Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا به مناسبت سومین سالروز زلزله کرمانشاه مطرح شد:

بازگشت 13988 واحد آسیب دیده تخریبی به چرخه تولید

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از 14 هزار و 127 واحد صددرصد تخریب شده 13988 واحد آن تکمیل و به چرخه تولید برگشته است.

بازگشت 13988 واحد آسیب دیده تخریبی به چرخه تولید

سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در سومین سالگرد وقوع زلزله کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره فعالیت‌های انجام‌شده وزارت جهاد کشاورزی در این استان، گفت: ۲۵ هزار و ۱۹۱ واحد اعم از دامداری، مرغداری، صنایع تبدیلی، گلخانه، مراکز پرورش قارچ، آبزی‌پروری، باغات، زیرساخت‌های آب‌ و خاک و ادوات کشاورزی در این زلزله خسارت دیدند که از این میزان ۱۴ هزار و ۱۲۷ مورد کاملاً تخریب‌شده و مابقی در حد قابل تعمیر خسارت دیده بودند.

وی با تأکید بر اینکه از 14 هزار و 127 واحد دچار تخریب 100 درصدی 13 هزار و 988 واحد آن تکمیل و به چرخه تولید برگشته است، افزود: بیشتر این واحدها در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، دالاهو و جوانرود و گیلان غرب واقع‌شده بودند.

موسوی در ادامه  با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۶۴ واحد خسارت‌دیده قابل تعمیر بوده که 100 درصد آن‌ها بازسازی شده اند، افزود: این واحدهای خسارت‌دیده در شهرستان‌های اسلام‌آباد، پاوه، جوانرود، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی، کرمانشاه و گیلان غرب قرار داشتند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: بیشترین واحدهای آسیب‌دیده در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی و در بخش جایگاه دام، تأسیسات آب‌ و خاک و باغات بوده است.

وی با اشاره به اینکه در قالب مصوبات دولت حدود مبلغ 370 میلیارد ریال در قالب کمک‌های بلاعوض جهت جبران بخشی از خسارات وارده، در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: 217 میلیارد ریال برای بازسازی جایگاه‌های دام‌، 119 میلیارد ریال جهت جبران تلفات 16305 راس دام سبک و 706 راس دام سنگین، 30 میلیارد ریال برای جبران خسارت ناشی از تلفات ماهی و 3 میلیارد ریال برای بازسازی مزارع پرورش ماهی اختصاص یافته است.

موسوی با تأکید بر اینکه آسیب‌شناسی زلزله کرمانشاه در زیربخش‌های کشاورزی انجام ‌شده است، گفت: مقاومت ساختمان‌ها، زیربناها و تأسیسات به ویژه شبکه انتقال آب، ایستگاه پمپاژ آب، مراکز نگهداری ماشین‌آلات، دامداری‌ها مرغداری‌ها، مراکز پرورش ماهی و صنایع کشاورزی مورد بررسی قرارگرفته و راهکارهای مناسب جهت استحکام بخشی آن‌ها در قالب دستورالعملی توسط وزیر جهاد کشاورزی به کلیه معاونت‌ها، سازمان‌ها و استان‌ها ابلاغ شده است.

وی گفت: حدود مبلغ 500 میلیارد ریال جهت مرمت و بازسازی زیرساخت‌های خسارت دیده بخش کشاورزی در استان کرمانشاه اختصاص یافته است.

به گفته موسوی، آواربرداری و ذبح دام‌های آسیب‌دیده واحدهای تولیدی خسارت‌دیده،  دفن بهداشتی دام، طیور، ماهی و ... تلف‌شده و واکسیناسیون دام‌های موجود از جمله سایر فعالیت‌های انجام‌شده بوده است.

وی گفت: حمایت صندوق بیمه کشاورزی،  بانک‌ها و حمایت‌های مردمی در جبران خسارت و احیای واحدهای تولید بخش کشاورزی اثرگذار بوده‌اند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید