Iranian Agriculture News Agency

تکذیب چند باره ادعاهای نماینده سبزوار درباره فساد در خرید تضمینی

اگر فساد بود، در گندم خودکفا نمی‌شدیم

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| هفته پیش، موضوع عجیب فساد در خرید تضمینی گندم، توسط یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد. نماینده سبزوار البته معلوم نیست بر چه اساسی این موضوع را طرح کرده اما اعداد و ارقام مطرح شده توسط او عجیب بود. او گفت ۱۰۰ هزارتن گندم، گم شده است! عددی که اگر قرار بر بارگیری آن در کامیون‌های ده تنی باشد، ۱۰ هزار کامیون نیاز دارد. با این حال نماینده مردم سبزوار در مجلس ادعای دیگری هم طرح کرد و از ارائه مستندات فساد در شرکت بازرگانی دولتی در حوزه گندم خبر داد و حتی ادعا کرد: "معاونان وزیر کشاورزی فساد در سازمان غله را پذیرفتند"، اما در عالم واقع هیچ یک از این معاونان آن را تأیید نکردند.

اگر فساد بود، در گندم خودکفا نمی‌شدیم

ماجرا از آنجا آغاز شد که هفته گذشته رمضانعلی سبحانی‌فر _نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی_ ادعاهایی را درباره وجود فساد برنامه‌ریزی شده و تخلف بزرگ در شرکت بازرگانی دولتی در زمینه خرید تضمینی گندم مطرح کرد اما پس از آن، یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی و معاون وزیر جهاد کشاورزی، این ادعا را تکذیب کرد و گفت تاکنون هیچ تخلفی گزارش نشده است و طرح چنین ادعاهای بی‌انصافی است و موجب آزرده خاطر شدن همه فعالان در این عرصه از کشاورزان تا کارخانه‌های تولید آرد می‌شود.

پس از تکذیب این ادعا، نماینده سبزوار مجددا طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که نشست مشترکی با معاونان امور مجلس شورای اسلامی پشتیبانی و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی برای مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی داشته و مستندات خود درباره فساد در این حوزه را به آنها ارائه داده است و حاضران در این جلسه نیز برخی از این فسادها را پذیرفتند و شکل‌گیری آن را مربوط به سال‌های گذشته عنوان کردند.

به گفته سبحانی‌فر، با وجود تکذیب اولیه مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، در این نشست اعلام شد بخشی از پرونده تخلفات در این سازمان به مراجع قضایی فرستاده و تاکید شده که پرونده‌های فساد برای رسیدگی در قوه قضائیه باز است.

این ادعای تازه در حالی مطرح شده که سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ، مجددا آن را تکذیب و عنوان کرده که موارد مطرح شده توسط این نماینده مجلس مبنی بر وجود هرگونه فساد سازمان یافته در سازمان خرید تضمینی گندم فاقد صحت است و در جلسه‌ مورد اشاره او، برخی پرونده‌های حقوقی سنواتی در مراجع قضایی علیه برخی از سیلوداران و کارخانه‌های آرد مطرح و مشخص شد همه موارد مورد ادعا توسط کارکنان شریف و دستگاه‌های نظارتی شرکت متبوع به عنوان تخلفات قراردادی مطرح و در مراجع قضایی مورد پیگرد قرار گرفته و بعضاً به صدور رأی منجر شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با تاکید بر اینکه هیچ موضوعی درباره فساد در حوزه خرید گندم طرح نشد، تصریح کرد که طرح اینگونه مباحث در شرایط حساس کنونی با مصالح کشور که منجر به تضعیف اعتماد عمومی و سلب امید از جامعه می‌شود، در تضاد است. البته دیگر معاونان وزیر جهاد کشاورزی نیز این ادعاهای طرح شده از سوی نماینده سبزوار را تایید نمی‌کنند.

البته عباس کشاورز - معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی - در این باره به ایسنا گفت که گرچه خرید تضمینی گندم ارتباطی به این معاونت ندارد و نباید در این باره صحبت کنم اما چنین ادعاهایی تکذیب شده و فسادی در خرید تضمینی گندم وجود ندارد.

از سوی دیگر یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی نیز این ادعا را تکذیب کرد و گفت: اگر تا کنون با فساد و تخلفات بزرگ قرار بود، خودکفا شویم تا کنون این مسئله و حواشی آن برای همه آشکار شده بود و برای چند سال متولی نمی توانستیم خودکفایی گندم را تکرار کرده از واردات این محصول استراتژیک بی نیاز شویم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید