Iranian Agriculture News Agency

قندالی:

مرغوب‌ترین خوراک دام در کارخانه های تشکل‌های عشایری تولید می‌شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: توسط تشکلهای عشایری کارخانه های تولید خوراک دام ایجاد شده که یکی از مرغوبترین کنسانتره های کشور در این کارخانه ها تولید می شود.

مرغوب‌ترین خوراک دام در کارخانه های تشکل‌های عشایری تولید می‌شود

به گزارش ایانا به نقل از سازمان امور عشایر، نشست بررسی توانمندی های تشکل ها و شبکه تعاونی های عشایری کشور در روز چهارشنبه 21 خرداد با حضور تعدادی از مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی و مدیران عامل شرکتها و موسسات وزارتخانه در سالن اجتماعات سازمان امور عشایر برگزار شد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در این نشست با ارائه گزارشی از جمعیت و توانمندی های جامعه عشایری کشور، اظهار داشت: در کشور 30 هزار سامانه عرفی ییلاقی و قشلاقی عشایری وجود دارد و هر جا که عشایر حضور دارند؛ زندگی، حیات و پویایی را به همراه دارند.

کرمعلی قندالی با اشاره به نقش مرزداری عشایر، بیان داشت: به اذعان فرمانده یگان مرزداری کشور، یکی از نکات قوت حفاظت از مرزهای کشور حضور همین عشایر است.

وی ادامه داد: عشایر نقش اثرگذاری در حفظ محیط زیست دارند و از نظر اقتصادی نیز 28 درصد دام سبک، 4 درصد دام سنگین، 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند و سالانه 9.5 میلیون راس دام به بازار عرضه می کنند ضمن اینکه در حوزه گردشگری و گیاهان دارویی نیز ظرفیت های زیادی در مناطق عشایری وجود دارد.

برنامه راهبردی توسعه جامعه عشایری تدوین شده است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه برنامه راهبردی توسعه جامعه عشایری تدوین شده است، اظهار داشت: این برنامه تلفیقی از برنامه های راهبردی که در امور عشایر استانها تدوین شده است و برنامه های ما بر اساس این راهبرد توسعه ای انجام می شود.

وی گفت: اساسنامه سازمان امور عشایر یکی از پیشرفته ترین اساسنامه ها است و همه جوانب توسعه جامعه عشایری اعم از اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در آن لحاظ شده است.

قندالی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته تسهیلات بانکی خوبی به عشایر پرداخت شده، گفت: این تسهیلات از دو محل به عشایر داده می شود که یکی مربوط به بند ب ماده 52 قانون الحاق (2) از محل یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی اختصاصی به عشایر و دیگری هم ماده 10 و 12 مدیریت بحران که از این محل حدود 600 میلیارد تومان فقط تسهیلات قرض الحسنه به عشایر پرداخت شده است.

وی با اشاره به تسهیلات اشتغال روستائی و عشایری اظهار داشت:  متاسفانه عشایر در زمینه این منابع و تسهیلات با مقررات و سخت گیری های که برای ضمانت و بیمه و .. گذاشته شده چندان بهره مند نشده اند.

بانک کشاورزی بانک عامل پرداخت تسهیلات به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: بانک کشاورزی بانک عامل پرداخت تسهیلات به عشایر است که همکاری خوبی بین سازمان و این بانک وجود دارد و امیدواریم در ضمانت نامه ها و وثیقه های عشایر برای دریافت تسهیلات همکاری هایی انجام شود و مصوبه ای داشته باشیم تا دست بانک باز باشد و پرداخت تسهیلات به عشایر آسانتر صورت پذیرد.

قندالی با اشاره به اینکه ایجاد و صیانت از اشتغال از اهداف سازمان امور عشایر است، خاطرنشان کرد: با 60 تا 70 میلیون تومان می توانیم یک شغل در مناطق عشایری ایجاد کنیم.

وی گفت: راندمان مصرف علوفه دام در مناطق عشایری تغییر کرده است به طوریکه میانگین مصرف علوفه 8.5 تا 9 کیلوگرم است که در چرخه زنجیره تولید به 6 کیلوگرم رسیده است که یک بهره وری 33 درصدی ایجاد شده و یکی از راه های کاهش واردات همین افزایش بهره وری است.

مرغوب ترین کنسانتره در کارخانه های تولید خوراک دام تشکل های عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: توسط تشکل های عشایری کارخانه های تولید خوراک دام ایجاد شده که یکی از مرغوبترین کنسانتره های کشور در این کارخانه ها تولید می شود.

وی گفت: اگر تجمیع منابع اتفاق بیافتد کارهای بزرگی را می توانیم از طریق تشکلهای عشایری و صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی عشایری انجام دهیم.

قندالی با بیان اینکه یکی از رویکردهای محوری در سازمان امور عشایر افزایش تولید و سطح درآمد عشایر است، گفت: رویکرد محوری سازمان امور عشایر اصول و چارچوب اقتصاد مقاوتی است که بر اساس دستوالعمل های قانونی و برنامه های توسعه ای تنظیم شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران همچنین بر ایجاد سرپناه مطمئن در یکی از قطب های ییلاق و قشلاق تاکید کرد و گفت: با توافقی که با سازمان جنگلها صورت گرفته دستورالعملی برای ایجاد سرپناه برای عشایر در دست تدوین است.

 گفتنی است، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی وزارت جهادکشاورزی، مدیرعامل بانک کشاورزی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، مدیرعامل موسسه جهاد استقلال، مدیرکل دفتر بهبود امور تغذیه دام وزارت جهادکشاورزی، مدیرعامل صندوق مادر تخصصی بخش کشاورزی، مدیرعامل اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان، مدیرعامل صندوق توسعه حمایت از بخش کشاورزی عشایری، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر و تعدادی از مدیران کل دفاتر تخصصی این سازمان در این نشست حضور داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید