Iranian Agriculture News Agency

نماینده سنندج و کامیاران در مجلس:

تعیین کیفیت محصولات غذائی، باعث آرامش می‌شود

نماینده مردم سنندچ، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: آزمایشگاه ها برای تعیین کیفیت محصولات تولیدی صنایع غذایی باید فعالیت خود را برای ایجاد آرامش بیشتر مردم افزایش دهند.

تعیین کیفیت محصولات غذائی، باعث آرامش می‌شود

به گزارش ایانا، سید محسن علوی روز پنجشنبه در آیین بازدید از کارخانه لبنی پاک آرای سنندج با بیان اینکه دستگاه ها و نهادها تمام قد از تولید، اشتغال و سرمایه گذاری حمایت می کنند اظهار داشت: این حمایت به منزله فدا کردن سلامت و آرامش جامعه نیست و در این خصوص انتظار می رود ترتیبی اتخاذ شود تا آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی و واحدهای تولیدی بیشتر از گذشته فعالیت داشته باشند.

او با اشاره به برخی شایعه ها مبنی بر استفاده از مواد غیر بهداشتی در کارخانه پاک آرای سنندج اضافه کرد: این مساله تا کنون از سوی دستگاه های اجرایی و نهادها مسجل نشده و انتظار می رود اخبار و اطلاعاتی که در فضای مجازی و برخی رسانه ها منتشر می شود نیز بر اساس تکیه بر نظریات کارشناسی و واقعیت ها باشد.
علوی با بیان اینکه مبهم گویی در جامعه تبدیل به فضیلت شده است اضافه کرد: این موارد در بسیاری از مواقع برای جامعه تبدیل به یک هزینه ای جبران ناپذیر می شود که در نهایت منتج به ایجاد برخی مشکلات در زندگی اجتماعی و بروز نگرانی در بین جامعه می شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون 170 خانواده از واحد تولیدی پاک آرا در کردستان ارنزاق کمی کنند که برای بازگرداندن آرامش جامعه مبنی بر اینکه محصولات این کارخانه سالم است باید آزمایشگاه های آن و دانشگاه علوم پزشکی به صورت ویژه برای بررسی محصولات آن فعالتر شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این بازدید گفت: طبق نمونه برداری دانشگاه علوم پزشکی و استاندارد، محصولات پاک آرای سنندج مشکل خاصی برای سلامت ندارد.
محمد دره وزمی اظهار داشت: با توجه به بروز برخی شایعه ها در خصوص تولید محصول ناسالم در این کارخانه تصمیم بر آن شد که نظارت ها از آن با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود که در کنترل های کیفی دقیق نهادهای متولی تا کنون موردی از ناسالم بودن محصولات را مشاهده نکرده اند.
وی با اشاره به شعار سال با عنوان حمایت از کالای ایرانی اضافه کرد: مسئولان و نمایندگان استان دست به دست هم داده اند تا موانع حمایت از کالای ایرانی را در کنار حفظ حقوق مصرف کننده و تولید کننده به صورت توامان برطرف کنند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این بازدید با بیان اینکه در سال جاری از واحدهای تولید محصولات غذایی 6 هزار مورد نمونه برداری شده است اظهار داشت: 24 مورد از این بازدیدها مربوط به شرکت پاک آرای سنندج است که به صورت میانگین شامل پنج بازدید در هر ماه است.
کامبیز حسن زاده اظهار داشت: در این بازدید ها تنها 2 مورد عدم انطباق از شرکت تولیدی پاک آرا مشاهده شده که این مساله هم به معنی استفاده از مواد خطرزا برای سلامت مردم در تولید محصولات نیست.
وی اضافه کرد: از این رو دانشگاه علوم پزشکی موظف است به صورت دوره ای از تمامی کارخانه ها و واحدهای تولیدی مربوط به مواد غذایی بازدید کرده و در صورت مشاهده ابتدا به خارج کردن محصول از چرخه مصرف اقدام کند و در مرحله بعدی نیز اقدام به برخورد قانونی با متخلفان کند.
وی افزود: در مورد شرکت پاک آرا موارد مشکل سازی در عرصه سلامت و یا استفاده از مواد سمی یا خطر آفرین در محصولات آن مشاهده نشده است.
سرپرست معاون ارزیابی و انطباق اداره کل استاندار کردستان نیز در این بازدید گفت: حمایت از مصرف کننده و تولید کننده از اهداف اجرای استاندارد است و شرکت پاک آرا تا کنون برای 13 محصول تولیدی خود پروانه استاندارد اخذ کرده است.
فرید بطی افزود: در بازرسی های انجام یافته از این شرکت در سال جاری 20 امتیاز منفی برای 13 محصول آن منظور شده که وضعیتی نسبی خوبی است به طوری که اگر محصولی به 70 امتیاز منفی برسد اقدام تعطیلی یا برخورد قانونی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت لبنیات پاک آرا سنندج گفت: امکان ندارد از مواد سفید کننده در شیر استفاده شود و بیشترین شیر خام واردی به خط فرآوری کارخانه، شیر صنعتی تولید شده در دامپروری های مجاز است.
محمد خدایی اظهار داشت: شیر صنعتی ما از شرکت دشت گل کردستان در قروه، دامپروری کنگاور، شرکت آوین دشت قزوین، دامپروری های ملایر و رزن و مجموعه دامپروری روزچنگ مریوان تامین می شود.
وی با بیان اینکه به هیچ عنوان امکان ندارد از مواد سفید کننده در شیر استفاده کرد، یادآور شد: اضافه کردن هر ماده افزودنی به شیر مانع از انعقاد آن و در نتیجه فرآوری برای تولید ماست، پنیر و سایر محصولات لبنی می شود.
وی با بیان اینکه پاک آرا زیر مجموعه شرکت پاک کشور است و هم اکنون توانسته ایم با جلب اعتماد شرکت پاک شرایط لازم از نظر کیفی را بدست بیاوریم افزود: در این راستا میزان شیر خام ورودی از روزانه 40 تُن در سال 94 هم اکنون به 85 تُن رسیده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون 30 درصد تولید محصولات این شرکت در استان مصرف می شود و بقیه نیز به خارج از کشور یا سایر استان ها صادر می شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش در برخی شبکه های مجازی خبری مبنی بر وجود مواد سمی در محصولات لبنی شرکت پاک آرا منتشر شده بود که این خبر بعدا از سوی این شرکت و برخی دستگاه های نظارتی در حوزه تولید محصولات غذایی تکذیب شد.
شرکت پاک آرای سنندج در سال 1367 شروع به فعالیت کرده و هم اکنون 170 نفر در آن مشغول به کار هستند.
این شرکت در سال جاری صادرات محصولات خود به میزان یک میلیون دلار را در برنامه کاری خود قرار داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید