Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد:

جهش 5 برابری تولید بذر الیت و سوپر الیت برنج در شش سال اخیر

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: از سال ۹۲ تاکنون تولید بذر طبقات اولیه شامل سوپر الیت و الیت برنج جهش 5 برابری داشته است.

جهش 5 برابری تولید  بذر الیت و سوپر الیت برنج در شش سال اخیر

مریم حسینی رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به تولید طبقات اولیه بذری در این موسسه، گفت: از سال‌ ۹۲ تاکنون تولید بذر طبقات اولیه شامل سوپر الیت و الیت برنج جهش 5  برابری داشته است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت افزایش تولید بذر سایر طبقات شامل طبقات مادری و گواهی شده نیز مهیا شده است، افزود: از جمله فعالیت های شاخص در این دوره، خالص سازی توده های محلی و اخذ گواهی بذر ارقام محلی برای اولین بار بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور ادامه داد: در حال حاضر بخشی از بذور گواهی شده به این ارقام اختصاص دارد که علاوه بر افزایش تولید ارقام محلی در واحد سطح به حفظ خلوص برنج سفید و یکدست شدن آن کمک قابل توجه‌ای کرده است.

حسینی از جمله برنامه های آتی این موسسه را توسعه تولید طبقات بذری جهت توسعه صنعت بذر با هدف افزایش عملکرد و بهبود کیفیت برنج داخلی عنوان کرد و گفت: از آغاز فعالیت تحقیقاتی برنج تاکنون، موسسه تحقیقات برنج کشور ۵۲ رقم برنج را اصلاح و معرفی کرده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴ رقم در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ معرفی شده است و مشخصه بارز این ارقام، کیفیت پخت، عطر و طعم بهتر نسبت به ارقام  قبلی است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه این ارقام در دو گروه «پر پتانسیل با کیفیت مطلوب» و «خوش کیفیت با عملکرد مناسب» طبقه بندی می شوند، تصریح کرد: ارقامی نظیر «رش» و «تیسا» عملکردی بالاتر از ۷ تن در هکتار داشته و جزو ارقام پر پتانسیل محسوب می شوند و کیفیت پخت این دو رقم نیز مطلوب و بهتر از ارقام  قبلی است. همچنین ارقامی نظیر گیلانه و انام خوش کیفیت و مشابه ارقام محلی بوده و  نیم تا یک و نیم تن در هکتار نسبت به ارقام محلی عملکرد بالاتری دارند.

وی بیان کرد: البته کشاورزان می‌توانند از این ارقام برای کشت بسته به شرایط منطقه، آب قابل دسترس و تقویم زراعی برای کشت استفاده کنند؛ هدف افزایش تولید برنج در واحد سطح و افزایش درآمد کشاورزان ااست.

حسینی درباره استقبال کشاورزان از ارقام اصلاح شده جدید، بیان کرد: طی دو سال اخیر استقبال کشاورزان از ارقام اصلاح شده جدید نشان می دهند که بهبود کیفیت پخت ارقام اصلاح شده و سلیقه مصرف کننده بسیار تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: برنامه آتی موسسه در این زمینه معرفی ارقام متحمل به تنش خشکی، معرفی ارقام زودرس با پتانسیل عملکرد بالا، معرفی ارقام با زمینه ژنتیکی ارقام محلی و ارقام مناسب برای خشکه کاری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید