Iranian Agriculture News Agency

با اتخاذ برنامه‌های توسعه‌ کشاورزی؛

زندگی به روستاهای متروکه بازمی‌گردد

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| توسعه روستا محور؛ توسعه‌ای بر مبنای روندهای تولیدی و ایجاد تسهیلات برای کشاورزان و دامداران خرد است تا بتوانند ضمن تامین نیازهای خود، سرریز تولید را به بازارهای داخلی، گسیل کنند. این شیوه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تجربه شده و مثلا در کشوری مانند دانمارک باعث شده است تا این کشور بتواند بخش قابل توجهی از تولیدات دامی و لبنی خود را به دیگر بازارها گسیل کند.

زندگی به روستاهای متروکه بازمی‌گردد

حالا هر چند نمی‌تواند ادعا کرد در آن حد مثل کشورهایی که در این زمینه صاحب نام هستند، اما تلاش بر این بوده تا احیای روستاهایی که به دلیل فقدان منابع و امکانات خالی از سکنه شده‌اند، به چرخه تولید  روستایی بازگردند.

محمدخدادمرادی مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آبدانان، امروز مصاحبه‌ای با ایرنا انجام داده و نمونه‌ای از احیای روستاها را برشمرده است.  او نام 12 روستا را برشمرده و گفته است: روستاهای  مولاب علیا، مولاب سفلی ،مولاب وسطی،لرغه سفلی،ایمانی،چپ و راست، گلهی،چرمل، چمشالان،مصطفایی،کن احمدخان و علی اباد شهرستان آبدانان که پیش از این متروکه بوده‌اند، احیا شده‌اند.
او افزوده: ساکنان این روستا ها که سال‌ها قبل بخاطر وجود مشکلات رفاهی و عمرانی مجبور به ترک زادگاه شده بودند با تلاش متولیان امر، ززمینه بازسازی کامل مساکن آنان مهیا و مجددا به روستاهای خود بازگشتند.
مسئول بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آبدانان اضافه کرد: در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و طرح احیای مجدد روستاهای متروکه در بخش کلات مورموری با پرداخت 29میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن 82 خانوار روستایی با 500 نفر جمعیت بعد از گذشت 12سال زندگی عشایری و روستایی خود را در زادگاه خویش از سر گرفتند.
او یاد اورشد: به منظور بهسازی محیط، احداث جوی و جدول و پارک ،اصلاح معابر، زیرسازی و آسفالت 7روستای شهرستان آبدانان در نیمه اول سال جاری 75میلیارد ریال از محل اعتبارات بنیاد مسکن استان ایلام هزینه شده است .
مرادی از اجرای طرح هادی در 80 درصد روستاهای شهرستان ابدانان خبر داد و گفت: با صرف هزینه ای معادل 255میلیارد ریال از محل اعتبارات زلزله هفت هزار و 882 واحد شهری و روستایی در این شهرستان احداث و هشت هزار و 672 واحد تعمیر شدند .
27هزار نفر جمعیت شهرستان آبدانان در 53 روستا ساکن هستند.
اینها بخشی از خدماتی است که از قضا حداقلی بوده است. به نظر می‌رسد اگر خدمات ارائه شده به روستاها، در قالب برنامه‌های توسعه‌ای کشاورزی به روستائیان ارائه شود تعداد بسیار بیشتری از روستاها احیای شوند و حیات به آنها بازگردد. در این مسیر توجه به الگوهای جهانی به طور قطع سرعت برنامه‌ها را بیشتر خواهد کرد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید