Iranian Agriculture News Agency

"اسحاقی" در مراسم رونمایی از تزریق دُز استنشاقی واکسن رازی کووپارس:

قطع زنجیره کرونا با واکسن تزریقی استنشاقی کووپارس

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با گرفتن دُز استنشاقی، دستگاه تنفسی فوقانی ایمن می‌شود و دیگر ویروس نمی‌تواند در دستگاه تنفسی فوقانی جایی بگیرد و شخص به عنوان ناقل عمل نمی‌کند.

قطع زنجیره کرونا با واکسن تزریقی استنشاقی کووپارس

به گزارش ایانا، آیین رونمایی از واکسن رازی کوو پارس در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) برگزار شد که علی اسحاقی در این مراسم اظهار کرد: امروز نخستین داوطلبانی که نوبتشان شده بعد از ۵۱ روز دُز استنشاقی را می‌گیرند. این واکسن به شکلی است که دو دُز اول تزریقی بود به شکل آی ام و دُز سوم استنشاقی است.

وی افزود: واکسن استنشاقی از این جهت اهمیت دارد که بزرگ‌ترین مشکل در همه گیری جهانی کرونا این است که عده‌ای ناقل هستند و علامت ندارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: افراد می‌توانند آلودگی داشته باشند، اما علامت نداشته باشند با گرفتن دُز استنشاقی دستگاه تنفسی فوقانی ایمن می‌شود و دیگر ویروس نمی‌تواند در دستگاه تنفسی فوقانی جایی بگیرد و شخص به عنوان ناقل عمل نمی‌کند، این واکسن پس از دو هفته عمل خواهد کرد.

اسحاقی گفت: این نخستین واکسن دنیا است که به شکل تزریقی استنشاقی است و امیدواریم با آن مشکلی که سبب ایجاد همه گیری جهانی می‌شود حل شود. بعد از مرحله یک که در جریان است ۱۳۳ نفر دُز اول را گرفتند و بیش از ۱۰۰ نفر دُز دوم را گرفتند و بیشتر افراد تا اواخر اردیبهشت آن را می‌گیرند و یک آنالیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم تا اوایل خرداد با ۵۰۰ داوطلب مرحله دوم را شروع کنیم، داوطلب گیری شروع شده و در حال انجام است و این مرحله حدود دو ماه طول می‌کشد. پس از آن به مرحله سوم و واکسینه ایرانی می‌رسیم.

عارضه‌ای در 133 داوطلب دیده نشده است

سعید کلانتری محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن تزریقی استنشاقی گفت: ما از ابتدای اسفند کار خود را آغاز کردیم و ۱۳۳ نفری که این واکسن را دریافت کرده اند عارضه‌ای در آن‌ها دیده نشده است.

وی افزود: هدف از مرحله اول، ایمنی و بی خطر بودن واکسن است که به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است و وقتی آنالیز کار انجام شود از اردیبهشت مرحله دوم شروع می‌شود.

کلانتری گفت: داوطلبان را غربالگری کرده‌ایم تا به محض دریافت مجوز‌های لازم، ​مرحله دوم را آغاز خواهیم کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید