Iranian Agriculture News Agency

فرانس 24 از بروز اختلافات در واشنگتن دی.سی خبر داد:

اختلاف برجامی در میان جمهوری‌خواهان آمریکایی

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از همان زمان که در رقابت‌های انتخاباتی قدم گذاشت، مدام بر این موضوع تاکید می‌کرد که «برجام» توافقنامه‌ای است که در آن جمهوری اسلامی ایران سر دولت دموکرات اباما، کلاه گذاشته و معامله‌ای را رقم زده که منافع آمریکا در آن تامین نمی‌شود.

اختلاف برجامی در میان جمهوری‌خواهان آمریکایی

ترامپ همان زمان به شهروندان آمریکایی قول داده بود که اگر به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شود، از اولویت‌هایش «پاره کردن برجام» خواهد بود. او وقتی بر این کرسی تکیه زد، سعی داشت به قول انتخاباتی خود، جامه عمل بپوشاند. اینکه این روند چطور طی شد و چند و چون آن چه بود، در جای خود، قابل بحث است اما او بالاخره هر طور که بود، به این قول عمل کرد و از برجام خارج شد و از آن پس به عنوان فردی که به معاهدات بین‌المللی، بی‌توجه است، شناخته شد. 

حالا اما این موضوع ابعاد مختلفی پیدا کرده است و غیر از  به وجود آمدن برخی چالش‌های بین‌المللی، در دورن آمریکا هم، اختلاف نظرهایی پدیدار شده است. این اختلاف نظرها اگر در چهارچوب اختلافات معمول دموکرات_جمهوری‌خواه بود، خیلی موضوع قابل بحثی نبود چه آنکه اختلاف نظر این دو حزب در اموری از قبیل آموزش، بیمه و مسائلی از این دست وجود دارد و در سطحی دیگر اختلافات به حوزه دیپلماسی و روابط خارجی هم کشیده می‌شود اما موضوع وقتی جالب می‌شود که اختلاف برجامی، به درون حزب جمهوری خواه و هیات حاکمه این کشور کشیده می‌شود. در این زمینه، شبکه که تلویزیونی فرانس24 هم گزارشی ارائه کرده و تاکید دارد: در پی اقدام دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای و از سرگیری ضدایرانی، در میان جمهوری‌خواهان آمریکایی شکاف سیاسی ظهور پیدا کرده است.

اختلاف در واشنگتن

به گزارش ایانا دیوید اسمیت (David Smith) رئیس دفتر گاردین در واشنگتن دی.سی در گفت‌وگو با فرانس24 به ظهور و بروز چنین شکافی در میان جمهوری‌خواهان، اشاره کرده و گفته است: با این اقدام ترامپ واشنگتن دچار شکاف و اختلاف سیاسی شد.
او ادامه داد: این موضوع باعث بروز شکاف در حزب جمهوری‌خواه شده است، البته در این حزب افراد تندرو وجود دارند که از این اقدام ترامپ حمایت می‌کنند.
اسمیت این را هم گفت که بین دمکرات‌ها نیز انتقادهای تندی علیه آنچه ترامپ پیش گرفته مطرح شده و می‌گویند که این اقدام‌ها نمی‌تواند سازنده باشد و باعث دور شدن شرکای واشنگتن می‌شود و در واقع آمریکا به جای اینکه امن‌تر شود، ناامن‌تر می‌شود.

دونالد ترامپ در مخالفت با تمامی توافق‌های بین‌المللی امضا شده توسط باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، 18 اردیبهشت با وجود تاکید رهبران و مقامات کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس روسیه و چین بر حفظ پایبندی به برجام، یکجانبه واشنگتن را از این پیمان خارج کرد.
 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید