Iranian Agriculture News Agency

همزمان با روز ملی روستا و عشایر؛

پروژه بزرگ تامین آب 40 محله عشایری بمرود توسط رئیس جمهور افتتاح می شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران از افتتاح پروژه بزرگ 40 محله عشایری بمرود در خراسان جنوبی در 15 مهر "روز ملی روستا و عشایر" به صورت ویدئو کنفرانسی توسط رئیس جمهور خبر داد.

پروژه بزرگ تامین آب 40 محله عشایری بمرود توسط رئیس جمهور افتتاح می شود

به گزارش ایانا از سازمان امور عشایر ایران، نشست مشترک رئیس و اعضای هیات رئیسه فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی با رئیس، معاونین و مدیران سازمان امور عشایر ایران با حضور معاون حقوقی وزیر اقتصاد و دارائی و مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان برگزار شد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در این نشست با بیان اینکه تامین آب شرب پایدار برای عشایر یکی از نقاط عطف در آبرسانی به عشایر در سالهای اخیر است، گفت: همزمان با 15 مهر "روز ملی روستا و عشایر" پروژه بزرگ 40 محله عشایری بمرود در شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی به صورت ویدئو کنفرانسی توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

کرمعلی قندالی با بیان اینکه هنوز 32 درصد عشایر کشور از آب سالم بهره مند نیستند، تاکید کرد: این موضوع بسیار مهم است و وظیفه حاکمیت و دولت است که آب سالم مورد نیاز عشایر را تامین نمایند.

عشایر یک زندگی شرافتمند و پویا را می چرخانند

رئیس سازمان امور عشایر ایران اظهار داشت: ما به مردمی خدمت می کنیم که علیرغم گرفتاریهایی که وجود دارد یک زندگی شرافتمند، پویا و فعال را می چرخانند.

وی با اشاره به اینکه در مجلس دهم اتفاقات بزرگی برای عشایر در حوزه قانون افتاد، گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم برای جامعه مولد عشایری کشور که توقعات کمی دارند و در طول تاریخ از مرزهای فیزیکی و معنوی کشور حفاظت کرده اند اقدامات موثری صورت گیرد.

قندالی بیان داشت: در سال 98 برای اولین بار آمار ثبتی مبنایی عشایر گرفته شد و تعداد خانوارهای عشایری از 212 هزار خانوار به 324 هزار خانوار افزایش پیدا کرده و جمعیت آنان نیز حدود 100 هزار نفر افزایش داشته که اول آبان ماه همزمان با روز ملی آمار نتایج این سرشماری رونمایی و اعلام می شود.

وی افزود: علیرغم اینکه سرشماری ثبتی مبنایی عشایر کار سختی بود اما سازمان امور عشایر برای انجام آن پیش قدم شد.

عرضه سالانه 9.5 میلیون راس دام به بازار توسط عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه تاثیری که عشایر در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند کمتر از مسائل اقتصادی نیست، گفت: جامعه عشایری 28 درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند و سالانه 190 هزار تن گوشت قرمز تولید و 9.5 میلیون راس دام به بازار عرضه می کنند.

وی با اشاره از استقبال خوب عشایر از طرح  زنجیره تولید گوشت قرمز، افزود: با اجرای این طرح در مناطق عشایری حدود 33 درصد افزایش بهره وری اتفاق افتاده و مصرف کنسانتره را از ده هزار تن به 190 هزار تن رسانده ایم و حدود 4 میلیون راس دام را برای پروار از مراتع خارج کردیم.

تجهیز 75 هزار خانوار عشایری به انرژی خورشیدی

رئیس سازمان امور عشایر ایران ابراز داشت: طبق توافقی که با وزارت نیرو داشته ایم تا پایان برنامه ششم 75 هزار خانوار عشایری مجهز به انرژی خورشیدی می شوند که یکی از اتفاقات خوبی است که در مناطق عشایری انجام می شود.

قندالی با اشاره به راه اندازی کانکس های سیار بهداشتی در مناطق عشایری، اظهار داشت: طبق توافق با وزارت بهداشت مقرر شده بر اساس شاخص تعریف شده، خانه های بهداشت را در تمام مناطق عشایری کشور دایر کنیم که راه اندازی 850 خانه بهداشت پیش بینی شده و 500 بهورز نیزاز خود عشایر استخدام و در این خانه های بهداشت فعالیت می کنند که استارت آن در استان فارس زده شده است.

وی با اشاره به طرح توسعه گیاهان داروئی در مناطق عشایری، گفت: برای توسعه گیاهان داروئی در مناطق عشایری به ازای هر هکتار ده میلیون تومان تسهیلات با سود 4 درصد و بازپرداخت 5 ساله از محل اعتبارات مدیریت بحران پرداخت می کنیم.

افزایش سرمایه اعضا تعاونیهای عشایری تا یک میلیون و 400 هزار تومان

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به راه اندازی 425 صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری در کشور، اظهار داشت: یک اتحادیه مرکزی، 21 اتحادیه استانی و 219 شرکت تعاونی عشایری در سراسر کشور فعالیت می کنند و در برنامه داریم سرمایه اعضا را تا یک میلیون و 400 هزار تومان افزایش دهیم.

قندالی با اشاره به واگذاری های صورت گرفته در سازمان امور عشایر، افزود: موفق ترین واگذاری در خصوصی سازی در سازمان امور عشایر اتفاق افتاده و جایگاه های سوخت فسیلی و انبارها و اراضی به تعاونیهای عشایری واگذار شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در پایان این نشست با اهدا لوح از "هادی قوامی" معاون حقوقی وزیر اقتصاد و دارائی به پاس تلاشهای وی در ارتقاء جایگاه عشایر در قانون در زمان عهده داری مسوولیت ریاست فراکسیون عشایری در دوره های نهم و دهم مجلس، قدردانی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید