Iranian Agriculture News Agency

موسوی عنوان کرد:

تسری فرهنگ تسهیلگری در جوامع روستایی و عشایری با تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی

قائم‌مقام موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی فرهنگ تسهیلگری در جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری انجام می شود.

 تسری فرهنگ تسهیلگری در جوامع روستایی و عشایری با تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی

سید کریم موسوی قائم‌مقام موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی در ستاد معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: منابع انسانی برخلاف دیگر منابع هر سازمان،  ظرفیت نامحدودی دارد و باید بر شناخت، به سطح رسانی، باروری و بهره‌­گیری از توانایی افراد تمرکز  شود.

وی هدف از تشکیل دبیرخانه تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی را  برقراری ارتباط نظام‌مند میان نیازهای بخش و فرصت‌های موجود عنوان کرد و افزود: بهره‌مندی از توان علمی نخبگان و متخصصان بدنه وزارت جهاد کشاورزی، به‌روزرسانی دانش آنها، ارتقای  بهره‌وری منابع انسانی و حذف واسطه‌های دانشی به‌منظور ارتباط مستقیم بهره‌برداران و متخصصان، ازجمله اهداف این دبیرخانه است که از سال 98 در محل ستاد موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مستقر شده است.

موسوی یادآور شد: کارشناسان مروج پهنه، افراد کلیدی رابط بین وزارت جهاد کشاورزی و بهره‌برداران هستند و مراکز خدمات جهاد کشاورزی گلوگاه‌­ها و نقاط مرزی مهم میان عرصه و وزارتخانه محسوب می­ شوند؛ بنابراین برنامه ترویج فرهنگ تسهیلگری در سه‌گام عملیاتی طراحی‌شده است.

وی بیان کرد: گام اول این برنامه؛ تربیت مربیان حرفه­ ای تسهیلگری، گام دوم؛ برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ تسهیلگری استان­ ها و گام سوم، نهادینه‌سازی فرهنگ تسهیلگری است.

قائم‌مقام موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که گام اول برنامه با توانمندسازی حرفه‌ای مربیان در دو نیمه، اجرایی شده است، افزود: همزمان در حال جمع‌آوری برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ تسهیلگری استان ­ها هستیم تا پس از بررسی در کمیته‌های برنامه‌ریزی و ارزشیابی دبیرخانه، برای عملیاتی شدن به استان ­ها ابلاغ شود.

وی مخاطبان این برنامه، را به‌طور عام، کارمندان وزارت جهاد کشاورزی (مدیران، کارشناسان و کارکنان) و به‌طور ویژه کارشناسان مروج پهنه معرفی کرد و گفت: انتظار می­ رود با پیشروی در برنامه، موفق به آموزش مددکاران و تسهیلگران در خصوص کار مشارکتی و تسهیلگری شویم و در یک‌کلام فرهنگ تسهیلگری را به جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری تسری دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: این برنامه با دخیل کردن کنشگران متعدد شبکه ترویج و ایجاد زنجیره انسانی بلاواسطه میان عرصه و ستاد و ایجاد تفاهم و یادگیری دوسویه، مسیر را برای دستیابی به این مهم، هموار کرده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید