Iranian Agriculture News Agency

حاجی‌وند:

مطالعات پژوهشی گیاهان دارویی در پژوهشکده چای کشور انجام می‌شود

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: بررسی برای تولید ادویه‌هایی که ارزبری بالایی دارند مانند وانیل، زردچوبه، هل و دارچین در دستور کار پژوهشکده چای کشور قرار دارد.

مطالعات پژوهشی گیاهان دارویی در پژوهشکده چای کشور انجام می‌شود

شکر اله حاجی‌وند رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این‌که از سال جاری مطالعات پژوهشی گیاهان دارویی در پژوهشکده چای کشور انجام می‌شود، گفت: بررسی برای تولید ادویه‌هایی که ارزبری بالایی دارند مانند وانیل، زردچوبه، هل و دارچین در دستور کار قرار گرفته است.

وی درباره فعالیت‌های انجام‌ شده در حوزه‌ی چای، تصریح کرد: با ایجاد باغ‌های الگویی در اراضی شیب‌دار در مناطق غربی و شرقی چایکاری، اصلاح و نوسازی روش کشت این محصول مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و در این خصوص به صورت هفتگی دو دوره آموزشی برای آموزش چایکاران برگزار شده است و این آموزش‌ها تداوم دارد.

حاجی‌وند با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه آنزیم‌بر خشک‌کن برای تولید چای سبز در این پژوهشکده در سال گذشته، یادآور شد: پس از دو سال فعالیت مستمر پژوهشی در قالب پروژه فناورانه طراحی و ساخت این دستگاه برای تولید چای سبز؛ توسط محققان گروه فناوری و مدیریت تولید پژوهشکده، به انجام رسید و به کمک آن برای اولین بار، خط تولید چای سبز کارخانه چای‌سازی کاشف در ستاد پژوهشکده راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه عمدتاً آنزیم برای تولید چای سبز به دو روش برشته کردن و استفاده از بخارآب انجام می‌شود، یادآور شد: در ایران عمده کارخانه‌های چایسازی از روش برشته کردن اقدام به تولید چای سبز می‌کنند.

حاجی‌وند تصریح کرد: دستگاه طراحی و ساخته‌ شده توسط محققان پژوهشکده که اولین طراحی در کشور است قابلیت آنزیم‌بری و خشک‌کردن را دارد و قادر است مرحله آنزیم‌بری برگ سبز را که از مهم‌ترین مراحل در تولید چای سبز است به ظرفیت ۳۰ کیلوگرم برگ سبز در ساعت انجام دهد.

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در پایان تصریح کرد: با تولید انبوه این دستگاه و مجهز کردن کارخانه‌های چایسازی به آن، می‌توان کمک شایانی به صنعت چای کشور در تولید چای سبز کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید