Iranian Agriculture News Agency

قندالی پیش بینی کرد:

اختصاص 500 میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: به استناد قانون بند ب ماده 52 قانون احکام دائمی، سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری اختصاص می یابد که پیش بینی می کنیم امسال 500 میلیارد تومان از این محل اختصاص یابد.

اختصاص 500 میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری

به گزارش اینا به نقل از سازمان امور عشایر، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران به همراه رئیس سازمان دامپزشکی کشور به منظور بررسی مشکلات و مسائل عشایر در حوزه دام و دامپزشکی، در سفر به استان مرکزی با عشایر استان های مرکزی، قزوین، قم و البرز در منطقه "یعقوب حصاری" شهرستان زرندیه دیدار و گفتگو کردند.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در این دیدار در سخنانی با بیان اینکه دکتر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی از کسانی است که عشایر را به خوبی می شناسد و به نوعی درد آشنا است، اظهار داشت: موضوع دامپزشکی  و بهداشت دام در مناطق عشایری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

تلف شدن سالانه 2 میلون و 300 هزار راس دام عشایر بر اثر بیماری دامی

کرمعلی قندالی ابراز داشت: سالانه حدود 10/8 درصد دام عشایر معادل دو میلیون و 300 هزار راس بر اثر بیماری های دامی تلف می شود که اگر بتوانیم این تلفات را به 5 درصد برسانیم یک میلیون 500 هزار راس دام در سال ارزش افزوده برای مردم و کشور خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که با سازمان دامپزشکی کشور باید پیگیری کنیم این است که بهداشت دام در مناطق عشایری را با جدیت و بصورت عملی، در زمان کوچ از ییلاق به قشلاق و برعکس و همچنین در استقرارگاه های عشایر، اجرا کنیم تا نگرانی های عشایر در این خصوص برطرف می شود.

قندالی با تاکید بر هم افزایی دو دستگاه برای ارائه خدمات بیشتر به عشایر، گفت: با توافقی که با وزارت بهداشت داشته ایم کانکس های سیار بهداشتی در مناطق عشایری راه اندازی شده است و در حوزه دامپزشکی نیز باید اقداماتی متناسب با نوع زندگی عشایر انجام دهیم که خود عشایر هم باید پای کار باشند و همکاری کنند.

تفاهم نامه با سازمان جنگلها  در دست تدوین است

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش،  اظهار داشت: با همکاری و تفاهم با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه دو شیوه نامه در دست تدوین است که یک بخش از آن مربوط به ایجاد سرپناه برای عشایر است تا اجازه داده شود با تیپ و متراژ خاصی عشایر در ییلاق یا قشلاق سرپناهی برای خودشان بسازند.

وی اضافه کرد: یک بخش از مشکلات نیز مربوط به مراتعی است که به عنوان حریم روستا مطرح می شوند که مشکل بزرگی را برای عشایر ایجاد کرده در صورتی که ما مرتع حریم روستا نداریم و خیلی از این روستاها دام ندارند و مراتعی را که پیش از این متعلق به خود عشایر بوده را به آنان اجاره می دهند که برای برطرف کردن این مشکلات شیوه نامه ای با تفاهم با سازمان جنگلها در دست تدوین است.

قندالی با اشاره به اینکه دام بدون مرتع معنایی ندارد و مشکلات مربوط به مرتع مشکلاتی است که در همه مناطق عشایری کشور وجود دارد، توضیح داد: یکی دیگر از مشکلات در این حوزه نهادهایی هستند که مراتع عشایر را تصرف کرده اند و با قیمت گزاف به عشایر اجاره می دهند.

75 درصد درآمد عشایر متکی به دام است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر  توجه به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه عشایری، افزود: در حوزه اقتصادی بر اساس آمار 75 درصد درآمد عشایر متکی به دام است و یکی از کارهایی که ما انجام می دهیم اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری است.

وی ادامه داد: به استناد قانون بند ب ماده 52 قانون احکام دائمی، سالانه یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات برای اجرای زنجیره تولید در مناطق عشایری اختصاص می یابد که پیش بینی می کنیم امسال  500 میلیارد تومان از این محل اختصاص یابد.

وی گفت: تامین نهاده دامی یکی از ضروریات اجرای طرح زنجیره تولید است که خود تشکلها و تعاونی های عشایری باید برای راه اندازی کارخانه های تولید نهاده دامی اقدام کنند و اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

قندالی ادامه داد: در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری، اصلاح نژاد دام با تاکید بر نژاد بومی در دست اجرا است که هدف اما ین است بتوانیم زادآوری در دام مولد عشایر را به 120 تا 130 راس برسانیم.

نقش زنان عشایری در تولید بیشتر از مردان است

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه زندگی عشایری فوق العاده سخت است و عشایر صبح تا شام باید فعالیت کنند و با حوادث طبیعی و وحوش بجنگند، خاطرنشان کرد: زنان در خانوارهای عشایری بیشتر از مردان کار می کنند و ضمن انجام کارهای خانه، فرایند تولید نیز بیشتر برعهده زنان عشایری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید