Iranian Agriculture News Agency

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خبر داد:

جابجایی نزدیک به ۳۵میلیون اصله نهال میوه مجاز در فصل کاشت

سالانه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون اصله نهال درختان میوه استاندارد، دارای گواهی بهداشت و شناسه دار در فصل کاشت در کشور جابجا می شود.

جابجایی نزدیک به ۳۵میلیون اصله نهال میوه مجاز در فصل کاشت

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال امروز در یک نشست خبری مجازی اظهار کرد: هماهنگی هایی را با سازمان تعزیرات و بخش های انتظامی و قضایی برای محدود کردن جابجایی نهال های غیرمجاز و بی هویت در فصل کاشت انجام داده ایم.

عبدالرضا کاوند با بیان این که سالانه حجم قابل توجهی از نهال های غیرمجاز و غیر استاندارد در محیط های غیرمجاز خصوصی و عمومی تولید می شود، افزود: با توجه به این که کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال اجازه ورود به این محیط ها برای نظارت و کنترل کیفیت بر تولید، نوع ارقام و شرایط کاشت را  ندارند، بنابراین توصیه می شود خریداران نهال از مراکز غیرمجاز، نهال مورد نیاز خود را تهیه نکنند و فقط به نهالستان ها و جایگاه های مجاز مراجعه کنند.

وی در همین حال از استقرار افراد سیار در مبادی ورودی و خروجی شهرستان ها برای فروش نهال های غیرمجاز و با قیمت پایین در سنوات اخیر ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: عرضه و کاشت نهال های غیرمجاز و بی هویت برای بخش باغداری کشور پیامدهای خطرناکی به همراه دارد و ممکن است موجب انتشار آلودگی در سایر باغات مجاور شود.

کاوند درباره نهالستان های مجاز گفت: بیش از ۵۰ نهالستان در بازه زمانی بهمن سال ۱۳۹۹ تا آبان ۱۴۰۰ پس از بررسی شرایط و امکانات شان، موفق به دریافت مجوز تولید از موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال شده اند.

وی اضافه کرد: در سال جاری ۴۰۰ نهالستان مجاز تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال فعالیت می کنند و نزدیک به ۳۰ میلیون نهال استاندارد در این نهالستان ها در گروه های مختلف هسته دار، دانه دار، ریزمیوه، گرمسیری و نیمه گرمسیری تولید می شود.

وی اذعان داشت: در این نهالستان های مجاز، نهال های شناسه دار، دارای گواهی سلامت و استاندار تحت نظارت ناظران موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و کمیته فنی نهال استان ها تولید می شود و اصالت رقم نیز مورد تایید این موسسه به عنوان مرجع انحصاری صدور مجوز و کنترل و نظارت بر کیفیت اصالت و سلامت نهال است.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال با بیان این که نهال های استاندارد به صورت شناسه دار عرضه می شود، تصریح کرد: شناسه ها ممکن است برای هر یک از نهال ها و یا روی دسته ای از نهال ها الصاق شود.

وی افزود: احداث کنندگان باغ یا خریداران نهال در مراجعه به نهالستان های دارای مجوز علاوه بر در خواست تاییدیه اصالت رقم و گواهی بهداشت باید گواهی استاندارد نهال را هم مطالبه کنند.

کاوند ادامه داد: در گواهی استاندارد مشخصاتی همچون سن پیوندک، سن پایه، قطر و ارتفاع نهال و سلامت عمومی ارایه می شود.

وی در همین حال عوامل قرنطینه ای را بسیار مهم و خط قرمز جابجایی نهال ها  در سراسر کشور عنوان کرد و گفت: نهال های دارای گواهی بهداشت، تحت نظارت و مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور و عاری از عوامل قرنطینه ای هستند.

کاوند افزود: خریداران و باغداران کشور هنگام خرید و جابجایی نهال بابد صد در صد اطمینان از عاری بود نهال از عوامل قرنطینه ای داشته باشند.

وی توصیه کرد که خریداران نهال قبل از خرید از کارشناسان و مروجان پهنه و یا از مراکز خدمات کشاورزی مشورت بگیرند.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال از احداث جایگاه های توزیع نهال مجاز در آستانه فصل جابجایی و کاشت در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: ناظران ما مراجعه دوره ای برای نظارت بر این جایگاه ها خواهند داشت و متقاضیان می توانند برای خرید نهال به این جایگاه ها مراجعه کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره صادرات نهال درختان میوه گفت: ما در سنوات اخیر رکورد صادرات نهال میوه ای به میزان ۳.۵ میلیون اصله داشتیم که جزء گونه ها و ارقام بومی کشور نبودند، اما در عین حال در نهالستان های مجاز کشور تولید شده اند.

کاوند افزود: این نهال ها از محل گمرکات ایران به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان شدند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید