Iranian Agriculture News Agency

استراتژی بهبود شیوه کشت، به‌زراعی و مکانیزاسیون در خوزستان

افزایش بازده تولید در استان اول گندم

ایران از کشوری وابسته و واردکننده گندم در دولت دهم به کشوری خودکفا در این محصول بدل شد

ایانا- اقتصاد: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از برنامه‌ریزی‌های منسجم برای رسیدن به سطح بالای تولیدات کشاورزی خبر داده و می‌گوید سال گذشته در این استان یک میلیون و 860 هزار تن گندم تولید شده که این استان را در رتبه نخست تولید گندم قرار داده است.

افزایش بازده تولید در استان اول گندم

گندم یک محصول استراتژیک کشاورزی است که خوزستان در صدر تولیدکنندگان آن در کل کشور قرار دارد. ازجمله اقدام‌هایی که دولت یازدهم در حوزه بازرگانی داخلی انجام داد خرید تضمینی 11.5 میلیون تن گندم در سال 1395 از کشاورزان و تأمین اعتبار بیش از 147 هزار میلیارد ریال منابع موردنیاز برای پرداخت به کشاورزان با همکاری نظام بانکی و بازار سرمایه بوده است. این اقدام باعث شد تا وضعیت گندم در کشور روندی معکوس به خود گرفته و ایران از کشوری وابسته و واردکننده گندم در دولت دهم به کشوری خودکفا در این محصول بدل شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در این‌باره به «ایانا» می‌گوید: سال گذشته در این استان یک میلیون و 860 هزار تن گندم تولید شده که این استان را در رتبه نخست تولید گندم قرار داده است. محمد قاسمی‌نژاد از برنامه‌ریزی‌های منسجم برای رسیدن به این سطح از تولید خبر داده و عنوان می‌کند: گندم محصول غالب و استراتژیک‌ترین محصول است و تدوین برنامه و تمرکز بر آن سبب شد تا بتوانیم به اهداف خود در خصوص رسیدن به این حجم از تولید برسیم. در این زمینه در زمین‌های زیرکشت گندم در حوضه‌های آبریز کارون، دز، مارون و کرخه افزایش تولید و راندمان اتفاق افتاده و همین امر  رونق بخش کشاورزی و اشتغال را به همراه داشته است. او انجام کارهای زیربنایی، بهبود شیوه کشت، به‌زراعی و مکانیزاسیون را بخشی از این برنامه‌ها می‌داند و اضافه می‌کند: ارتقای دانش فنی کشاورزان در کنار انجام پروژه‌های تحقیقاتی و اجرای آن‌ها در کشاورزی باعث شد تولید گندم در خوزستان ارتقا یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به اینکه این استان تنها در حوزه تولید گندم پیشرو نیست، می‌گوید: فعالیت‌های گسترده در خصوص دانه‌های روغنی در خوزستان باعث رشد 2.5 برابری تولید این محصول شد و در خصوص چغندرقند نیز به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنیم.

 

سیاست کشت پاییزه در وزارت جهاد کشاورزی

یکی از سیاست‌هایی که در دولت یازدهم در حوزه کشاورزی دنبال شده است، اجرای سیاست توسعه کشت پاییزه به‌جای بهاره یا همان سیاست انتقال زمان کشت است. قاسمی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که به‌رغم کمبود آب در خوزستان آیا چغندرقند محصول مناسبی برای کشاورزی در این استان است، می‌گوید: در خوزستان چغندرقند به‌صورت پاییزه کاشته می‌شود به‌این‌ترتیب که ابتدای مهر آن را کاشته و در اردیبهشت برداشت صورت می‌گیرد. ویژگی مثبت در این شیوه کشت این است که در زمان بارندگی‌ها عمل کاشت انجام شده و تا پایان دوره بارش‌ها برداشت از زمین‌ها تمام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان می‌افزاید: در کاشت چغندر خوزستان، ما 45 درصد کاهش مصرف آب نسبت به کاشت بهاره را شاهد هستیم. در شیوه کشت بهاره بین 15 تا 20 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار زمین مصرف می‌شود؛ درحالی‌که در کشت پاییزه این رقم به پنج تا شش‌هزار مترمکعب می‌رسد. همچنین درحالی‌که محصول برداشتی در کشت بهاره 50 هزار تن است، در کشت پاییزه 74 هزار تن چغندرقند برداشت داشته‌ایم و قصد داریم آن را به 110 هزار تن برسانیم.

 

در سیاست جدید ارقام دیررس را کنار گذاشته‌ایم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه می‌دهد: در مجموع هر حرکتی که در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد تنها منحصر به گندم نیست و به سایر محصولات نیز برمی‌گردد. دانش فنی در حوزه‌های مختلف این عرصه ارتقا پیدا کرده و در استان خوزستان جهش‌هایی در تولید کمی و کیفی محصول داشته‌ایم که همین امر برنامه را یک گام جلوتر برده و آن را به لحاظ اقتصادی مؤثرتر کرده است. قاسمی‌نژاد از آب‌محور بودن برنامه‌ها در جهاد کشاورزی خبر می‌دهد و می‌گوید: در این زمینه به‌دنبال روش‌هایی هستیم که در آن به شکل بهینه از آب بهره گرفته و در آن راندمان را با روش‌های نوین افزایش دهیم. تغییر آرایش کشت ازجمله برنامه‌هایی بود که این مقام مسئول در همین زمینه عنوان می‌کند و می‌افزاید: در کشت گندم نیز ارقام میان‌رس و زودرس به‌جای ارقام دیررس استفاده می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارقام دیررس که کنار گذاشته می‌شوند ارقام بومی نیستند و خروج آن‌ها علمی است، می‌گوید: ارقام میان‌رس و زودرس ارقام اصلاح‌شده و حاصل کار محققان هستند. یکی از گزینه‌های به‌کار گرفته‌شده در تحقیقات مقاوم بودن بذر با خشک‌سالی و مصرف آب پایین‌تر است ضمن اینکه ویژگی‌های هر منطقه لحاظ می‌شوند.

او اضافه می‌کند: در نظر گرفتن ارقام میان‌رس به‌جای دیررس به‌ویژه در کشت ذرت تفاوت معناداری را ایجاد می‌کند و ما در سال‌های اخیر در جهاد کشاورزی استان خوزستان تلاش کرده‌ایم ارقام دیررس را کنار بگذاریم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید