Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر نظام بهره برداری سازمان تعاون روستایی مطرح کرد:

ایجاد تعاونی تولید روستایی به منظور توانمندسازی بهره‌برداران

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری ، تعاونیهای تولید و شرکت های سهامی زراعی گفت: به منظور توانمندسازی بهره برداران شرکت تعاونی تولید روستایی ایجاد شده است.

ایجاد تعاونی تولید روستایی به منظور توانمندسازی بهره‌برداران

به گزارش خبرنگار ایانا، حمید زارع قنات نوی مدیر کل دفتر نظام بهره برداری، تعاونی‌های تولید و شرکت سهامی زراعی در نشست خبری امروز خود درباره طرح‌های سه گانه ملی نظام‌های بهره‌برداری در شرق، غرب و جنوب کشور، گفت: نظام بهره‌برداری کشور بیش از هر چیز یک سازه اجتماعی بوده، به همین دلیل، برای بهره‌وری منابع آب، خاک و تولید نیازمند فرایند مداوم طراحی، ساخت، نگهداری و ترمیم است.

زارع با تاکید بر این که نظام بهره‌برداری نوین از وظایف حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: در توسعه بهره‌برداری به دنبال اهدافی هستیم که یکی از این اهداف نظام بهره‌برداری، افزایش بهره‌وری منابع تولید از جمله آب و خاک است.

وی افزود: افزایش درآمد کشاورزان و در نتیجه ارتقای معیشت زندگی در روستا از دیگر اهداف نظام بهره‌برداری است.

مدیر کل دفتر نظام بهره‌برداری یادآور شد: هدف ما توسعه کشاورزی صنعتی است که ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکیمل زنجیره ارزش را در پی دارد.

به گفته وی؛ خرد بودن اراضی کشاورزی از چالش‌های اصلی این بخش است.

زارع با تاکید بر تجمیع اراضی کوچک مقیاس، بیان کرد: به استناد اسناد بالادستی به ویژه بند 3 سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی و ابلاغ مقام معظم رهبری بر ساماندهی و اصلاح نظام بهره‌برداری، تجمیع اراضی کوچک مقیاس باید انجام شود.

وی با بیان اینکه الگوی موجود در نظام بهره‌برداری کشور یکی از الگوهای مبتنی بر کار جمعی است، گفت: در الگوی بهره‌برداری، طرح احیا و توسعه 950 هزار هکتار از اراضی استان‌های سیستان و ایلام؛ فاز اول در سطحی 295 هزار هکتار بوده که 17 هزار و 800 بهره‌بردار در آن حضور دارند.

مدیر کل دفتر نظام بهره برداری ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام شده و صحبت‌های تسهیلگران با بهره‌برداران، در نهایت 110 شرکت تعاونی تولید روستایی به منظور توانمندسازی بهره‌برداران ایجاد شده است.

وی با اشاره به طرح آبیاری 46 هزار هکتاری سیستان، گفت: این طرح در استان‌های سیستان و بلوچستان اجرا شده و مجموعاً در 46 هزار هکتار، 65 هزار نفر بهره‌بردار وجود دارد که 17 تعاونی تولید برای افزایش توانمندی بهره‌برداران ایجادشده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید