Iranian Agriculture News Agency

مبصّر مطرح کرد:

تولید بذر گواهی شده هویج در کشور با حذف ارز ترجیحی

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: در حال حاضر تولید بذور هویج به‌صورت بذر گواهی‌شده توسط شرکت‌های دارای مجوز به‌صورت رسمی آغاز شده است.

تولید بذر گواهی شده هویج در کشور با حذف ارز ترجیحی

صمد مبصّر معاون و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید بذر هویج به‌صورت بذر رسمی و گواهی‌شده توسط شرکت‌های دارای مجوز به‌صورت رسمی آغاز شده است، گفت: در گذشته به دلیل قرار گرفتن همه‌ بذور در ردیف کالایی گروه یک و تعلق گرفتن ارز دولتی به آن، تولید بذر این محصول در کشور صرفه اقتصادی نداشته است.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال 1398، ارز 4200 تومانی از تمامی بذور سبزی و صیفی به‌جز بذر پیاز، خیار، گوجه‌فرنگی و هندوانه حذف‌شد و با قرار گرفتن در گروه کالای دو، مشمول دریافت ارز نیمایی شدند.

مبصّر با تأکید بر اینکه در همان مقطع و با افزایش چندبرابری نرخ ارز برای واردات بذر،  شاهد افزایش قیمت تمام‌شده برخی از محصولات تولیدی بوده‌ایم، تصریح کرد: به‌طور مثال در محصول هویج شاهد تأثیر 10حدود درصدی قیمت بذر بر روی قیمت تمام‌شده این محصول بوده‌ایم.

به گفته این کارشناس ارشد زراعت؛ از زمان آزادسازی نرخ ارز برای واردات بذر هویج، 4 تا 5 دوره کشت سپری‌شده و نوسانات فعلی قیمت این محصول ارتباطی با قیمت بذر آن ندارد.

وی در پایان یادآور شد: در تولید بذر هیبرید برخی از محصولات مانند هویج نیازمند فناوری خاص «نرعقیمی» هستیم که این فناوری تنها در دست چند شرکت بزرگ دنیا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید