور خاطر نشان ساخت: غالب اراضی زراعی در کشور مساحتی بین 5 تا 20 هکتار و بیشتر باغات مساحتی بین 1 تا 5 هکتار دارند که بیشترین میزان خرد شدن نیز مربوط به این دسته از اراضی است. تنها 17 درصد از اراضی مزروعی کشور مساحتی زیر 5 هکتار دارند و 69 درصد بهره برداران اراضی زراعی در کشور  دارای زمینی با مساحت کمتر از 5 هکتار می باشند. 45 درصد اراضی باغی کشور نیز زیر 5 هکتار می باشند و 82  درصد از باغداران کشور دارای زمینی با مساحت کمتر از 5 هکتار می باشند.

وی در خصوص وضعیت املاک مجهول المالک نیز گفت: درقانون ثبت به املاکی اطلاق می شود که در موقع پلاک کوبی در ثبت عمومی در دفتر توزیع اظهار نامه به نام اشخاص معرفی گردیده ولی تاکنون از طرف مالک ویا قائم مقام قانونی وی در خواست ثبت آن به عمل نیامده باشد و متصرفین اینگونه املاک می توانند باتوجه به دفاتر توزیع اظهار نامه که در ادارات ثبت موجود میباشد همچنین مدارک عادی خریداری نسبت به درخواست ثبت آنها اقدام نمایند. پس از قبول ثبت املاک مجهول المالک به منظور جلو گیری از تضییع حقوق افراد حقیقی یا حقوقی  شماره ومشخصات املاک چهار نوبت در سال  برای اطلاع عموم آگهی می شود اشخاصی که برای خود حقی قائل هستند تا 90 روز پس از انتشار آگهی نوبتی اعتراض خود را به اداره ثبت محل تسلیم نماید و تا یکماه پس از تسلیم  اعتراض نیز در دادگاه صالحه اقامه دعوی نماید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید