Iranian Agriculture News Agency

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشارکت مردم در حفظ، احیا و بهره برداری بهینه از عرصه های طبیعی کشور تاکید کرد.

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور
تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشارکت مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی کشور
 

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس محمود حجتی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی برنامه اقدام مشترک توسعه منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه زاگرس که با حضور تنی چند از نمایندگان مناطق زاگرس نشین، معاونین استانداران، روسای سازمان جهادکشاورزی و مدیران کل منابع طبیعی استان های ۱۱ گانه زاگرسی در ایلام برگزار شد، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی و سالروز صدور پیام تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر تاسیس جهاد سازندگی، اظهار داشت: جهاد منشا خدمات گرانبهایی به روستاها و مناطق عشایری شد؛ به خصوص در مناطقی از روستاها که از ابتدایی ترین اقدامات رفاهی و زیستی نظیر آب آشامیدنی، گاز، بهداشت و آموزش برخوردار نبودند و الحمدلله امروز بیشتر بهره مند هستند.

وی با قدردرانی از توجه به موضوع حفظ منابع طبیعی زاگرس، گفت: منابع آب و خاک سرمایه فوق العاده عظیمی هستند که خداوند در اختیار انسان قرار داده و خداوند قدرت خود را با خلقت آسمان و زمین و بارش باران و رویش گیاهان در قرآن توصیف می کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که حاکمیت، مردم و طبیعت سه رکن در کنار هم و در یک راستا هستند، خاطرنشان کرد: مسیر طبیعت مشخص است و آنچه که به ما برمی گردد، پی بردن به رمز و راز طبیعت است؛ ما در طبیعت تغییر نمی توانیم ایجاد کنیم اما در نگاه و روش خود می توانیم تغییر ایجاد کنیم؛ رمز و راز را باید درک کنیم و هم راستای آن حرکت کنیم.

حجتی تصریح کرد: باید حاکمیت، مردم و طبیعت در یک راستا قرار گیریم زیرا بدون مردم نمی توانیم منابع طبیعی را حفظ و مدیریت کنیم و اگر ما فکر می کنیم مردم طبیعت را تخریب می کنند باید فکر مردم را با خود همراه کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با جلب مشارکت مردم است که می توان در یک عرصه با بارش کمتر از ۲۰۰ میلی متر جنگل ایجاد کنیم و تنها با مشارکت مردم می توانیم از عرصه های طبیعی صیانت کنیم و فرسایش خاکی و بادی و بیابانزایی را کنترل کنیم.

حجتی با اشاره به این که طبیعت با انسان مهربان است و ظرفیت های خود را در اختیار ما قرار داده است، ادامه داد: تولید و کشت گیاهان دارویی سازگار با طبیعت، بدون فرسایش و تخریب زمینه ساز درآمد جوامع محلی است؛ در سر تا سر اقلیم متفاوت ایران سازگارترین گیاهان را در طبیعت داریم.

وی گفت: مشارکت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی هم منافع تبعی برای آنان دارد و هم حفظ منابع طبیعی منافعی برای محیط زیست و نسل های آینده خواهد داشت.

حجتی با تاکید بر این که ذهنیت حفظ طبیعت بدون مشارکت مردم را باید از خود دور کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه تجارب بین المللی و محلی، یافته های تحقیقاتی و تکنولوزی های لازم برای حفظ اقلیم و بهره برداری ناب از طبیعت و همچنین حساسیت لازم نسبت به محیط زیست به حد کافی در کشور وجود دارد.

وی با یادآوری این که ۴۰ سال پیش ۳۵ میلیون جمعیت داشتیم و بخشی از گرمایش مردم متکی به عرصه های طبیعی و تعلیف دام هم متکی به این عرصه ها بود، خاطرنشان ساخت: امروز بالای ۸۰ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند و با بکارگیری انرژی های نو وابستگی به عرصه های طبیعی در حال کاهش است.

حجتی با اذعان به این که در مناطق مختلف در ارتباط با منابع طبیعی کارهای زیادی انجام شده است، یادآور شد: در استان ایلام در این زمینه در مقایسه با متوسط استان های کشور اقدامات خوبی شده است.

وی گفت: اگر ما انسان ها همراه و همزیست با طبیعت باشیم، هر روز ظرفیت های جدیدی را می توانیم در طبیعت پیدا کنیم و بخشی که طبیعت اجازه می دهد را بارور و استفاده و بخشی را برای تکثیر زایش و حفظ طبیعت توسط مردم نگهداری کنیم.

حجتی، نهال کاری و درختکاری در طبیعت را از اقدامات خوب انسان ها عنوان کرد و افزود: ما به عنوان حاکمیت و مردم هم مانند طبیعت ظرفیت های زیادی داریم و اگر بخواهیم، «می توانیم» و هیچ محدودیتی مانع خواست ما نمی شود؛ ما امکانات و ظرفیت های زیادی در اختیار داریم (اعم از منابع انسانی و مالی، ساختار، ساختمان، برندها، تجهیزات و ...) باید در کنار مردم به عرصه وارد شویم.

وی گفت: زایش در عرصه های زاگرس کم است و عدم زایش و بلوط زارهای منطقه یک مشکل بزرگ است که باید در تحقیقات و اجرا برای حل این مشکلات فکر شود.

حجتی با بیان این که باید تولید نهال و نهالکاری در عرصه ها برای توسعه جنگل ها داشته باشیم، تصریح کرد: باید با مردم و همراه با طبیعت حافظ سرمایه عظیم تجدید شونده خاک و آب و اقلیم باشیم.

حجتی یادآوری کرد: سال ۱۳۹۲ پدیده خشکیدگی جنگل های زاگرس را تهدید می کرد، اقدامات خوبی در این مدت انجام شد که باید این اقدامات ادامه یابد و همچنین به بحث زایش جنگل های بلوط نیز بپردازیم تا بتوانیم این عرصه را نگهداری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ۲۷ خرداد روز جهانی مبارزه با بیابان زایی، گفت: ۳۲ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد و باید با ایجاد کمربند حفاظتی از توسعه بیابانزایی جلوگیری شود.

حجتی خاطرنشان ساخت: در مبارزه با بیابان زایی و کنترل آن، ایران دارای برند بین المللی است.

وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از استانداران به خاطر توجه به عرصه ها و منابع طبیعی و پشتیبانی در اجرای طرح های منابع طبیعی از جمله طرح آبخیزداری اظهار داشت: مراتع امسال پر بار بوده است و با توجه به خشک شدن مراتع در تابستان در معرض حریق است و باید فوق العاده هوشیار باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید