Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر سال 99 اعلام کرد:

خودکفایی 95 درصدی ایران در تولید بذر محصولات کشاورزی

وزیرجهاد کشاورزی گفت: تمام بذوری که در کشور تولید می‌شود،حاصل تلاش‌های موسسه اصلاح نهال و بذر و موسسه تحقیقات دیم کشور است و با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم در زمینه تولید بذر بیش از 95 درصد خوداتکا هستیم.

خودکفایی 95 درصدی ایران در تولید بذر محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فن آوران برتر سال 99 که به مناسبت هفته پژوهش و فناورری برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران کشور، اظهار کرد: قطعا بخش کشاورزی رشد و توسعه خود را مدیون پژوهشگران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی افزود: بیش از 90 درصد از روش‌های نوین و نهاده‌های نوین که امروز در مزارع و باغات از آن استفاده می‌‌شود، به نوعی از این سازمان نشات می‌گیرد.

خاوازی تاکید کرد: تمام بذوری که در کشور تولید می‌شود به جز بذور سبزی و صیفی، حاصل تلاش‌های موسسه اصلاح نهال و بذر و موسسه تحقیقات دیم کشور است و با افتخار می‌توانیم اعلام کنیم در زمینه تولید بذر بیش از 95 درصد خوداتکا هستیم. 

وی با اشاره به این که در زمینه بذر سبزی و صیفی دچار غفلت شدیم، خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بخش خصوصی، امیدواریم تا پایان سال 1400 در تولید بذور سبزی و صیفی به خودکفایی برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قدمت همکاری دانشگاه‌ها با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه‌ها با سرعت بیشتری به مسائل کشاورزی ورود پیدا کرده اند و در این عرصه فعالیت می‌کنند، بخش قابل ملاحظه‌ای از کودها وآفت کش‌های زیستی که در بازار وجود دارد، حاصل پژوهش‌هایی است که در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام می‌شود.

وی افزود: مطالعات بسیار خوبی هم در زمینه مسائل حاکمیتی، پوشش جنگل‌ها، وضعیت خاک‌ها، وضعیت آبخیزها و ... از این سازمان نشات می‌گیرد.

خاوازی با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای مشارکت و ماندگاری بخش خصوصی در مباحث پژوهشی تصریح کرد: ما باید برای حضور بخش خصوصی یک برنامه جامع داشته باشیم تا در بخش خصوصی برای جوانان این کشور اشتغالزایی شود.

وی با بیان این که مسیر پژوهش مراحل مختلفی دارد، عنوان کرد: یکی از این مراحل شناخت مسئله است و یکی از مشکلات در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی این است که تعداد بسیار اندکی از پژوهش‌‌گران ما در واحدهای تولیدی حضور دارند و فعال هستند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آنچه به عنوان پژوهش و دست‌آورد از آن یاد می‌کنیم، حاصل ارتباط پژوهشگر با واحد تولیدی است و ما امروز نیاز داریم محقق از ابتدا تا انتهای مباحث را پیگیری کند و اگر محققین علوم دامی و زراعت کشور در موضوع کنجاله سویا و ذرت که نهاده مورد نیاز بخش دام و طیور است ورود پیدا می‌کردند، کشور با این مشکلات در تأمین نهاده دامی مواجه نمی‌شد. 

وی افزود: فشار تحریم و کمبود نهاده در کشور منجر به این شد که امروز به دنبال کشت رقم جدید مهتاب هستیم که 30 درصد ذرت یا کنجاله سویا را پوشش می‌دهد. 

خاوازی با تأکید بر لزوم آزادی عمل پژوهشگران اذعان کرد: یافته‌های مربوط به واکسن و فناوری به خوبی پیش رفته و محققین در این بخش آزادی عمل داشته‌اند. 

وی افزود: باید فضایی برای بروز خلاقیت و فعالیت محققین نابغه کشور ایجاد کنیم. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: آزمایشگاه‌های موجود در کشور در اختیار سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیست و بسیاری از پژوهشگران با مشکل نبود آزمایشگاه مجهز مواجه هستند.

وی ادامه داد: محققین باید در بخش کشاورزی ورود پیدا کرده و برای مشکلات راه حل پیدا کنند و کسی نباید مانع انجام راه‌حل‌های پژوهشگران شود.

خاوازای با اشاره به رشد مثبت بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام مشکلات، رشد اقتصادی کشور در بخش کشاورزی 4 درصد بوده است که نشان از ظرفیت بالای بخش کشاورزی دارد.

وی در رابطه با نفوذ یافته‌های پژوهشگران به عرصه کشاورزی عنوان کرد: در این بخش نیازمند ترویجی از جنس پژوهشگر-مروجان ارشد هستیم که بتوانند دانش خود را منتقل کرده و اطلاعات را به بهره‌برداران برسانند و این سیاست باید با شدت توسط این سازمان پیگیری کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر نرخ ارز کودهای وارداتی گفت: پژوهشگر-مروجان ارشد امروز به ما فرمول می‌دهند که چگونه برای این مشکل راه حل پیدا کنیم و مقرر شد این پژوهشگران تمام مزارع کشور را پایش کنند تا به خاطر مشکلات بخش کود، دچار صدمه نشویم.

وی با بیان این که باید به هوشمندسازی توجه بیشتری شود، یادآور شد: سرعت هوشمندسازی در بخش کشاورزی باید افزایش یابد. 

خاوازی در رابطه با سیستم جامع یکپارچه اطلاعات اظهار کرد: بیش از یک سال است که بر روی این سیستم کار می‌کنیم اما همچنان اطلاعات دقیق کشت محصولات را در اختیار نداریم و لازم است این مشکل برطرف شود. 

وی افزود: در این سیستم، باید بتوانیم به سیاست‌گذار اعلام کنیم تا دو ماه آینده برای بخش چه اتفاقی خواهد افتاد تا بتوانیم صادرات و واردات بخش کشاورزی را سیاست‌گذاری کنیم. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید به کشاورزانی که محصولاتی بالاتر از ظرفیت بازار تولید می‌کنند، کشت جایگزین معرفی کند تا کشاورزان متضرر نشوند.

وی افزود: افرادی که نقش‌های خاک، آب و پوشش گیاهی را در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تدوین می‌کنند، اقدام بزرگی برای کشور انجام می‌دهند و باید از این پژوهشگران تجلیل کرد. 

خاوازی ابراز امیدواری کرد: دست‌اوردهای پژوهشی در معیشت کشاورزان موثر باشد و قدم‌های خوبی در بخش کشاورزی برداشته شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید