Iranian Agriculture News Agency

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

واردات مرغ از ترکیه و برزیل/ لهستان، قزاقستان، مغولستان و ایرلند در لیست جدید صادرکنندگان گوشت به ایران

سازمان دامپزشکی برای واردات گوشت از کشورهای جدیدی چون لهستان، قزاقستان، مغولستان و ایرلند در حال بررسی برای صدور مجوز بهداشتی است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: این سازمان با توجه به مطالعات بهداشتی انجام‌شده، مجوزهای لازم را برای واردات گوشت قرمز، مرغ و سایر موارد اعلام می‌کند.

دکتر محسن مشکلات افزود: ورود کشورهای جدید به لیست کشورهای واردکننده گوشت به ایران برای آن است که در صورت بروز مشکل، جایگزین‌هایی وجود داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای ورود گوشت از کشور نیوزیلند، پروتکل‌های مربوطه به امضاء رسیده و نهایی شده است و از این پس واردات گوشت از این کشور که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت درجه یک است، انجام می‌شود.

مشکات ادامه داد: مقایسه قیمتی گوشت از کشورهای مختلف باعث شده است که واردکنندگان برای دریافت مجوز بهداشتی نام کشورهای دیگری را در لیست قرار دهند.

وی تصریح کرد: برخی از کشورها به‌دلیل شرایط بهداشتی بالا و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت محموله‌های گوشتی‌شان بالاتر است.

واردات گوشت از کشورهای آفریقایی مورد موافقت قرار نگرفت

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: برزیل، استرالیا، هندوستان و پاکستان از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گوشت گوساله محسوب می‌شوند که ایران نیز واردات در حد نیاز را انجام می‌دهد.

مشکات تأکید کرد: مجوزهای بهداشتی برای ورود دام زنده از کشور ارمنستان صادر شده و مجوز ورود دام زنده از گرجستان نیز در حال انجام است.

وی اظهار داشت: کشورهای جدیدی همچون ایرلند و لهستان که تولیدکنندگان گوشت خوبی هستند، در دستور کار سازمان دامپزشکی برای بررسی و صدور مجوزهای بهداشتی قرار دارند.

مشکات همچنین گفت: در حوزه آسیای میانه، کشور قزاقستان و مغولستان در حال بررسی هستند تا در صورت تأیید اصول بهداشتی، واردکننده گوشت به ایران باشند.

وی در ادامه افزود: از کشورهای آفریقایی نیز برای واردات گوشت به ایران پیشنهاداتی شده است، اما تاکنون برای واردات موافقت نشده است.

واردات مرغ از ترکیه و برزیل برای تنظیم بازار رمضان

این مقام مسئول درباره مرغ نیز خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید مرغ در کشور بالا است، به‌گونه‌ای که طبق آمار ارائه‌شده در سال گذشته یک میلیون و 900 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شد و تراز مصرف نیز به بالای 20 کیلوگرم رسید؛ بنابراین نیاز به واردات تنها در زمان‌های خاص احساس می‌شود.

مشکات در پایان تصریح کرد: واردات گوشت مرغ در راستای تنظیم بازار و برای ایام خاص انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که در حال حاضر از کشور ترکیه و برزیل برای تنظیم بازار رمضان، مرغ وارد شده است./

خبرنگار: مژگان ستار

L-920426-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید