Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی شیلات ایران خبر داد:

پیش‌بینی تصویب موافقت‌نامه منابع زنده دریای خزر در هفته جاری/ آذربایجان نخستین نامزد مدیریت منابع دریای خزر

از میان پنج کشور حاشیه دریای خزر تنها مجلس ایران است که باید برای اجرایی شدن موافقت‌نامه منابع زنده دریای خزر دستور صادر کند که پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری این مسئله قطعی شود.

پیش‌بینی تصویب موافقت‌نامه منابع زنده دریای خزر در هفته جاری/ آذربایجان نخستین نامزد مدیریت منابع دریای خزر
پیش‌بینی تصویب موافقت‌نامه منابع زنده دریای خزر در هفته جاری/ آذربایجان نخستین نامزد مدیریت منابع دریای خزر

رئیس گروه امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی شیلات ایران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره وضعیت تصویب موافقت‌نامه منابع زنده دریای خزر که از مهرماه سال گذشته به مجلس شورای اسلامی رفته است، گفت: این موافقت‌نامه قرار است در هفته جاری در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

مرتضی مهران‌پور افزود: مشکل خاصی در این موافقت‌نامه دیده نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود که در این هفته تعیین تکلیف شده و پس از ارجاع به شورای نگهبان، از سال آینده اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این موافقت‌نامه یک‌فوریتی است و جزئیات ندارد و نمایندگان زیادی موافق اجرایی شدن آن هستند، به‌طور قطع در هفته جاری به تصویب خواهد رسید.

مهران‌پور درباره لزوم چنین موافقت‌نامه‌ای ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی سابق، مدیریت خوبی برای ذخایر دریای خزر وجود نداشت؛ به‌گونه‌ای که 200 تن خاویار تولیدشده در سال رو به کاهش رفت و در حال حاضر به یک تا دو تن رسیده است.

وی تصریح کرد: به‌دلیل آنکه ماهیان خاویاری مهاجم بوده و لازم است برای جلوگیری از انقراض آنها پنج کشور حاشیه دریای خزر، مدیریت یکپارچه‌ای را اعمال کنند، باید چنین موافقت‌نامه‌ای توسط مجلس هر کشور به تصویب برسد تا بتوان به‌درستی این منابع را مدیریت کرد.

پیش‌بینی کمیسیون مشترک منابع دریای خزر به‌زودی

رئیس گروه امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی شیلات ایران یادآور شد: مقرر است که پس از تصویب این موافقت‌نامه توسط کشورها، پس از 60 روز از اعلام آخرین کشور، کمیسیونی مشترک تشکیل شود و برنامه‌ها و مدیریت واحد بر ذخایر دریای خزر اعمال شود.

مهران‌پور تأکید کرد: چهار کشور دیگر این موافقت‌نامه را به امضاء رساندند و امیدواریم ایران نیز آن را تصویب و اجرای آن به‌زودی آغاز شود.

وی اظهار داشت: مقرر است بعد از تصویب تمامی کشورها، به‌صورت دوره‌ای هر دو سال یک‌بار به ترتیب حروف الفبا، مدیریت ذخایر دریای خزر بر عهده یکی از این پنج کشور قرار گیرد که بدین‌ترتیب کشور آذربایجان نخستین نامزد مدیریت ذخایر دریای خزر خواهد بود.

مهران‌پور در پایان گفت: با اجرایی شدن این موافقت‌نامه، بر رهاسازی بچه‌ماهیان و صید و جلوگیری از صید غیرمجاز مدیریت شده و بدین‌ترتیب برای حفظ ذخایر تصمیم‌های مؤثری اتخاذ خواهد شد./

خبرنگار:‌مژگان ستار

L-941103-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید