Iranian Agriculture News Agency

ایانا منتشر می‌کند:

گزیده‌ای از مهم‌ترین سخنان سال‌های اخیر زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای جامعه کشاورزی و روستایی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به‌عنوان رسانه تخصصی بخش کشاورزی، به مناسبت ضایعه عصر امروز یک‌شنبه و درگذشت زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این عالم ربانی و چهره ممتاز نظام سیاسی کشور، گزیده‌ای از اظهارات او در سه سال اخیر در زمینه کشاورزی و روستا را منتشر می‌کند.

گزیده‌ای از مهم‌ترین سخنان سال‌های اخیر زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای جامعه کشاورزی و روستایی


زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی سرشناس‌ترین چهره نظام جمهوری اسلامی بود که در میان تمام مسئولان ارشد نظام، به جرأت می‌توان به او لقب روستایی‌ترین و کشاورزی‌ترین چهره نظام را اعطا کرد. مقامی که جامعه روستاییان و کشاورزان ارادت ویژه‌ای به او داشتند و دارند و یکی از شاخص‌ترین لبیک‌های اخیر به او نیز اجابت درخواستش برای رأی دادن به حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 خورشیدی بود. با این وجود هاشمی به‌عنوان یک چهره متعادل همواره بر اصلاح ساختارهای معیوب کشاورزی ایران و نگاه درازمدت بر توسعه پایدار تأکید داشت و در اجتماعات مختلف با مردم، دانشگاهیان و مسئولان بر استفاده از راهکارهای نوین روز در علم و همچنین حفظ روحیه جهادی و سازندگی برای پیشبرد اهداف عالیه بخش کشاورزی و امنیت غذایی تأکید ویژه و پیوسته داشت.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به‌عنوان رسانه تخصصی بخش کشاورزی، به مناسبت ضایعه عصر امروز یک‌شنبه و درگذشت این عالم ربانی و چهره ممتاز نظام سیاسی کشور گزیده‌ای از اظهارات او در سه سال اخیر در زمینه کشاورزی و روستا را منتشر می‌کند و در اخبار تکمیلی بعدی به درج سایر مطالب مرتبط با ایشان خواهد پرداخت:

*********************************


هشتم اسفند 1392 خورشیدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی خانه کشاورز:

* کشاورزی نقش بنیادی در تأمین اساسی‌ترین نیازهای زندگی مردم دارد.

* از مهم‌ترین اقداماتی که امروز نیز می‌توان با سرمایه گذاری اندک در هرمنطقه‌ای انجام داد، طرح آبخوان‌داری است.

* مبنای ورود بخش خصوصی به صنعت کشاورزی اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسی است. در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این قانون را تصویب و با تأیید رهبری در برنامه چهارم گنجاندیم تا با استفاده از آن زمینه ورود هرچه بهتر بخش خصوصی به کشاورزی و صنعت و امور مهم دیگر را فراهم کنیم که متأسفانه انجام نشد.


سوم مهرماه 93 در بیست‌‌وششمین گردهمایی فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ:

* دلیل بحران آب امروز ناشی از عملیاتی نشدن طرح‌های آبخوان داری و آبخیزداری آن دوران است.

* نخستین مشکل ما پس از پیروزی، رسیدن به فصل دروی گندم‌ها بود، در این دوران جوان‌های ما با دستور امام‌خمینی به کمک مردم رفتند و گندم‌های آنها را درو کردند.

* اگر طرح‌های جهاد سازندگی در مورد آب عملیاتی می‌شد، در مسئله آب امروز ما دچار بحران نبودیم، زیرا یک مرکز تحقیقات در دوره جهاد سازندگی در مورد طرح‌های آبخیز‌داری و آبخوانداری وجود داشت که بعد از دوره ریاست جمهوری من مورد غفلت قرار گرفت.

* من فکر می‌کنم آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی که یک زمانی از مدیران جهاد بوده، امروز با انجام اقدامات جهادی می‌تواند منابع موجود آب را حفظ کند.


زنده‌یاد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در روستای محل تولدش، بهرمان رفسنجان

* بنده خود را یک فرد معمولی و یک انسان روستایی که در مسئولیت‌ها خدمت و خطا کرده است، می‌دانم.


یکم آبان 93 در همایش ملی اقتصاد و تغذیه:

* در سال‌های اخیر تلاش‌های علمی مناسبی در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام شده است، اما مهم آن است که این علوم به صنایع راه یابد.

* صرفه‌جویی در مصرف آب و بهینه‌سازی آن و همچنین روی آوردن به کشت‌های گلخانه‌ای و اصلاح بذر را با توجه به مشکلات کشور ضروری دانست.

*سیاسی کردن مسائل مربوط به کشاورزی و تولیدات کشاورزان اقدامی نامناسب است. البته مردم روستاها در مناطق دور دست کشور نشان داده‌اند و ثابت کرده‌اند که فریب سیاسی بازی‌های شعاری را نمی‌خورند و در مواقع لزوم، آن اقدامی را انجام می‌دهند که مورد انتظار یک جمعیت انقلابی، اسلامی، شیعی و ایرانی است.


هاشمی رفسنجانی مهر 94 در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه علوم تحقیقات:

* بنده خود را یک فرد معمولی و یک انسان روستایی که در روستا بزرگ شده و به شهر آمده و درس خوانده و در کارهای سیاسی اجتماعی کار کرده و در مسئولیت‌ها خدمت و خطا کرده است، می‌دانم.


٢٧ مهر در دیدار با جمعی از فعالان حوزه معماری و شهرسازی کشور:

* در گذشته مصالح سنگینی در ساختمان‌ها به کار می‌رفت و می‌رود و مسئله شهر‌سازی و معماری امری سلیقه‌ای و دیمی بود، اما امروز دیگر نمی‌شود بی‌نظم ادامه داد و باید شهر‌ها و روستاهایمان را برای سال‌های طولانی آینده طراحی کنیم.


9 آذر 94 در دیدار وزیر جهاد کشاورزی و معاونان او و رؤسای سازمان‌های مربوطه و مدیران بخش‌های مختلف جهاد کشاورزی:

* برای جبران کمبود آب که به دلایل جغرافیایی و اقلیمی، سابقه‌ای تاریخی در کشور دارد، همان‌گونه که در دوران سازندگی تجربه موفقی شد، جلوگیری از خروج آب‌های مرزی و استفاده بهینه از آب‌های داخلی و نزولات آسمانی در قالب سد‌سازی و کانال‌های انتقال و همچنین طرح‌های آبخوان داری و آبخیزداری، باید با جدیت پیگیری شود، تا بتوانیم رونق کشاورزی ایران را در همه مناطق و استان‌های مرزی تضمین کنیم.

* صرفه‌جویی در مصرف آب و بهینه‌سازی آن و همچنین روی آوردن به کشت‌های گلخانه‌ای و اصلاح بذر با توجه به مشکلات کشور ضروری است.


31 شهریور 95 در دیدار اعضای هیأت علمی وزارت جهاد کشاورزی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه آبخیزداری:

* یکی از راه‌ها، آبخوانداری و آبخیزداری است که من از سال‌ها پیش حتی در خطبه‌های جمعه درباره اهمیت آن توضیح دادم و از مشاهدات خویش در منطقه نرماشیر استان کرمان مثال زدم.

* ایجاد جنگل‌ها برای مردم، شیرین و تفریحگاه است. بسیاری از دره‌هایی که در سراسر ایران داریم، با هزینه‌ای بسیار کم، زمینه‌ای برای ایجاد آبخوانداری است./

S-951019-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید