Iranian Agriculture News Agency

در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر جهاد کشاورزی چه گذشت؟

نشست وزیر جهاد کشاورزی با مجمع نمایندگان استان کرمان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان برگزار شد.

 در نشست مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر جهاد کشاورزی چه گذشت؟

به گزارش ایانا، در این نشست، محمدرضا پورابراهیمی داورانی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خواستار هماهنگی بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و وزارت صمت صمت برای حل مشکلات بخش کشاورزی شد.

وی با اشاره به نقش قنوات در تامین آب استان کرمان، تصریح کرد: موضوع قنوات در استان کرمان به توجه ویژه ای مانند آب های مرزی نیاز دارد.

پورابراهیمی پیشنهاد کرد: بهتر است سفر وزیر جهاد کشاورزی، پس از برگزاری جلسه بررسی مشکلات کلان شهرستان های تابعه با حضور مجمع نمایندگان استان و رئیس سازمان جهاد کشاورزی انجام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مباحث سوخت، ادوات و چاه های کشاورزی در استان کرمان با مشکل موجه است.

منصور شکراللهی نماینده مردم کهنوج، فاریاب، رودبار، قلعه گنج و منوجان نیز در این نشست، گفت: پروانه چاه های کشاورزی و سوخت این چاه ها، اسناد املاک کشاورزی، تامین نهاده ها اعم از کود و سم و ... از مشکلات عمده بخش کشاورزی استان کرمان است.

وی با اشاره به رکود بخش کشاورزی ناشی از شیوع بیماری کرونا، خواستار تعویق در بازپرداخت وام ها و بخشودگی جرایم تسهیلات بانکی شد.

شکراللهی پیشنهاد کرد: به منظور رفع مشکلات نخلداران، ستاد عالی خرما تشکیل شود.

وی گفت: ایجاد سردخانه برای نگهداری محصول خرما ضروری است.

صمدالله محمدی نماینده مردم بافت،رابر و  ارزوئیه در مجلس در نشست با وزیر جهاد کشاورزی، از حضور وی در استان کرمان قدردانی کرد و ضمن تاکید بر لزوم تشکیل ستاد عالی خرما، تصریح کرد: با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی استان کرمان، پرورش شتر در این استان مورد حمایت قرار گیرد.

وی، گفت: دانش آموختگان بیکار به جای کارهای اداری باید در حوزه تولید بکار گرفته شوند.

احمدی، توجه به کیفیت کودهای مصرفی بخش کشاورزی را ضروری عنوان کرد و افزود: کیفیت کودهای کشاورزی موجود در بازار باید بررسی و کودهای بی کیفیت از بازار حذف شود.

عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس نیز در این نشست ضمن دعوت از وزیر جهاد کشاورزی برای بازدید از ظرفیت های کشاورزی حوزه انتخابیه خود، اظهار کرد: مشکلات پسته کاران بیشتر بحث عرضه است و چرخه تولید تا عرضه به بازار به ویژه در بخش عرضه نیاز به توجه دارد.

وی با اشاره به کمبودهای حوزه آب شهرستان زرند، از وزیر جهاد کشاورزی برای رفع این معضلات درخواست مساعدت کرد.

در این نشست، مصطفی رضاحسینی قطب آبادی نماینده مردم شهر بابک در مجلس ضمن خوشامدگویی به وزیر جهاد کشاورزی، درباره ظرفیت های بخش کشاورزی این شهرستان، گفت: در شهر بابک ظرفیت 500 حلقه چاه، 1500 نفر شتر، 500 کلنی زنبور عسل و 600 هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره وجود دارد و این شهرستان در حوزه شیر و گوشت و دام بسیار تواناست.

وی ایجاد کارخانه های شیر، کشتارگاه و سردخانه را از نیازمندی های بخش کشاورزی شهر بابک عنوان کرد و خواستار توجه و حمایت بیشتر از قشر توانمند و زحمتکش عشایر شد.

رضاحسینی با تاکید بر لزوم توجه به تامین نهاده های دامی، تصریح کرد: کارخانه های بسته بندی محصولات کشاورزی و گل و گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی مورد نیاز است.

شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در نشست اعضای این مجمع با وزیر جهاد کشاورزی، اظهار کرد: این استان دست کم به 500 دستگاه تراکتور نیاز دارد.

وی خواستار تخصیص زمین از سوی منابع طبیعی و تفویض اختیار در واگذاری به استان شد و افزود: واگذاری زمین توسط استان و با تفویض اختیار وزارتخانه انجام شود.

حسن پور تاکید کرد: تغییر الگوی کشت به منظور بهره برداری بیشتر و صحیح از منابع و افزایش درآمد کشاورزان ضروری است.

وی با شاره به این که ظرفیت ایجاد سه تا چهار کارخانه کود شیمیایی در استان کرمان وجود دارد، پیشنهاد کرد: میز کرمان در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و از توان فکری و مشورتی کشاورزان پیشرو استفاده شود.

حسن پور گفت: یک دفتر برای حضور افراد صاحب نظر در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس، پیشنهاد کرد: سه کارگروه ویژه پسته، خرما و صادرات، جنوب کرمان،پرتقال و مرکبات و دام و طیور استان تشکیل و ضمن بررسی وضعیت محصولات یاد شده، در جلسات مدیریتی مصوبات عملیاتی داشته باشند.

در ادامه این جلسه، پورابراهیمی بر لزوم ایجاد صندوق خرما و پسته در بازه زمانی کوتاه و توجه به مشکلات جنوب کرمان تاکید کرد.

در جمع بندی این نشست، مقرر شد مجمع نمایندگان استان کرمان به منظور پیگیری مصوبات، یک ماه دیگر با وزیر جهاد کشاورزی جلسه داشته باشند.

همچنین مقرر شد، صندوق پسته و خرما تشکیل و از ظرفیت های معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف به منظور تسهیل صادرات محصولات کشاورزی استفاده شود.

در پایان این نشست، رییس مجمع نمایندگان استان کرمان ضمن یادآوری اهمیت بخش کشاورزی در جنوب این استان از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا در سفری مستقل مشکلات این منطقه بررسی شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید