Iranian Agriculture News Agency

فلاح مهرآبادی در گفتگو با ایانا پیش بینی کرد:

تولید 20 میلیون دز واکسن رازی کوو پارس تا پایان سال 1400

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس پیش بینی کرد: تا پایان سال 1400 و طبق وعده داده شده حداقل 20 میلیون دوز واکسن کوو پارس به وزارت بهداشت عرضه خواهد شد.

تولید 20 میلیون دز واکسن رازی کوو پارس تا پایان سال 1400

محمد حسین فلاح مهرآبادی سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با تولید و عرضه واکسن کوو پارس اظهار کرد: در اواسط شهریور ماه و همزمان با شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی، فرآیند صنعتی سازی این واکسن هم آغاز شد و وزیر جهاد کشاورزی قول داد تا پایان آبان ماه تولید صنعتی به سقف 5 میلیون دز خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر مجوز تزریق اضطراری واکسن رازی کوو پارس صادر شده و وعده وزیر جهاد کشاورزی برای تولید 5 میلیون دز واکسن محقق شده است.

به گفته فلاح، بخش عمده کنترل کیفی این واکسن انجام شده است و بخش دیگر آن تا دو هفته آینده به اتمام می‌رسد و آماده عرضه به وزارت بهداشت خواهد شد.

وی با بیان این که مواد اولیه تولید 20  میلیون دوز واکسن خریداری شده است، پیش بینی کرد: تا پایان سال 1400 و طبق وعده داده شده حداقل 20 میلیون دوز واکسن رازی کوو پارس به وزارت بهداشت عرضه خواهد شد.

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس دلیل تاخیر در دریافت مجوز اضطراری تزریق واکسن را تاخیر در اخذ مجوز شروع کارآزمایی بالینی در سال گذشته دانست و تصریح کرد: بررسی مستندات واکسن رازی در سازمان غذا و دارو حدود 6 ماه به طول انجامید و در حالی که ما اواخر مرداد ماه سال 99 مستندات را ارائه کردیم اما اوایل اسفند ماه مجوز کارآزمایی بالینی به کوو پارس داده شد.

وی افزود: پس از دریافت مجوز کارآزمایی، فاز 1، 2 و 3 با برنامه ریزی دقیق انجام شد و همزمان فرآیند صنعتی سازی را هم آغاز کردیم و به وعده‌های داده شده عمل کردیم.

فلاح در رابطه با تفاوت واکسن رازی کوو پارس با سایر واکسن های وارداتی و تولید داخل، خاطرنشان کرد: واکسن کوو پارس، نوترکیب است، نسل دوم واکسن محسوب می شود و از ایمن ترین واکسن ها به شمار می‌آید، این واکسن ایمنی سلولی را تحریک می کند که باعث می شود فرد دریافت کننده در مواجهه با بیماری واکنش بهتری نشان دهد و طول دوره ایمنی زایی واکسن افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: طبق مطالعات ما در فاز 1 و 2 ، ایمنی سلولی در 75 درصد از داوطلبین فعال شده است که باعث می شود در مواجهه با ویروس مقاومت بیشتری داشته باشند و طول دوره ایمنی زایی طولانی تر باشد.

فلاح با بیان این که دز سوم واکسن کوو پارس با دز یادآور متفاوت است، گفت: دز یادآور پس از 6 ماه از تزریق دز دوم واکسن تزریق می شود که معمولا انواع واکسن های نوترکیب قابلیت استفاده با انواع واکسن ها را دارند و می توانند به عنوان دز یادآور استفاده شوند که ما در این زمسنه پروتکلی را به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم و امیدواریم تا دو هفته دیگر تایید شود تا این واکسن به عنوان دز یادآور مطالعه شود.

وی افزود: واکسن تولید شده رازی سه دز دارد که دز اول و دوم تزریقی و به فاصله 21 روز است اما دز سوم به گونه ای طراحی شده که به صورت استنشاقی در حفره فوقانی تنفس، ایمنی موضعی ایجاد کند و بدن را در برابر تکثیر ویروس ایمن تر کند.

سخنگوی پروژه واکسن رازی کووپارس در رابطه با تزریق این واکسن برای افراد زیر 18 سال تصریح کرد: ما پروتکل 12 تا 18 سال را هم به سازمان غذا و دارو ارسال کردیم که پس از تایید بر روی آن مطالعه خواهد شد، معمولا زمانی که ایمنی زایی واکسن در جمعیت بزرگسال تایید می شود انتظار می رود در جمعیت زیر 18 سال هم ایمنی زایی رقم بخورد اما میزان و حجم آنتی ژن در این سن باید در مطالعات بالینی تعیین شود.

وی ادامه داد: طول دوره مطالعات حداقل دو ماه و حداکثر سه ماه است تا آنالیز اولیه انجام شود اما مطالعه اصلی در طول یک سال انجام می شود تا میزان ایمنی زایی و اثربخشی در یک سال تایید شود.

فلاح ابراز امیدواری کرد: واکسن موسسه رازی کوو پارس به سرعت از طریق وزارت بهداشت در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید