Iranian Agriculture News Agency

سرگئی لاورف:

درد خاورمیانه بیشتر از رنج در زمان دیکتاتورهاست

لاوروف گفت: باید گذشته خاورمیانه را یادآور شویم. هم صدام و هم معمر قذافی به ترتیب دیکتاتورهای عراق و لیبی بودند اما به هنگام مقایسه روشن می‌شود که درد و رنج ملت‌های این دو کشور در دولت کنونی پس از مداخله نظامی نیروهای آمریکا و ناتو که با نقض قوانین بین‌المللی صورت گرفت و موجب کشته، زخمی شدن و آواره شدن بیشترین تعداد از خانه و کاشانه شد، بسیار بیشتر و شدیدتر از زمان حکومت دو دیکتاتور مذکور است.

درد خاورمیانه بیشتر از رنج در زمان دیکتاتورهاست

 

به گزارش ایانا، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه آرتی تاکید کرد: مسکو اقدامات دیکتاتورها را توجیه نمی‌کند اما از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به منظور اجتناب از تکرار سرنوشت عراق و لیبی در سوریه حمایت می‌کند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره حمایت روسیه از اسد گفت: باید واقع‌بین بود و به ویژه در زمینه برقراری امنیت در دنیا، در کشور خود و همکاری در این راستا که شرایط مناسب برقراری امنیت را ایجاد می‌کند،‌ مسئولیت‌پذیر باشیم.

او افزود: باید گذشته خاورمیانه را یادآور شویم. هم صدام و هم معمر قذافی به ترتیب دیکتاتورهای عراق و لیبی بودند اما به هنگام مقایسه روشن می‌شود که درد و رنج ملت‌های این دو کشور در در دولت کنونی پس از مداخله نظامی نیروهای آمریکا و ناتو که با نقض قوانین بین‌المللی صورت گرفت و موجب کشته، زخمی شدن و آواره شدن بیشترین تعداد از خانه و کاشانه شد، بسیار بیشتر و شدیدتر از زمان حکومت دو دیکتاتور مذکور است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: می‌توان گفت این مساله درخصوص سوریه نیز مصداق دارد. آنهایی که عراق و لیبی را نابود کردند امروز تلاش می‌کنند جامعه بین‌الملل را به مشارکت برای دستیابی به راه حل بحران مهاجران تشویق کنند، در حالی که هنوز نتیجه‌ای به دست نیاورده‌اند. آنها همان‌هایی هستند که تصمیم دارند همان سناریوی مشابه را در سوریه نیز تکرار کنند.

لاوروف گفت: بسیاری از تحلیلگران معتقدند منافع آمریکا در حفاظت از آشوب در خاورمیانه است تا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.

او ادامه داد: من معتقد نیستم که واشنگتن به دنبال تحقق این هدف است اما حقایق در صورت بررسی به روشنی بیانگر این امر خواهد بود.

لاوروف تاکید کرد: این بدین معنی نیست که ما می‌خواهیم دیکتاتورها را توجیه کنیم اما پیش از ورود در چنین توطئه‌هایی باید همه تدابیر برای ممانعت از اقدامات غیرمعقول اتخاذ و راه‌های توسعه تغییرات دموکراتیک به صورت صلح‌آمیز ایجاد شود. همان کاری که آمریکا در بسیاری از کشورهای دیگر منطقه انجام می‌دهد.

او در پایان گفت: ما همه نقض‌های حقوق بشر و اصول قوانین انسانی بین‌المللی از سوی هر طرف، مقامات، مخالفان یا کشورهای خارجی که در امور داخلی مداخله می‌کنند، محکوم می‌کنیم.

لاوروف گفت، باید دانست که صرفا ادعای اصول اخلاقی تا چه اندازه ارزشمند است.

وزیر خارجه روسیه گفت، توسعه و طراحی سلاح‌های جدید امری ضروری برای کشور ما به منظور حمایت از امنیت آن است و مسکو نمی‌تواند در مقابل آمریکا بدون سلاح بایستد.

او افزود: در سال ۲۰۰۲ ولادیمیر پوتین خروج آمریکا از معاهده سامانه‌های دفاع موشکی را اشتباه خواند و بوش پسر در آن زمان جواب داد که کشورش نیاز به ایجاد سامانه‌های دفاع موشکی دارد اما نه علیه روسیه بلکه علیه کشورهای دیگر و نام ایران و کره‌شمالی را برد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: معاهده محدود سازی سیستم‌ موشک‌های ضد بالستیک از سوی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در ماه مه ۱۹۷۲ امضا شد اما در آن زمان وقتی برای اجرای آن تعیین نشد. در سال ۲۰۰۱ واشنگتن خروجش را از معاهده اعلام و در سال ۲۰۰۲ اجرای این معاهده امضا شده بین دو کشور را متوقف کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید