Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

توزیع بیش از 328 هزار تن انواع نهاده‌های دامی در طی ده ماه گذشته

نوبخت اژدری در بازدید از مراکز توزیع نهاده های دامی با اعلام این خبر افزود:در راستای تداوم تولید و پرورش دام سبک و سنگین استان، تامین نهاده های دامی موردنیاز یکی از ضروری ترین مباحث بخش دامپروری بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان بصورت جدی و مستمر پیگیر این موضوع بوده و نسبت به اکثر استانهای کشور از وضعیت نسبتاً مناسبتری برخوردار است.

توزیع بیش از 328 هزار تن انواع نهاده‌های دامی در طی ده ماه گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، این مقام مسئول افزود: براساس دستورالعملهای ابلاغی، نیاز نهاده های دامی دامداران شامل جو ، ذرت و کنجاله سویا برای دام سنگین و جو و ذرت برای دام سبک بایستی به مقادیر تعیین شده تامین و توزیع گردد. درخصوص دام سبک و سایر دامهای سنگین بغیر از گاوداریهای شیری روستایی و عشایری اولویت اول تولید و توزیع کنسانتره بوده و صرفاً یک نوع نهاده خام یا کنسانتره و از یک محل عاملین توزیع زیرنظر مدیریتهای جهاد کشاورزی یا تشکل های عشایری قابل تحویل است.

اژدری افزود: خشکسالی شدید حادث شده و وضعیت نامناسب پوشش گیاهی مراتع و مزارع استان ، تغذیه دستی اجباری تمامی دامهای سبک و سنگین استان ، کمبود و گرانی علوفه و نهاده های دامی ، وارداتی بودن بخش عمده نهاده های دامی و سایر مشکلات موجود، باعث افزایش نیاز نهاده های دامی در بخش دام استان گردیده و با وجود پیگیریهای مکرر و مستمر، تاکنون امکان تخصیص نهاده های موردنیاز بصورت کامل و 100 درصدی در سطح کلیه استانهای کشور فراهم نشده است. بطوری که میانگین درصد تخصیص ماهانه استان زیر پنجاه درصد  بوده که بصورت عادلانه و براساس نسبت جمعیت دام سبک و سنگین شهرستانها تسهیم و توزیع شده است.

وی ادامه داد: نهاده های دامی دامداران عشایری نیز بصورت ماهانه و براساس میزان تخصیص نیاز استان و نسبت دام عشایری بصورت عادلانه تسهیم و تخصیص یافته و از طریق اداره کل امور عشایر استان و تشکلهای عشایری توزیع گردیده است. با توجه به ارائه خدمات توسط اداره کل امور عشایری  صرفاً به دامداران کوچنده ، براساس آمار و اطلاعات موجود 58درصد نهاده های دامی دام سبک به دامداران عشایری تخصیص یافته و 42درصد  بین دامداران روستایی توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی در ادامه سخنان خود افزود: در 10 ماهه سال 1400 مجموع نیاز نهاده های دامی استان برای دام سبک و سایر دامهای سنگین غیر از گاوداریهای شیری حدود 328500 تن بوده ولی بدلیل مشکلات عنوان شده تنها مقدار 115508 تن از طریق وزارت متبوع تخصیص یافته است که بصورت عادلانه و براساس تعداد جمعیت دامی شهرستانها و دامداران عشایری و غیرعشایری تسهیم و توزیع شده است.

وی ادامه داد:  برای دام عشایری علاوه بر سهمیه ماهانه تخصیص یافته از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان، مقادیر قابل توجهی نهاده جو و کنسانتره از سایر محل ها (ذخایر استان ، طرح ساماندهی دام مولد و ...) تخصیص و اعلام گردیده و از طریق اداره کل امور عشایری و تشکل های تحت پوشش توزیع گردیده است. برای نمونه از محل ساماندهی و نگهداری دام مولد عشایری مقدار 8807 تن جو طی 4 مرحله  اعلام گردیده و مرحله اول به مقدار 2202 تن تخصیص و توزیع شده ، مرحله دوم نیز به همان مقدار 2202 تن تخصیص یافته و در حال توزیع می باشد و دو مرحله بعدی نیز متعاقباً از طریق اداره کل پشتیبانی امور دام استان تخصیص خواهد یافت که پیگیریهای لازم در این خصوص و افزایش سهیمه استان صورت گرفته و امید است با افزایش سهمیه تخصیصی استان بخشی از مشکلات دامداران استان مرتفع شود.

وی افزود: مشکل کمبود نهاده های دامی مختص استان اردبیل نبوده و یک مشکل سراسری در سطح کشور می باشد و بدلیل وارداتی بودن و مشکلات عنوان شده در بالا ، امکان رفع کامل آن در کوتاه مدت مقدور نبوده و نیازمند مدیریت مناسب تسهیم و توزیع عادلانه بین دامداران استان است و این امر بدون مساعدت و همکاری قشر زحمتکش دامداران عزیز استان بدست نخواهد آمد. ضمن اینکه  تفاوت چندبرابری قیمت نهاده های یارانه ای در بازار آزاد باعث فعالیت دلالان و سودجویان در این حوزه شده و لازم است که اقدامات لازم در این خصوص نیز صورت گرفته و با افراد اخلال گر در این خصوص برخورد قانونی لازم صورت پذیرد تا همین مقادیر نهاده های تخصیص یافته به استان بصورت عادلانه بدست دامداران واقعی برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید