Iranian Agriculture News Agency

بوقلمون از فهرست غذاهای اشرافی خارج شد/ قیمت گوشت بوقلمون، نصف گوشت قرمز

تولید صنعتی بوقلمون در کشور و قیمت آن که ارزشی نصف گوشت قرمز دارد، باعث گرایش بیشتر مردم شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از تنوع‌بخشی در سبد محصولات پروتئینی مردم خبر داد و گفت: در دو دهه اخیر تلاش برای تنوع در تولید گوشت سفید در کشور آغاز شده است، به‌گونه‌ای که گوشت شترمرغ به لحاظ مزیت‌هایی که بر گوشت قرمز دارد، ترویج شده و علاوه بر آن گوشت بوقلمون نیز به‌عنوان گوشت سفید در کشور مورد توجه است.

حسن رکنی افزود: تولید بوقلمون در قالب واحدهای صنعتی دارای سابقه‌ای دیرین است، اما به شکل غیرصنعتی در محیط‌های روستایی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر مصرف گوشت بوقلمون در کشور از حدود 20 گرم فراتر رفته، به‌گونه‌ای که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سال 92، سرانه مصرف به 350 گرم در سال رسیده است.

رکنی ادامه داد: در حال حاضر 225 واحد پرورش بوقلمون گوشتی در کشور وجود دارد که دارای ظرفیت بیش از یک میلیون و 300 هزار قطعه در سال هستند که امکان تولید دوبرابری آن وجود دارد.

وی با اعلام اینکه گرایش مردم به مصرف گوشت بوقلمون افزایش یافته است، تصریح کرد: ما به‌دنبال ایجاد تنوع در سبد پروتئینی هستیم و علاوه بر بوقلمون، بلدرچین و اردک نیز به شکل صنعتی در حال پرورش است.

ظرفیت بوقلمون مادر گوشتی در حال حاضر 11 هزار قطعه است

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: دو واحد پرورش بوقلمون مادر گوشتی با ظرفیت حدود 11 هزار قطعه در کشور وجود دارد که می‌تواند خوراک واحدهای پرورشی گوشتی را از لحاظ جوجه یک‌روزه تأمین کند و کسری آن نیز از طریق واردات تأمین می‌شود.

رکنی با اعلام اینکه 207 هزار قطعه بوقلمون پرورشی در مزارع وجود دارد، تأکیدکرد: سالانه امکان پرورش 2.5 دوره در طول سال وجود دارد که این امر کمک بزرگی به تولید گوشت سفید در کشور است.

وی به آمار جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: تولید گوشت بوقلمون در دنیا حدود پنج میلیون و 750 هزار تن است و متوسط سرانه مصرف دنیا نیز زیر یک کیلوگرم برآورد شده است.

رکنی همچنین گفت: سرانه مصرف هر ایرانی حدود 350 گرم در سال 92 برآورد شد که به‌نظر می‌رسد به سمت میانگین جهانی در حال پیشروی هستیم.

آمریکا با تولید سه میلیون و 400 هزار تن در رأس تولیدکنندگان بوقلمون

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه افزود: آمریکا در رأس تولیدکنندگان بوقلمون دنیا قرار دارد که دارای تولید گوشتی معادل سه میلیون و 400 هزار تن در سال است و میانگین مصرف آن نیز هفت کیلو و 250 گرم برآورد شده است و سپس اتحادیه اروپا با تولید دو میلیون تن و سرانه مصرف حدود سه کیلو و 800 گرم قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: قاره آفریقا با تولید 160 هزار تن، کل آسیا با تولید 120 هزار تن و کل قاره اقیانوسیه با حدود 20 هزار تن در رده‌های بعدی تولید گوشت بوقلمون قرار دارند.

رکنی با اعلام اینکه تولید گوشت بوقلمون در کشور حدود 20 هزار تن در سال است، ادامه داد: میانگین سرانه تولید ایران نصف تولید دنیا است که باید میزان مصرف را با ترویج آن افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در کشورهای منطقه، ترکیه با دارا بودن تولید 50 هزار تنی گوشت بوقلمون، بیشترین تولید را در بین کشورهای همسایه از آن خود کرده است.

رکنی یادآور شد: استراتژی توسعه در کشورما بر تولید زنجیره‌ای استوار است، به‌گونه‌ای که از تهیه جوجه، خوراک، خدمات دامپزشکی، پرورش بوقلمون، کشتار، بسته‌بندی و فرآوری آن تحت مدیریت خاصی قرار دارد تا به کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی کردن آن بیانجامد.

وی تأکید کرد: در قدم‌های بعدی برنامه برای صادرات گوشت بوقلمون و تفکیک قطعات را مدنظر داریم.

رکنی اظهار داشت: پوست و پر بوقلمون بر خلاف شترمرغ دارای اهمیت اقتصادی نیست، اما برای تولید بیشتر گوشت آن، در حال برنامه‌ریزی هستیم.

تولید انبوه، بوقلمون را از فهرست غذاهای اشرافی خارج کرد

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه از قدیم گوشت بوقلمون غذای اشرافی محسوب می‌شد، گفت: در حال حاضر مسیر تولید گوشت بوقلمون به اندازه‌ای پیشرفت کرده که امکان تولید انبوه آن با قیمت مناسب فراهم شده است.

وی همچنین افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت بوقلمون تقریباً نصف گوشت قرمز است؛ بنابراین تمامی اقشار مردم می‌توانند آن را تهیه کرده و استفاده کنند.

رکنی درباره شرایط پرورش بوقلمون خاطرنشان کرد: شرایط کنترل‌شده و استاندارد می‌تواند تولید مناسبی را رقم بزند و در بیشتر استان‌های کشور ازجمله اصفهان، زنجان، تهران، مرکزی و قزوین بیشترین واحدهای پرورش بوقلمون را دارا هستیم.

وی ادامه داد: بوقلمون طی چهار ماه، به وزن مطلوب می‌رسد و حداقل 10 تا 11 کیلوگرم گوشت مفید تولید می‌کند.

رکنی تصریح کرد: به‌دنبال آن هستیم که مزارع مرغ مادر را بر اساس آخرین دستاوردهای علمی اصلاح کنیم و آخرین سویه‌های بوقلمون با ویژگی‌های گوشتی بالا را به کشور وارد کرده و به سمت تولید بیشتر با بهره‌وری بالاتر و اثرگذاری مثبت حرکت کنیم./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940423-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید