Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر توسعه صادرات صنعتی معدنی:

امسال صادرات کشور 13 درصدرشد داشته است

ایانا_ اخبار و رویدادها|| مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات در کشور از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است.

امسال صادرات کشور 13 درصدرشد داشته است

به گزارش ایانا مسعود کمالی اردکانی روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان کردستان اظهار داشت: در این مدت بیش از 27 میلیارد دلار صادرات داشته ایم.
وی اضافه کرد: 12 میلیارد دلار از صادرات انجام شده مربوط به محصولات پتروشیمی و معیانات گازی، سه میلیارد و 500 میلیون دلار مواد معدنی و بیش از 5 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و مابقی هم صنعتی بوده است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بیش از 55 درصد صادرات کشور را مواد معدنی و محصولات پتروشیمی تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه طی دو دهه اخیر سرمایه های کلانی در دو بخش مذکور انجام شده است، تاکید کرد: بدون سرمایه گذاری، صادرات هم رشد پیدا نخواهد کرد.
کمالی اردکانی یادآور شد: دستیابی به رشد هشت درصدی اقتصاد در کشور نیاز به سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری در طول سال دارد که بخشی از آن معطوف به صادرات خواهد بود.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه زیرساخت های صادراتی در کشورمان مطلوب نیست، گفت: برای ایجاد و بهبود وضعیت زیرساخت های صادراتی نیاز به سرمایه گذاری کلانی داریم.
وی اعمال مشوق های صادراتی را نیازمند تامین منابع مالی خواند و افزود: در دو سال اخیر منابع محدودی برای مشوق های صادراتی اختصاص یافته که این یکی از ضعف های موجود در این حوزه است.
کمالی اردکانی ضمن تاکید بر تولید کالای با کیفیت و برندسازی آنها یادآور شد: بازار کشور عراق یکی از مقاصد مهم اقتصادی کشورمان اس که دارد از حالت غیرساختاری به ساختار یافته تغییر می کند.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: امروزه بسیاری از کالاهایی که به این کشور صادر می کنیم دچار تعرفه های افزایشی و ورود محدود می شود که این اتفاق اگر فقط شامل صادرکنندگان ایرانی باشد دولت باید حل آن را پیگیری کند.
وی تاکید کرد: براساس ابلاغیه ای که از سوی سران سه قوه و همچنین با تایید و تاکید مقام معظم رهبری صادر شده در شرایط اقتصادی امروز تجار و بازرگانان باید ارز ناشی از تجارت خود را به چرخه اقتصاد کشور باز گردانند.
کمالی اردکانی گفت: در یکی از تبصره های این ابلاغیه آمده در صورت لزوم می توان استثناهایی را برای برخی محصولات و شرکت ها لحاظ کرد.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: تعهدات ارزی صادرکنندگان استثنا نخواهد بود فقط برای فروش ارز در سامانه نیما استثناهایی لحاظ شده که به زودی اعلام خواهد شد.
در این مراسم از صادر کنندگان برتر استان متشکل از محمد نجیب شریفی مدیرعامل شرکت سقز سازی کردستان، شاهو اخگر مدیرعامل شرکت سیم و کابل اخگر غرب، آفاق روزچنگ مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی خورشید زریوار، هادی جهانی مدیرعامل شرکت نسیم زریبار، خسرو شجاعی مدیرعامل شرکت تعاونی لبن دوش غرب، محمودنادرسرا مدیرعامل شرکت نیک پلیمر و هیوا حاجی مرادی مدیرعامل شرکت صنایع تولیدی سیم و کابل ارم هادی نور با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید