Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل ثبت صنعتی وزارت صمت اعلام کرد؛

خرمای پیارم و نارنگی هرمزگان ثبت جهانی شد

ایانا _اخبار و رویدادها|| مدیرکل ثبت صنعتی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: خرمای پیارم حاجی آباد، نارنگی سیاهوی بندرعباس و مروارید خلیج فارس گواهی نامه های ثبت جهانی دریافت کرد.

خرمای پیارم و نارنگی هرمزگان ثبت جهانی شد

مهدی میرصالحی دربیست ودومین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه هرمزگان و رونمایی از ثبت این سه محصول هرمزگان در بندرعباس افزود: فرایند ثبت جهانی این سه محصول مدت 2سال زمان برده که اخیرا درسازمان جهانی مالکیت ( WIPO) ثبت شده است.
او، با تشریح روند ثبت جهانی سه محصول نارنگی سیاهو، مروارید خلیج فارس و خرمای پیارم حاجی آباد افزود: ما محصول را در یک حوزه جغرافیایی خاص شناسایی کرده و آن را به ثبت ملی و سپس به ثبت جهانی می رسانیم.
مدیرکل ثبت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: موضوع ثبت جهانی مروارید خلیج فارس بازتاب زیادی در رسانه های بین المللی داشته زیرا دراین سند بین المللی نام خلیج فارس برای دفعه های مکرر ثبت شده است.
به گفته میر صالحی ثبت جهانی این سه محصول باعث شناخت بیش از پیش مردم کشورهای مختلف ازآنها می شود.

نارنگی سیاهو بندرعباس
دهستان سیاهو منطقه کوهستانی و گردشگری در 65 کیلومتری بندرعباس قرار دارد که به علت آب و هوای خاص، انواع محصولات گرمسیری و سردسیری مانند گردو، انار، انگور، زردالو، سیب، انبه، نخل، نارنگی و مرکبات را می توان درکنار هم دید که کاشته شده اند.
سطح زیر کشت باغ‌های نارنگی پفکی سیاهو 2 هزار هکتار است واز آنجایی که این محصول شهره ملی وجهانی دارد همه ساله یک سوم آن در بسته بندی های مخصوص به کشور‌های اروپایی، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌ شود.
وسعت باغهای زیر کشت نارنگی درهرمزگان 7 هزار و 300 هکتار است که سالانه 62 هزار تن محصول از آنها برداشت می‌ شود.

خرمای پیارم حاجی آباد
خرمای پیارم (Piarom or Pyarom) نام یکی از انواع خرماهایی است که در شهرستان حاجی آباد ازتوابع استان هرمزگان کشت می‌شود.
رقم پیارم از نوع تجاری و درجه یک بوده که به دلیل کیفیت مناسب و بازارپسندی یک رقم خاص صادراتی محسوب می‌شود طوریکه این محصول توانسته توجه بازارهای جهانی را به خود جلب نماید.
پوست نازک این خرما به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن بطور کامل به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد و فرایند شستشوی آن نیز به صورت کامل صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز می‌باشد به راحتی و سرعت در سوخت‌وساز بدن استفاده شده و کسانی که یک بار این خرما را مصرف کرده‌اند به خاطر طعم بسیار خوب و ظاهر مطلوب و سایر خواص غذایی آن معمولاً مصرف‌کننده دائمی این خرما می‌ شوند.

مروارید خلیج فارس
مراکز صید مروارید در گذشته فقط به ساحل های دریاهای آب گرم محدود می شد یکی از مهم ترین این مراکز، خلیج فارس است، حوزه خلیج فارس به خاطر داشتن مرواریدهای طبیعی بسیار مشهور است طوریکه گفته می شود، خلیج فارس بهشت مروارید است.
مرواریدهای خلیج فارس، از لحاظ کیفیت، درخشندگی و اندازه و فراوانی خود دارای شهرت بسیاری هستند، وجود چشمه های آب شیرین و ترکیب منحصر به فرد از آب شن و شور یکی از اسرار درخشندگی مروارید خلیج فارس اعلام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید