Iranian Agriculture News Agency

حاشیه امن قیمت گوشت قرمز در آستانه ماه رمضان امسال

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا): پنج روز به ماه مبارک رمضان باقی مانده است و باز هم در نظر مردم، ذخیره‌سازی برای جلوگیری از گرانی مایحتاج این ماه آغاز شده است. در حالی که در بخش گوشت و فرآورده‌های پروتئینی مازاد تولید در کشور وجود دارد، باز هم دغدغه کمبود یا نبود گوشت هست، اما مدیرعامل اتحادیه دامداران به مردم اطمینان داد که تولید به اندازه کافی و حتی مازاد بر نیاز داریم و نباید با جوسازی اجازه دهیم تا واسطه‌ها کار خود را انجام داده و نسبت به گران کردن این کالاها اقدام کند.

سعید سلطانی سروستانی می‌گوید: در حال حاضر به‌دلیل افزایش تولید گوشت در کشور، دامداران وضعیت نامناسبی دارند، به‌گونه‌ای که گوشت گوسفندی و گوساله روی دست آنها باقی مانده است.

وی می‌افزاید: بیش از 100 میلیون واحد دامی در کشور داریم که اگر 50 درصد هم دام مولد داشته باشند، باز هم 40 میلیون تن تولید گوشت در کشور داریم.

سلطانی سروستانی خاطرنشان می‌کند: اگر برنامه درستی برای پرواربندی دام‌ها وجود داشته باشد و وزن مطلوب دام‌ها نیز مدنظر قرار گیرد که البته علوفه بخش دیگری از تولید را شامل می‌شود که متأسفانه مقدار زیادی از آن وارداتی است.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر مدیریتی بر تولید گوشت در کشور وجود ندارد، به‌گونه‌ای که متوسط هر گوسفند می‌تواند 25 کیلوگرم باشد، در حالی که در کشتارگاه‌های صنعتی این وزن 17 کیلوگرم و بنا به اعلام سازمان دامپزشکی کشور در روستاهای تحت نظارت معمولاً سن کشتار گوسفند 15.5 کیلوگرم عنوان شده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران تصریح می‌کند: وزن متوسط در بازارهای جهانی 22 کیلوگرم است که حتی اگر ما وزن 17 کیلوگرمی را در نظر بگیریم، پنج کیلوگرم از راندمان جهانی پایین‌تر هستیم که این امر یعنی بیش از 20 درصد از ظرفیت کشور مغفول مانده است.

سلطانی سروستانی یادآور می‌شود: اگر برنامه‌ریزی کنیم تا وزن گوسفندان پرواری را به نرمال برسانیم، خواهیم توانست به شرط تأمین علوفه به خودکفایی برسیم.

وی تأکید می‌کند: دامداران برای پرواربندی دام‌های خود تلاش می‌کنند و سپس آنها را می‌فروشند و در زمانی که عرضه زیاد می‌شود، قیمت پایین‌تر می‌آید و بدین‌ترتیب تمامی زحمات آنها به باد می‌رود.

سلطانی سروستانی می‌گوید: اگر علوفه ارزان در اختیار دامداران قرار گیرد و برنامه‌ریزی مشخصی نیز برای پرواربندی داشته باشند، مشکل مازاد تولید دیگر وجود نخواهد داشت و این صنف نیز دچار ضرر و زیان نمی‌شوند.

وی درباره آنکه اگر به ظرفیت پرواربندی کشور، بخش عشایری نیز اضافه شود، چه اتفاقی می‌افتد، می‌افزاید: این اتحادیه عشایر را جدا از دامداران نمی‌داند، زیرا باید تمامی بخش برای تولیدی مناسب و متعارف قدم بردارند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خاطرنشان می‌کند: سال گذشته 60 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شد، در حالی که بیش از 830 هزار دام سبک صادر شد که 690 هزار رأس آنها به‌صورت قانونی صادر شده بود. همچنین بیش از 60 هزار گوساله از شیر گرفته‌شده به کشور ترکیه قاچاق شد که اگر این دام‌ها به وزن مطلوب می‌رسیدند، به‌طور قطع دیگر مشکلی برای واردات احساس نمی‌شد.

سلطانی سروستانی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین مشکل دام‌های کشور وارداتی بودن علوفه است که بیش از یک‌سوم آن وارد می‌شود.

وی تصریح می‌کند: اگر علوفه مورد نیاز دام‌ها تأمین شود، وجود واحدهایی که 35 درصد آنها خالی است، می‌تواند بخش اعظمی تولید داشته باشد.

سلطانی سروستانی درباره قیمت دام زنده یادآور می‌شود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده درب دامداری 12 هزار تومان و گوساله کمتر از 11 هزار تومان منطقی است که البته وقتی دام‌ها به کشتارگاه می‌روند، با جدا شدن لاشه، سایر آلایش‌های آنها دارای ارزش اقتصادی بوده و به فروش می‌رسد.

وی درباره ایام رمضان تأکید می‌کند: احتمال گرانی گوشت در ماه رمضان تصور اشتباهی است که برای مردم ایجاد شده است، زیرا آنقدر در کشور گوشت وجود دارد که نیاز به هیچ وارداتی نداریم، کمااینکه مردم به جای سه وعده غذا، دو وعده غذا مصرف می‌کنند؛ بنابراین نباید نگران بود.

قطع ناگهانی واردات گوشت قرمز و سفید به تولید لطمه وارد می‌کند

در حالی که مدیرعامل اتحادیه دامداران از نبود برنامه و عدم نیاز به واردات در مقابل چنین تولیدی شکایت می‌کند، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که واردات و صادرات باید وجود داشته باشد و نباید به یکباره قطع واردات را داشته باشیم، زیرا این امر به کل پروسه لطمه وارد می‌کند.

حسن رکنی می‌گوید: با توجه به استعدادهای موجود در بخش دام و طیور کشور طی سال‌های اخیر، با کاهش واردات روبه‌رو بودیم، اما نمی‌توان واردات بیش از 100 هزار تنی را به یک‌باره صفر کرد.

وی می‌افزاید: در سال 1392 میزان واردات به 91 هزار تن و در سال 1393 به 60 هزار تن رسید و امید می‌رود که امسال میزان واردات باز هم کاهش پیدا کند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان می‌کند: صادرات و واردات در تضاد یکدیگر نیست و می‌تواند در محصولات کشاورزی و دامی مصداق داشته باشد، زیرا بخشی از تنظیم بازار با این دو مقوله انجام می‌شود.

رکنی ادامه می‌دهد: حدود 780 هزار تن تولید در کشور وجود دارد که بخشی از آن وارد می‌شود که آنچه وارد می‌شود، حدود هشت درصد کل تولید را دربر دارد.

وی تصریح می‌کند: کمبود گوشت قرمز و سفید در ایام رمضان نداریم، زیرا ذخیره‌سازی به اندازه کافی فراهم شده است و مشکل خاصی احساس نمی‌شود.

رکنی یادآور می‌شود: گوشت گرم مردم نیز در ایام فوق به اندازه کافی وجود دارد.

در حالی که هیچ مشکلی برای تأمین گوشت مورد نیاز ماه رمضان احساس نمی‌شود، اما همچنان قیمت این محصول از زمان تولید تا زمانی که مصرف‌کننده بخواهد آن را در سفره غذایی استفاده کند، بیش از 50 درصد فاصله دارد که به اعتقاد مدیرعامل اتحادیه دامداران، این فاصله از کشتارگاه تا زمان قصابی ادامه داشته، به‌گونه‌ای که لاشه گوسفند و گوساله هر کیلوگرم 10 هزار تومان در این فاصله افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس آنچه که در بازار دیده می‌شود، لاشه گوسفند و گوساله در دامداری‌ها هر کیلوگرم 20 هزار تومان خریداری می‌شود و در بازار قیمت آن به 30 هزار تومان رسیده که البته به‌رغم غیرمنطقی بودن این فاصله 50 درصدی قیمت گوشت قرمز در قطعه‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف بیشتر از لاشه می‌شود؛ بنابراین باید با از بین بردن جوسازی و فضاهای منفی در ماه‌های پرمصرفی چون رمضان، اعیاد و سال نو از دامن زدن به گرانی‌ها جلوگیری کنیم./

خبرنگار: مژگان ستار

L-940323-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید