Iranian Agriculture News Agency

سیده‌فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد :

  بخشی از ١,٥‌ میلیارد دلار را به استارت‌آپ‌های روستایی و شروع کسب‌وکارهای مدرن اختصاص دهید

این ایده در صورت اجرای درست می‌تواند زندگی بخشی از روستاییان را متحول کند، درواقع دولت باید بخشی از ١,٥‌ میلیارد دلار را به توسعه زیرساخت اینترنت و آموزش در روستاها اختصاص دهد و روستاییان با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را در معرض دید شهرنشینان قرار دهند.

  بخشی از ١,٥‌ میلیارد دلار را به استارت‌آپ‌های روستایی و شروع کسب‌وکارهای مدرن اختصاص دهید


سیده‌فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اختصاص ١,٥ ‌میلیارد دلار برای توسعه روستاها از محل صندوق توسعه ملی، گفت: مناطق روستایی می‌توانند بستر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها را فراهم کنند.
به گزارش خانه ملت ، او دیروز در نطق میان‌دستور گفت: «دولت پیشنهاد کرده تا از محل منابع صندوق توسعه ملی ١.٥‌ میلیارد دلار به توسعه روستاها اختصاص پیدا کند، مجلس نیز با این لایحه موافقت کرده است، بااین‌حال اقتصاددانان ابراز نگرانی می‌کنند که یک‌ بار دیگر تجربه پول‌پاشی زیان‌بار در اقتصاد ایران تکرار شود».
او افزود: «در حقیقت این‌گونه تخصیص‌ها نمی‌تواند سیاست‌گذار را به اهدافی که دارد، نزدیک کند و حتی احتمال افزایش تورم نیز وجود دارد. بنابراین بهتر است بخشی از این منابع صرف ایجاد زیرساخت‌ها برای شروع کسب‌وکارهای مدرن در مناطق روستایی شود».
حسینی ادامه داد: «این ایده در صورت اجرای درست می‌تواند زندگی بخشی از روستاییان را متحول کند، درواقع دولت باید بخشی از ١,٥‌ میلیارد دلار را به توسعه زیرساخت اینترنت و آموزش در روستاها اختصاص دهد و روستاییان با استفاده از این ظرفیت محصولات خود را در معرض دید شهرنشینان قرار دهند».
این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی با یادآوری آغاز حرکت‌های کوچک در بخش گردشگری و معرفی ظرفیت‌های جهانگردی، گفت: «در این صورت روستاییان می‌توانند با استفاده از اینترنت، صنایع دستی و حتی خوراکی‌های خود را در معرض فروش قرار دهند، شاید این طرح خیلی دور از دسترس به نظر برسد و حتی شاید در نگاه اول غیرممکن به نظر بیاید اما وقتی خرده‌فروشی در بستر شبکه‌های اجتماعی این‌قدر رشد کرده، نباید برای روستاییان غیرممکن باشد».
او با بیان اینکه در این زمینه دو رویکرد برای جهت‌دهی به این منابع متصور هستم، خاطرنشان کرد: «در رویکرد نخست می‌توان بخشی از آن منابع را در قالب تسهیلات به روستاییان تخصیص داد؛ در کنار آن همان‌طور که در آیین‌نامه هم پیش‌بینی شده مشاوره و آموزش‌های لازم برای به‌کارگیری این منابع ارائه شود و برای افزایش سهم از بازار محصولات و خدمات روستایی حمایت‌های لازم صورت گرفته و جزء اولویت‌ها قرار گیرد».
حسینی تصریح کرد: «ممکن است ایراد راه‌اندازی استارت‌آپ‌های روستایی دور از ذهن به نظر برسد؛ چراکه عموما افراد عمومی، استارت‌آپ‌ها را تکنولوژی متناسب با محیط‌های شهری می‌دانند که می‌توانند دسترسی به استعدادها، منابع و زیرساخت‌ها را برای جوامع شهری فراهم کنند اما در واقعیت مناطق روستایی نیز می‌توانند بستر شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها باشند».این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: «استارت‌آپ‌های روستایی زمینه ایجاد تحول در اقتصاد روستا را دارند. به‌عنوان مثال یک جوان روستایی با راه‌اندازی سایتی یا با استفاده از فضای مجازی می‌تواند استعداد روستاهای منطقه را در زمینه گردشگری معرفی کند تا اهالی با دریافت تسهیلات از منابع صندوق برای علاقه‌مندان بوم‌گردی اقامت‌‎‌های مناسبی را ایجاد کرده و با جذب گردشگران بازاری برای فروش صنایع دستی و محصولات غذایی ایجاد کنند».او یادآور شد: «هم‌اکنون حدود ١٧ استان کشور پتانسیل بوم‌گردی دارند که استارت‌آپ‌ها در معرفی آنها و رونق گردشگری روستاها می‌توانند نقش مؤثرتری ایفا کنند، نمونه‌های موفق مشابه آن اجرا شده و ظرفیت رزرو این اقامتگاه‌ها از مدت‌ها قبل پر می‌شود. نمونه دیگر معرفی محصولات روستاییان از جمله صنایع دستی از طریق فضای مجازی برای فروش در شهرهاست».حسینی در ادامه تصریح کرد: «از سوی دیگر شرکت‌های توانمند فناوری و دانش‌بنیان که به توسعه اقتصاد روستاها کمک می‌کنند هم باید حمایت شوند. این شرکت‌ها با ایجاد پنجره جدید به روی محصولات روستاییان امکان عرضه محصولات را برای مشتریان در اقصی نقاط کشور فراهم می‌کنند. بنابراین خرده‌فروشان اینترنتی می‌توانند صفحه‌ای را به انواع کالاهای روستایی اختصاص دهند تا در توسعه پایدار روستا و اشتغال نقش ایفا کنند».
او ادامه داد: «متأسفانه در زلزله تلخ و دردناک کرمانشاه نیز مردم عزیز این مناطق علاوه بر ازدست‌دادن خانه و کاشانه و مهم‌تر از آن عزیزانشان، اکنون با تخریب زیرساخت‌های مشاغل خرد نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بنابراین فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند صفحه‌ای را به محصولات این استان اختصاص دهند و از طرف دیگر مشاوره و آموزش لازم را براساس نیاز بازار به روستاییان در کرمانشاه تخصیص دهند تا از این طریق تقاضا برای خرید محصولات این مناطق تحریک شده و از این طریق زمینه برای عرضه بیشتر این محصولات فراهم و قدری از آلام هم‌وطنانمان کاسته شود».
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: «در نظر داشته باشید که علاوه بر این سهم خدمات و فناوری و اطلاعات ١٥ درصد، سهم گردشگری و صنایع دستی هر کدام ١٠ درصد از این منابع است، بنابراین در مجموع هدف‌گذاری برای توسعه این بخش به ٣٥ درصد می‌رسد. در واقع می‌توان امیدوار بود زیرا بخش قابل‌توجهی از منابع است اما توسعه استارت‌آپ‌ها با توجه به ریسک بالای تأمین منابع باید همراه با به‌کارگیری شتاب‌دهنده‌های روستایی باشد؛ هرچند فرایند اخذ مجوز برای استارت‌آپ‌ها هم باید تسهیل شود».

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید