Iranian Agriculture News Agency

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد:

استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای طرح گلخانه در شهرستان ورامین

با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح گلخانه فراز هامون با وسعت 7 هزار متر مربع با استفاده از فناوری‌های نوین در شهرستان ورامین در حال اجرا است.

استفاده از فناوری‌های نوین در اجرای طرح گلخانه در شهرستان ورامین

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از مهم‌ترین فناوری‌های این گلخانه که آن را از محصولات خارجی و داخلی مشابه متمایز می‌کند، «نوع دریچه‌ها و سیستم موتوری آن»، «پوشش‌های پلی اتیلن 180 و 200 میکرونی دوجداره» و «سیستم تهویه و سیستم گرمایش و سرمایش با تاکید بر سامانه زیرسطحی» است.

«سازه این گلخانه با سقف قوسی»، «پوشش دولایه، «ارتفاع مناسب»، «دهانه عریض و ساخت به صورت مدولار» قابلیت تطابق با انواع شرایط آب و هوایی را دارا است و طراحی آن به گونه‌ای است که مقاومت مناسبی در برابر طوفان و دیگر حوادث طبیعی دارد.

امروزه کشت گلخانه‌ای به دلیل «تولید حداکثری در تمام فصول»، «افزایش کیفیت و کمیت محصول تولیدی» و «صرفه جویی در مصرف آب و انرژی» از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به اهمیت گلخانه به عنوان مکانی تحت کنترل برای تولید انبوه محصولات کشاورزی در تمام فصول سال، اجرای گلخانه‌ها با سازه‌ها و فناوری‌های نوین را می‌توان گامی برای ترویج فناوری این صنعت و پیشرفت در عرصه کشاورزی محسوب کرد.

تهویه مناسب و بدون نوسانات دما، حداکثر تولید را در گلخانه‌ خواهد داشت. با توجه به دریچه‌های به کار رفته در این گلخانه و سیستم کنترل هوشمند و همچنین سیستم تهویه زیرسطحی اختراعی، شرایط مناسب تهویه با کمترین تنش های حرارتی برای گیاهان داخل گلخانه فراهم می شود.

اجرای این طرح با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاثیر مثبتی در «افزایش استحکام و مقاومت سازه در شرایط نامساعد جوی»، «به حداقل رساندن تنش‌ها»، «افزایش کمی و کیفی محصولات»، «فراهم کردن تهویه مناسب برای محصولات و گیاهان گلخانه‌ای» و «ایجاد شرایط مناسب کنترل دما، نور، رطوبت و کاهش مصرف سوخت و انرژی» دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید