Iranian Agriculture News Agency

مویدی:

توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری سرپرست خانوار در تسهیل‌گری و اشتغال محقق می شود

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برای توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری سرپرست خانوار در بخش تسهیل گری و اشتغال و افزایش درآمد است.

توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری سرپرست خانوار  در تسهیل‌گری و اشتغال محقق می شود

علی‌اکبر مؤیدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه‌ی امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، گفت: این تفاهم‌نامه برای توان‌افزایی زنان روستایی و عشایری سرپرست خانوار در بخش تسهیل گری و اشتغال و افزایش درآمد است.

وی ادامه داد: قطعاً با امضای این تفاهم‌نامه یک حوزه فعالیت جدید در موسسه آموزش ترویج کشاورزی تشکیل خواهد شد تا ما بتوانیم از بین ۱۰ میلیون نفر از زنان روستایی و عشایری تعدادی از آن‌ها را که در حوزه کشاورزی فعال بوده و همچنین سرپرست خانوار نیز هستند شناسایی کنیم و با اجرای این تفاهم‌نامه اشتغال و درآمد آن‌ها را به سمت تأمین بیشتر پیش ببریم.

مؤیدی ادامه داد:  بالغ‌بر ۱۰ میلیون نفر یعنی در حدود ۱۲.۴ درصد جمعیت کشور جمعیت زنان روستایی و عشایری است.

وی با اشاره به اینکه ۷۳ درصد از جمعیت زنان روستایی و عشایری باسواد هستند، تصریح کرد: فعالیت بسیار خوبی با توجه به سواد این قشر از جامعه می‌توان انجام داد؛ البته وجود 6 میلیون نفر از این جمعیت در محدوده سنی 18 سال نیز می‌تواند کشاورزان آینده را رقم بزند.

به گفته رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، آمارها نشان می‌دهد ۷۰ درصد از فعالیت دام و طیور حوزه کشاورزی نیز بر عهده زنان روستایی است؛ همچنین ۴۰ درصد از فعالیت حوزه زراعت و ۸۰ درصد از فرآوری محصولات کشاورزی به روش سنتی بر عهده زنان روستایی و عشایری قرار دارد.

وی با اشاره به این که یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در دفتر توسعه زنان روستایی و عشایری در معاونت آموزش و ترویج طرح «توان‌افزایی اشتغال محور زنان روستایی» است، گفت: این طرح در 4 محور از جمله ظرفیت‌سازی، نهادسازی، شبکه‌سازی و کارآفرینی در حال اجرا است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی بابیان اینکه در حوزه ظرفیت‌سازی، پروژه انتخاب، آموزش و سازمان‌دهی زنان تسهیل‌گر توسعه روستایی انجام می شود، یادآور شد: هدف ما در این حوزه وجود یک تسهیل‌گر زن روستایی در روستاها با جمعیتی بالغ‌بر 50 خانوار  است؛ تاکنون 18 هزار نفر از زنان تسهیل‌گر روستایی را آموزش داده‌ایم که ۶۸ درصد از روستاهای با جمعیت بالای پنجاه‌ خانوار را شامل می شود.

وی با ابراز امیدواری در خصوص رسیدن به هدف هر روستا یک زن تسهیل گر توسعه روستایی با همراهی معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، تصریح کرد: در بحث نهادسازی در این طرح، توسعه صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی را طراحی کرده‌ایم و هدف ما در این طرح آن است که هرکدام از روستاهای بالا 100 خانوار حداقل یک صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی را داشته باشند.

به گفته مویدی؛ تاکنون توانسته‌ایم در  25 درصد از روستاهای با جمعیت 100 خانوار صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی را ایجاد کنیم و در حال حاضر بالغ‌بر 3 هزار و 600 صندوق‌ اعتبارات خرد زنان روستایی در کشور راه‌اندازی شده است.

وی در پایان گفت: در بحث کارآفرینی زنان روستایی نیز آموزش، ترویج و هدفمندسازی کسب‌وکارهای خرد مد نظر قرار داشته و برنامه داریم تا در هر یک از 1430 مرکز جهاد کشاورزی یک کارآفرین را تربیت کنیم تا بتواند ترویج کننده کارآفرینی بین زنان روستایی باشند؛ تاکنون در 458 مرکز جهاد کشاورزی این پروژه اجرایی شده که تحقق 34 درصد از هدفمان در این بخش را نشان می دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید