Iranian Agriculture News Agency

شریعتمدار گفت:

تمرکز جامع و کامل آموزش و ترویج بر سند ملی بهره‌وری آب کشاورزی

مشاور وزیر و رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران، گفت: حوزه‌ی آموزش و ترویج کار جامع و خوبی روی سند ملی بهره‌ری آب کشاورزی انجام داده است.

تمرکز جامع و کامل آموزش و ترویج  بر سند ملی بهره‌وری آب کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، شریعتمدار مشاور عالی وزیر و رییس مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه وبینار، اظهار کرد: حوزه‌ آموزش و ترویج کار جامع و خوبی روی سند ملی بهره وری آب کشاورزی انجام داده است. 

وی با تاکید بر اینکه درخصوص تعریف مشوق‌های بهره‌وری نیز باید تصمیم‌گیری شود، گفت: بین کشاورزی که با مصرف یک متر مکعب آب 200 گرم، گندم برداشت کرده و کشاورزی که با همان مقدار آب، بیش از یک کیلو گندم برداشت کرده، باید تفاوت قائل شد تا ایجاد انگیزه برای دیگر بهره‌برداران شود. 

وی افزود: پنج گام عملیاتی که مهندس کشاورز به آنها اشاره کرد، برای ادامه راه این کارگروه جامع و کافی است.

علیرضا توکلی دبیر کارگروه تدوین سند بهره‌وری آب در حوزه‌ آموزش و ترویج، ضمن اشاره به مصادیقی از تجارب بین‌المللی در موضوع بهره‌وری آب، گفت: امکان افزایش عملکرد و بهره‌وری آب از طریق شناسایی منابع خلاهای عملکردی و خلاهای بهره‌وری و جبران آن و نیز از طریق مدیریت مصرف آب و کاهش تبخیر و مصارف غیرمفید وجود داشته و می‌توان به‌عنوان یکی از جدی‌ترین سناریوها در بهبود تولید محصولات کشاورزی و ارتقای بهره‌وری آب مدنظر قرار گیرد.

گفتنی است در این نشست که معاون وزیر در امور آب و خاک، کشاورز نمونه استان مرکزی و مدیران اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتد، موضوعات دیگری همچون تنظیم برنامه آموزشی بر اساس اولویت‌های محصولی و موضوعی معاونت‌های اجرایی نیز مصوب شد و تمامی اعضا بر پرداختن بیش از پیش به مقوله آموزش و ترویج در سند بهره‌وری آب تاکید کردند تا این دستاورد بزرگ، مسیری روشن برای آینده بخش کشاورزی کشور باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید