Iranian Agriculture News Agency

در وبینار روز مزرعه ملی مطرح شد:

اجرای طرح زارعت چوب در سطح 40 هزار هکتار

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای طرح زراعت چوب در سطح 40 هزار هکتار تا پایان سال چهارم برنامه ششم توسعه خبر داد.

اجرای طرح زارعت چوب در سطح 40 هزار هکتار

به گزارش خبرنگار ایانا، عبدالله موموندی مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در وبینار روز مزرعه ملی (زراعت چوب صنوبر) در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: طرح زراعت چوب در راستای حفاظت از منابع حیاتی کشور مطرح شده است و از طرف دیگر اشتغالزایی و تولید سرمایه برای کشاورزان را در پی دارد.

وی افزود: ما در موسسه آموزش و ترویج ارتباطی را بین کشاورزان ایجاد کرده‌ایم و با انتخاب برگزیدگان کانون‌های آموزشی را راه اندازی کردیم تا بهره‌برداران بتوانند باهم تبادل تجربه و دانش داشته باشند.

مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری کشاورزی در رابطه با اهمیت روز مزرعه گفت: روز مزرعه یک روش ترویجی است که در آن بهره‌بداران با هم در یک مزرعه حاضر می‌شوند و با نحوه کار و خلاقیت‌های کار مالک زمین آشنا می‌شوند.

پیش‌بینی زراعت چوب در 75 هزار هکتار از اراضی کشور تا پایان برنامه ششم توسعه

در ادامه این مراسم، کامران پورمقدم مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهارکرد: زراعت چوب در واقع کشت گونه های سریع‌الرشد با هدف تولید محصول چوبی است تا در کوتاه مدت زارعین به محصول قابل ارائه به بازار دست پیدا کنند.

وی با بیان این که سیاست‌ها و ماموریت اصلی ما در سازمان جنگل‌ها، توسعه فضای سبز و پوشش درختی در کشور است، افزود: استفاده بهینه از آب و خاک کشور، صرفه جویی ارزی، صیانت از جنگل‌ها و اکوسیستم، اشتغالزایی برای بهره برداران و تامین چوب مورد نیاز صنایع چوبی کشور از دیگر اهداف زراعت چوب محسوب می‌شود.

پورمقدم با اشاره به ممنوعیت برداشت از جنگل‌ها در قانون برنامه ششم توسعه گفت: از سال 1396 هیچ مجوزی برای قطع درختان و بهره برداری از جنگل ها داده نشده است و با توجه به این که کشور در حال توسعه است، نیازمند مشارکت در تامین نیازهای اولیه صنایع چوب هستیم.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث واردات چوب داریم، طرح زراعت چوب در کشور از مزیت‌های متعدد برخوردار است.

مدیر طرح توسعه زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که عرصه‌های ملی، دولتی و اراضی شخصی و مستثنیات از عرصه‌های کشت چوب در کشور محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پتانسیل‌یابی عرصه‌های کشت چوب، تولید و تامین نهال استاندارد و ارایه کمک‌های فنی و تخصصی از وظایف سازمان جنگل‌ها در قبال بهره‌برداران زراعت چوب است.

پورمقدم با بیان این که در برنامه پنج ساله ششم توسعه، ایجاد مزارع چوب به 75 هزار هکتار پیش بینی شده است، عنوان کرد: از شروع برنامه تا پایان سال چهارم به 40 هزار هکتار رسیده‌ایم که برای این امر به سالانه 45 میلیون نهال اصلاح شده نیاز داشتیم که توسط سازمان تحقیقات تامین می‌شود.

وی افزود: تلاش ما استفاده از آب‌های نامتعارف در اراضی شهری برای کشت چوب است تا به منابع آبی فشار وارد نشود.

85درصد از اراضی استان گیلان در بخش کشاورزی قرار دارد

در ادامه این وبینار، مسعود الماسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار کرد: استان گیلان حدود یک درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده اس اما نزدیک به 3 درصد از تولیدات کشاورزی کشوردراین استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به این که نزدیک به 3 میلیون تن تولید کشاورزی در استان گیلان داریم، خاطرنشان کرد: 31 درصد از اراضی استان کشاورزی، 17 درصد مراتغ و 38 درصد اراضی جنگلی است و با حدود 85 درصد اراضی کشاورزی توانسته‌ایم مدیریت خوبی در عرصه ها داشته باشیم.

الماسی افزود: 28 درصداز نیروی فعال این استان هم به کشاورزی و منابع طبیعی اشتغال دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: طرح زراعت چوب از دو سال گذشته در گیلان آغاز شده است اما این استان در گذشته مه در مستثنیات مردم تولید چوب داشته است.

وی با بیان این که استان گیلان بیشترین میزان کارخانجات صتنایع جوب کشور را دارد، افزود: با اجرای این طرح زمینه‌های لازم برای توسعه بخش صنایع چوبی استان گیلان فراهم می‌شود.

 در پایان این وبینار، عباس مهرپور کشاورز برگزیده در بخش زراعت چوب در شهرستان صومعه سرا تصریح کرد: من در حدود 50 هکتار سه مرغداری صنعتی را تاسیس کردم و در سال 98 در سطح 11 هکتار مزرعه خود را ایجاد کردم که نمونه کشوری سال 99 شدم.

وی افزود: اقدامات من در این کار تجهیز مزرعه با جاده دسترسی، زه کشی اصلی و فرعی، آبیاری قطره‌ای، مرطوب سازی مزرعه، کشت محصولات جالیزی به همراه کشت صنوبر، تولید و پروش نهال یکساله همراه با پایه صنوبر برای اولین بار در کشور، تولید و پرورش بدنه صنوبر تا سال سوم کشت، ایجاد خزانه صنوبر برای حفظ ذخایر ژنتیکی صنوبر برای 30 سال آینده و تولید بیش از 80 هزار نهال صنوبر جوان یک ساله در سال99 و 200 هزار اصله نهال صنوبر تا پایان سال 1400 بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید