Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبر داد:

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح بیش از 290 هزارهکتار

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح بیش از 290 هزارهکتار در این استان خبر داد.

اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در سطح بیش از 290 هزارهکتار

 

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، نادر تقی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل که در جلسه طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با حضور رئیس ستاد اجرایی صدور فرمان امام (ره) و معاونین و مدیران ستادی و شهرستانهای تابعه سخن می گفت،  با اعلام این خبر افزود: بر اساس برش های کشوری استان اردبیل ملزم گردید تا در سطح 290 هزار هکتار از اراضی دیم این طرح را به مرحله اجرا بگذارد که در سایه سعی و اهتمام دست اندرکاران تولید وهمکاری شایسته کشاورزان دیم کارعقد قرارداد اجرای این طرح از 290 هزارهکتار فراتر رفت  و به 296500 هکتار رسید .

وی ادامه داد :  هدف از اجرای این طرح در دیمزارهای استان  افزایش محصول در واحد سطح و حداکثر استفاد ه ازمنابع خاکی و نزولات آسمانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل درادامه سخنان خود افزود: محصولاتی که تحت پوشش جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته اند ، علاوه بر گندم و جو گیاهان روغنی همچون کلزا و گلرنگ می باشد که در محصولات علوفه ای شبدر نیز به زیر کشت رفته  و علاوه بر آن حبوبات منجمله عدس و نخود نیز مشمول این طرح شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه سخنان خود افزود: تعداد کشاورزانی که برای اجرای این طرح مشارکت داشته اند 24820 نفر می باشد که در تعداد 1156 روستا و درتمامی شهرستانهای استان به اجرا در آمده است .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: سطح اجرای کشت مستقمی از طرح 5038 هکتار با دستگاههای کشت مستقیم عملیاتی شده است یعیی این سطح از کشت بدون عملیات خاکورزی و در راستای حفظ ذخایر رطوبی خاک به زیرکشت رفته است که یکی از مهمترین اهداف این طرح نیز همین است .

تقی زاده در ادامه سخنان خود افزود: سطح بیمه محصولات پائیزه این طرح از مرز 153000 هکتار گذشته است که این بدان معنا است اگر به دلیل رعد و برق و ساقه و آتش سوزی و سرما و ... محصول از بین برود . بیمه محصولات  کشاورزی خسارت کشاورزان را پرداخت می کند .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: به استناد مفاد اجرای این طرح مقرر شده بود 595 دستگاه انواع ادوات دنباله بند کشاورزی جذب شود که از این میزان تعداد 289 دستگاه جذب شده و مابقی نیز در دست اجراست .

تقی زاده در خصوص وضعیت عملیات داشت و بهاره مزارع طرح نیز افزود: تا کنون در سطح 95000 هکتار کوددهی به صورت سرک انجان شده و در سطح 39700 هکتار نیز با علفهای هرز این مزارع مبارزه شده است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید