Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با ایانا:

۴۷.۵ درصد از نمونه های ملی بخش کشاورزی تحصیلات دانشگاهی دارند

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: برای سال جاری ۱۷۰ نفر کشاورز نمونه ملی انتخاب شدند که بررسی‌ها نشان داده ۴۷.۵ درصد از این نمونه ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

۴۷.۵ درصد از نمونه های ملی بخش کشاورزی تحصیلات دانشگاهی دارند

علی اکبر مویدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در حاشیه‌ی برگزاری نشست های تخصصی سی و پنجمین دوره معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی، گفت: در کشور ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بهره بردار کشاورزی وجود دارد که در رشته های مختلف این بخش تولیدات کشاورزی انجام می‌دهند.

 وی با بیان این که بالغ بر ۱۲۶ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور توسط 4 میلیون و 400 هزار بهره بردار این بخش تولید می شود، افزود: این تعداد کشاورز 7.5 میلیون واحد بهره برداری را در اختیار دارند.

مویدی با اشاره به اینکه هر کشاورز ممکن است در دو حوزه کشاورزی فعالیت داشته باشد، تصریح کرد: بررسی ها نشان داده که به طور کلی بهره برداران بخش کشاورزی، تحصیلات دانشگاهی بالایی ندارند و این مهم در بین بهره‌برداران حدود ۵ تا ۶ درصد است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اینکه هر ساله نمونه های ملی، استانی و شهرستانی بخش کشاورزی انتخاب می‌شوند، ادامه داد: برای سال جاری ۱۷۰ نفر کشاورز نمونه ملی انتخاب شدند که بررسی‌ها نشان داده ۴۷.۵ درصد از این نمونه ها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی با اشاره به اینکه در ده سال گذشته سعی شده تا تعداد رشته‌ها و افراد منتخب بخش کشاورزی افزایش یابد، تصریح کرد: جوان گرایی نمونه ها را در سال‌های اخیرا شاهد بوده‌ایم و سن نمونه‌های ملی به طور میانگین از ۵۸ سال به ۴۹ سال کاهش یافته است.

به گفته رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی؛ سطح تحصیلات دانشگاهی و علمی در کشاورزان و علی الخصوص جوانان این بخش سبب افزایش بهره‌وری تولید می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فرآیند شناسایی، انتخاب، معرفی و تجلیل از بهره برداران و فعالان برگزیده بخش کشاورزی، گفت: این برگزیدگان باید رکوردشکنی در حوزه تولیدات خود داشته باشند به طور مثال کشاورز نمونه در کشت چغندر بهاره در سال جاری ۱۶۶ تن در هر هکتار چغندر بهاره برداشت کرده است.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: همچنین زعفران کار نمونه ملی نیز ۴۵ کیلو زعفران خشک در هر هکتار در استان خراسان رضوی برداشت کرده است.

 مویدی از دیگر شاخص های انتخاب نمونه های ملی در حوزه کشاورزی را بهره‌وری مصرف آب عنوان کرد و افزود: یکی از کشاورزان نمونه ملی سال جاری با اجرای سیستم آبیاری تیپ، بهره‌وری آب را تا ۷۰ درصد در استان البرز افزایش داده است؛ این کشاورز نمونه، کلزا، جو و ذرت کشت می کند.

وی از دیگر شاخص های اصلی شناسایی، انتخاب و معرفی نمونه های ملی، استانی و شهرستانی را وجود نقش راهبردی محصول تولیدی در امنیت غذایی، اشتغال و معیشت پایدار خانوارهای روستایی عنوان کرد و یادآور شد: توسعه پایدار کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی از دیگر شاخص های انتخاب این نمونه‌ها در بخش ملی استانی و شهرستانی است.

مویدی با اشاره به اینکه بهره‌وری و پایداری منابع پایه و تولیدات کشاورزی و همچنین کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از دیگر شاخص های انتخاب نمونه های ملی، استانی و شهرستانی بوده است، گفت: کیفیت محصولات کشاورزی و تولید محصولات سالم و طبیعی، ظرفیت‌سازی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی بخش کشاورزی و روستایی و همچنین سرآمدی در زمینه فرآوری، بازاررسانی و صادرات اثربخش محصولات کشاورزی از دیگر شاخصه های انتخاب نمونه های ملی استانی و شهرستانی بوده است.

وی با اشاره به وجود ۱۴۵۰ مرکز جهاد کشاورزی، گفت: کشاورزان منتخب با معرفی توسط دهستان ها و یا خوداظهاری معرفی می‌شوند.

به گفته رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی برای سال جاری ۹ هزار نفر در راستای انتخاب کشاورز نمونه معرفی شدند که در مجموع تعداد پرونده های رسیده به ستاد ملی ۱۴۹۰ پرونده بوده است.

وی با اشاره به وجود ۱۱ کمیته فنی در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی، گفت: در این کمیته کارشناسان بخش‌های مختلف در ۱۱ کمیته فنی حضور دارند که پس انتخاب کشاورز با توجه به شاخص‌های عنوان‌شده، مزارع و یا فعالیت فرد مورد بازدید قرار می دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید