Iranian Agriculture News Agency

علائی مقدم مطرح کرد:

تولید 200 هزار تن گوشت توسط عشایر کشور

رئیس سازمان امور عشایر ایران در برنامه زنده تلویزیونی "رویش" گفت: کوچ عشایر، تکنیک سازگاری با طبیعت است و عشایر با همین روش 200 هزار تن گوشت کشور را در سال تامین می کنند.

تولید 200 هزار تن گوشت توسط عشایر کشور

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان امور عشایر ایران، شاهپور علائی مقدم دوشنبه 20 اردیبهشت ماه در برنامه زنده تلویزیونی "رویش" اظهار داشت: کوچ، شیوه زندگی کهن است که عشایر با این روش اثرات خشکسالی را با حرکت در امتداد اقلیم به حداقل می رسانند.

وی افزود: عشایر با همین روش 200 هزار تن از گوشت مورد نیاز کشور را در سال تامین می کنند.

علائی مقدم با بیان اینکه با میانگین بارش 250 میلی متر، کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشک به حساب می آید، افزود: نسبت به سال گذشته 52 درصد و نسبت به 53 سال گذشته 42 درصد کاهش بارش داریم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: علوفه مرتعی مستقیم با بارشها بستگی دارد و به ازای هر میلیمتر کاهش بارندگی یک کیلوگرم ظرفیت مراتع کم می شود.

وی گفت: نیاز جامعه عشایری به نهاده دامی 8.5  میلیون تن در سال است که یک میلیون و 300 هزار تن آن از علوفه دستی تامین می شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه یکی از تهدیدات خشکسالی این است که عشایر دام مولد خود را عرضه کنند، بیان داشت: در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی به تصویب رسید خرید تضمینی دام عشایر را به قیمت 45 هزار تومان انجام دهیم.

وی اضافه کرد: امتیازی که قائل شده ایم تا عشایر نگران تامین علوفه دام خود نباشند این است که به ازای تحویل هر کیلو گرم دام زنده، سه کیلوگرم جو دولتی به عشایر تحویل داده می شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: با این کار، دست دلاها کوتاه می شود و دام مولد عشایر که به عنوان ذخائر ژنتیکی کشور محسوب می شود، به کشتار نمی رود.

علائی مقدم در بخش دیگری از سخنانش گفت: با تفاهم با سازمان مدیریت بحران کشور، برای اولین بار 400 میلیارد تومان برای تامین علوفه عشایر اختصاص داده می شود.

وی بیان داشت: تا پایان اردیبهشت ماه 100 هزار تن نهاده دامی بین عشایر توزیع می کنیم و یک میلیون و 200 هزار تن نهاده دامی توسط اتحادیه عشایری تامین می شود همچنین پیشنهاد استمهال سررسید وام های عشایر را به دولت داده ایم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران  ابراز کرد: دام عشایر در خارج از مرزها طرفدار زیادی دارد و مدلی تهیه شده و پیشنهاد داده ایم در شش ماهه اول سال یک میلیون راس از دام عشایر را صادر کنیم تا این ارز آوری را در خدمت عشایر قرار دهیم.

علائی مقدم با اشاره به اینکه سیاست سازمان امور عشایر تنوع بخشی به اشتغال عشایر است، گفت: با پرداخت تسهیلات کم بهره می توانیم به اقتصاد خانوارهای عشایری کمک کنیم.

وی بیان داشت: در برنامه ششم، هفت برنامه را برای رفاه و تامین معیشت عشایر تعریف و اجرا کردیم که اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، توسعه و جمع آوری گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیبدار، توسعه صنایع دستی و توسعه گردشگری عشایر از جمله این برنامه ها است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید