Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران:

راه نجاتِ بخش کشاورزی، ورود نوآوری و فن آوری‌های نوین است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی در مراسم تکریم و معارفه رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور راه نجات بخش کشاورزی را ورود نوآوری و فن‌‌آوری‌های نوین دانست.

راه نجاتِ بخش کشاورزی، ورود نوآوری و فن آوری‌های نوین است

به گزارش ایانا به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی، در این جلسه اسماعیل قادری‌فر مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به توجه خاص وزیر جهاد کشاورزی به تمام تشکل‌ها، اتحادیه ها و نهادهای غیردولتی بخش کشاورزی اظهار کرد: نظام صنفی یکی از مهم‌ترین نهادهای بخش کشاورزی است و متأسفانه در دوره‌های گذشته، وزرای پیشین جهاد کشاورزی به تشکل ها و اتحادیه ها که بازوان اصلی و اجرایی بخش کشاورزی هستند، اهتمام ویژه نشان نداده‌اند.

قادری فر در خصوص اجرای طرح کشت قراردادی با رویکرد نوین، گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم انعقاد قرارداد از پیش تعیین شده با کشاورزان است تا بتوانیم به صورت هدفمند از پهنه سرزمینی و عرصه‌های کشاورزی برای تولید محصولات ملی فاخر در بخش کشاورزی استفاده کنیم که اولین گام اجرایی این سیاست با رویکرد کشت قراردادی در سازمان تعاون روستایی برداشته شده است و  کشت قراردادی گندم و کلزا نیز آغاز گردیده و در نظر داریم به زودی  آن را گسترش دهیم.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه طرح کشت قراردادی در 10 استان کشور و در محصولات گندم و کلزا به صورت پایلوت با همکاری شبکه‌های تعاونی روستایی، بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها آغاز شده است، گفت: با اجرای این طرح، دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی کوتاه خواهد شد.

قادری فر با اشاره به عدم نظارت و ارزیابی کافی بر روی نظام های صنفی کشاورزی کشور گفت: تنها در صورت هوشمند سازی و بهره گیری از سیستم های نظارتی و ارزیابی در قالب سامانه های یک پارچه (هوش مصنوعی) امکان نظارت و ارزیابی دقیق و جامع میسر می شود.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه مهمترین دغدغه کشاورزان حذف واسطه گری و دلالان است اظهار کرد: کاهش ریسک بازاریابی، تامین هوشمند نهاده و تامین بذر و ادوات و تجهیزات کشاورزی از مزایای کشت قراردادی است که به سهولت در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت و موجب می‌شود تا فاصله و همرسانی عرضه و تقاضا به نحو مطلوب کاهش پیدا کند و واسطه‌ها حذف شوند.

وی افزود: به منظور دستیابی به یک نظام صنفی هوشمند و پایدار، ضروری است کشاورزان جهت عضویت در نظام صنفی و ثبت اطلاعات دقیق خود در این سامانه ترغیب و تشویق شوند و پروانه نظام صنفی به عنوان یک برگه قدرتمند در دست کشاورز قرار گیرد.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران  با اشاره به تأکید وزیر جهاد کشاورزی در خصوص شکل گیری اتاق اصناف کشاورزی ایران ظرف شش ماه، تصریح کرد: در این شش ماه مقدمات لازم جهت تشکیل اتاق اصناف کشاورزی انجام خواهد شد.

قادری فر با بیان اینکه حدود 1500 شرکت دانش بنیان مرتبط با حوزه کشاورزی به صورت هدفمند فعال هستند افزود: باید از تمام ظرفیت های علمی این شرکت ها برای تکمیل زنجیره هوشمند و در جهت ارتقای بخش کشاورزی استفاده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید