Iranian Agriculture News Agency

سه توصیه فائو در برابر چالش مهاجرت روستاییان

مهاجرت پدیده جهانی رو به رشدی است و بسیاری از کشورها همزمان کشورهای مبداء، ترانزیت و مقصد برای مهاجران هستند. مهاجرت‌های معاصر اقدامات جهانی جامعی می‌طلبد تا برای این موضوع پاسخ‌های بشردوستانه و توسعه‌محورانه¬‌ای پیدا شود.



مهاجرت پدیده جهانی رو به رشدی است و بسیاری از کشورها همزمان کشورهای مبداء، ترانزیت و مقصد برای مهاجران هستند. مهاجرت‌های معاصر اقدامات جهانی جامعی می‌طلبد تا برای این موضوع پاسخ‌های بشردوستانه و توسعه‌محورانه­‌ای پیدا شود.

به گزارش ایانا به نقل از وب‌سایت فائو، سال 2015 میلادی 244 میلیون مهاجر بین‌المللی وجود داشت که این میزان نشان‌دهنده افزایش 40 درصدی نسبت به سال 2000 میلادی است. 150 میلیون نفر از این تعداد کارگران مهاجر بودند. یک سوم این مهاجران بین 15 تا 34 سال سن داشتند. البته مهاجرت داخلی (1) رقم بالاتری دارد یعنی حدود 740 میلیون مهاجرت داخلی در سال 2013 انجام شد. علاوه بر این به نحو بی‌سابقه‌ای در سال 2015 حدود 65 میلیون نفر در سراسر جهان به اجبار آواره شدند. بیش از 21 میلیون نفر از این افراد پناهندگان دچار جنگ بودند و سه میلیون نفر پناهجوی سیاسی عقیدتی. بیش از 40 میلیون نفر در داخل مرزهای کشورشان آواره شدند.

میانگین مدت بی‌خانمانی در اثر جنگ و آزار و تعقیب 17 سال است. یک‌چهارم این پناهندگان جهانی (که عمدتاً از افغانستان، عراق و سوریه هستند) در لبنان، پاکستان و ترکیه زندگی می‌کنند. در سال 2004 بیش از 19 میلیون نفر به‌دلیل بلایای طبیعی آواره شدند. بسیاری از مهاجران در طی سفر مهاجرتشان فوت می‌کنند. بسیاری از کودکان بی‌سرپرست، مهاجران جوان و زنان، قربانی قاچاق انسان می­شوند.

تعداد دیگری از مهاجران با تبعیض و به حاشیه راندگی اجتماعی در جامعه میزبان در زمینه بازار کار رسمی و تحصیل و حمایت‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شوند. مهاجرت به‌طور یکسان در کشورهای مبداء، ترانزیت و مقصد چالش‌های جدی ایجاد می‌کند.


فرصت‌ها و چالش‌های توسعه پایدار در مناطق روستایی

جنگ، خشونت و بلایای طبیعی از ریشه‌های مهاجرت و آوارگی اجباری هستند. بسیاری از مهاجران به‌خاطر فاکتورهای اقتصادی اجتماعی‌ای مانند فقر، ناامنی غذایی، فرصت‌های محدود اشتغال، محدودیت دسترسی به حمایت‌های اجتماعی، کمبود منابع طبیعی و اثرات نامطلوب تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی مجبور به مهاجرت می‌شوند.

محققان معتقدند مهاجرت ایمن، منظم و قاعده‌مند منجر به توسعه پایدار و رشد اقتصادی و امنیت غذایی جوامع می‌شود. اگرچه این موضوع تنها وقتی صحیح است که مهاجرت امری انتخابی و نه یک ضرورت اجباری ناشی از شرایط باشد. مهاجرت هم چالش و هم فرصت‌هایی را در مناطق روستایی کشورهای مبداء و ترانزیت و مقصد مهاجرت ایجاد می‌کند. در مناطق روستایی کشورهای مبداء مهاجرت می‌تواند بر عرضه نیروی کار آماده به خدمت و ترکیب مهارت‌های مربوطه و ترکیب جمعیتی افراد باقی مانده در آن منطقه تأثیر بگذارد. مهاجرت همچنین ممکن است فشار بازار کار محلی را کاهش بدهد و نیروی کار متخصص‌تری را که درآمد بیشتری در کشاورزی دارند پرورش بدهد. مهاجرت باعث می‌شود در کشور مبداء جوانان که سهمی حیاتی و پویا در کل نیروی کار هر جامعه‌ای دارند کم شوند. وقتی در یک جامعه مبداء، نیروی کار مهاجرت می‌کند زنان کنترل بیشتری بر منابع و خدمات تولید به دست می‌آورند و در نتیجه شکاف جنسیتی بین زنان و مردان در حوزه کشاورزی کاهش می‌یابد و زنان سهم بیشتری کسب می‌کنند.

مهاجرت به توسعه کشاورزی و روستایی در جوامع مبداء که از اعتبارات مالی و خدمات بیمه‌ای ضعیفی در روستاها برخوردارند، کمک می‌کند. وجوه ارسالی مهاجران به خانواده‌هایشان در کشور مبداء پتانسیل اقتصادی روستا را بالا می‌برد. بازگشت مهاجرات به مناطق روستایی کشورهای مبداء می‌تواند به سرمایه‌گذاری و انتقال مهارت‌ها و تکنولوژی‌های جدید و همچنین توسعه شبکه‌های اجتماعی در روستاهای مبداء منتهی شود.

یکی از مشکلات کشورهای ترانزیت مهاجرت که درآمد پایین و متوسطی دارند و همواره با مهاجرت‌های اجباری طولانی در مسیر مناطق روستایی‌شان روبه‌رو هستند این است که برای ارائه خدمات عمومی با کیفیت برای مهاجران و مردم خود آن کشور با محدودیت روبه‌رو هستند. همچنین این مهاجرت‌ها فشار بیشتری بر منابع طبیعی و شیلات و زراعت در این مناطق وارد می‌کند.

از مهم‌ترین واکنش‌های جهانی نسبت به چالش‌های جهانی مهاجرت‌های معاصر موارد زیر است:

الف) سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار روستایی

ب) انطباق وضعیت منطقه با تغییرات آب و هوایی

ج) اقدام به انعطاف‌پذیر کردن امرار معاش روستایی


فائو و مهاجرت

توسعه روستایی و کشاورزی نقش مهمی در تعریف یک رویکرد فراگیر نسبت به حرکت‌های بزرگ پناهجویان و مهاجران روستایی داشته باشند. در این زمینه باید علل و ریشه‌های مهاجرت روستاییانی که در جستجوی توسعه هستند کشف شود، همچنین با توجه به گستردگی مردم آواره و حضور آنان در جوامع میزبان، باید به سرعت از بحران‌ها پیشگیری کرد. باید از درگیری‌ها جلوگیری شود و سعی شود در جوامع ثبات ایجاد شود.

فائو در جوامع نقش بی‌بدیلی در زمینه توسعه تخصص‌های فنی، افزایش ظرفیت کشورها در ایجاد ثبات سیاسی، توسعه روستایی و کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی و اتخاذ سیاست‌ها و استراتژی‌های مؤثر بازی می‌کند. فائو کمک به آوارگان و جمعیت میزبان را نیز در دستور کار قرار داده است.

همکاری با دولت‌ها، سازمان‌های مدنی و بخش خصوصی بخش دیگری از فعالیت‌های فائو برای کاهش فقر و ایجاد امنیت غذایی برای مهاجران است.

فائو به‌طور خاص متعهد می­شود به:

- تهیه مدارکی در مورد مهاجرت بین‌المللی و داخلی، علل ریشه‌ای (اصلی) آن و سهم آن در توسعه کشاورزی و روستایی.

- حمایت از ظرفیت‌های نهادی درباره جنبش‌های وسیع پناهندگان و مهاجران. (این حمایت از نقطه نظر کشاورزی و روستایی خواهد بود).

- تسهیل سیاست گفت‌وگوی مستقیم با مهاجران روستایی و درک بهتر آنها

- تقویت همکاری‌ها به‌منظور کمک به این گروه

فائو معتقد است با درک علل و ریشه‌های مهاجرت و بهره‌گیری از پتانسیل مهاجرت و ترویج مهاجرت امن، منظم و مسئولانه می‌تواند سود زیادی به جوامع مبداء و مقصد برسد./


ترجمه و تلخیص: نجیبه محبی


پی‌نوشت:

1- علاوه بر مهاجرت خارجی که نوعی مهاجرت بین کشورها است و به دو نوع اختیاری و اجباری تقسیم می‌شود، مهاجرت داخلی درون مرزهای یک کشور انجام می‌شود. این نوع از مهاجرت عمدتاً به دو نوع مهاجرت روزانه و مهاجرت فصلی تقسیم می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید