Iranian Agriculture News Agency

رفیعی پور:

کیفیت مواد غذایی از مولفه های حیاتی امنیت غذایی است

مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مولفه های حیاتی امنیت غذایی و سلامت جامعه و اولویت اول بخش تولید و کشاورزی، کیفیت مواد غذایی است.

کیفیت مواد غذایی از مولفه های حیاتی امنیت غذایی است

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا رفیعی پور مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی در چهاردهمین رویداد ملی تولید، توزیع و مصرف میوه و سبزیجات در ایران، فرصت ها و چالش ها که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی چند وجهی است و وجه مهم و تاثیرگذار آن تولید بوده که وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است. 

وی افزود: از مولفه های حیاتی امنیت غذایی و سلامت جامعه و اولویت اول بخش تولید و کشاورزی، کیفیت مواد غذایی است. درآمد خانوار، فرهنگ، تغذیه، سیاست‌های کلان اقتصادی، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، متعادل نبودن رژیم غذایی، تخریب محیط زیست، آفت ها و بیماری های گیاهی با برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت ترکیبی همه بخش های موثر و ایجاد ارتباط بین دانشگاه، تحقیقات و بخش خصوصی و تشکل ها می تواند تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل کند و این دفتر به منظور پایداری و حفظ محصولات کشاورزی به سمت تولید محصولات گواهی شده پیش می رود.

در ادامه این وبینار، پریسا ترابی نماینده دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار کرد: مهمترین منابع ویتامین c و a در انواع گیاهان گردآوری شده است که به ویژه در شرایط کرونا باید میوه و سبزیجات در سبد غذایی سنین مختلف قرار گیرد.

وی افزود: آگاهی خانواده ها از گروه‌های غذایی اصلی بسیار حائز اهمیت است و کارهای زیادی برای تشویق و آموزش خانوارها به استفاده از سبزی و سبزی کاری در منازل و آموزش تغذیه برای روستاییان و عشایر انجام شده است.

در ادامه این جلسه، کمال یداللهی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های باغداران کشور خاطرنشان کرد: خرد بودن قطعات باغبانی، سنتی بودن، پایین بودن عملکرد نسبت به واحد سطح به دلیل مقرون به صرفه نبودن هزینه‌های تولید و افزایش بی رویه قیمت ها باعث شده کشاورزی سودمند نداشته باشیم.

وی ادامه داد: گسترش شرکتهای مکانیزاسیون و توجه ویژه آموزش و ترویج به دانش به روز کشاورزان به ویژه در موضوعات باغداران باعث اقبال باغداران به فعالیت شده است.

یداللهی تصریح کرد: در بحث توزیع و حمل و نقل مشکلات اساسی وجود دارد که باعث افزایش ضایعات کشاورزی می شود و رفع مشکلات از طریق تشکل‌های تعاونی باغداران لازم است.

وی با اشاره به پیشنهاد و راهکار ها برای برون رفت از چالش ها گفت: جلب اعتماد سازی برای صنایع فرآوری و بسته بندی و صنایع تبدیلی، تقویت تشکل‌های بخش کشاورزی، استفاده از روش‌های نوین در آموزش و ترویج و رقابتی نمودن بازار های توزیع و فروش از راهکاری حل چالش های موجود است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید