Iranian Agriculture News Agency

معاون موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد:

توانمندسازی بهره‌برداران و افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌ها با اجرای طرح «یاوران تولید»

گفت: هدف از اجرای "طرح یاوران تولید"، توانمندسازی بهره‌برداران و افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های بهره‌برداری کشاورزی و منابع طبیعی است، به نحوی که منجر به افزایش کمی و کیفی تولید شود..

توانمندسازی بهره‌برداران و افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌ها با اجرای طرح «یاوران تولید»

حسین نوری معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره طرح یاوران تولید، گفت: هدف از اجرای طرح "یاوران تولید"، حضور بیش از پیش اعضای هیات‌ علمی و محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در عرصه و در کنار بهره‌برداران، کارشناسان اجرایی و مروجان کشور است.

وی ادامه داد: این فعالیت تحت عنوان شبکه دانش کشاورزی از سال ۱۳۹۶ و در زمانی که وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مشغول بودند، آغاز شده است.

نوری تصریح کرد: طرح "یاوران تولید" در واقع یک طرح کامل و جامع برای مبحث شبکه دانش کشاورزی در قالب ‌نظام نوین ترویج است.

وی یادآور شد: هدف اجرای این طرح، توانمندسازی بهره‌برداران و افزایش ضریب نفوذ دانش در عرصه‌های بهره‌برداری کشاورزی و منابع طبیعی است، به نحوی که منجر به افزایش کمی و کیفی تولید شود.

معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در این طرح تلاش شده تا از همه ارکان موثر بر توسعه دانش در بخش کشاورزی مشتمل بر معاونت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای اجرایی، اعضاء هیات علمی و محققان پژوهشی و آموزشی و مروجان وزارت جهاد کشاورزی استفاده شود.

وی ادامه داد: در طرح "یاوران تولید" با محوریت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، از کلیه اجزای وزارت جهاد کشاورزی استفاده می شود؛ اعتقادداریم که اگر دانش در بخش کشاورزی بیش از آنچه تا الآن جاری‌شده به جریان بیفتد؛ اتفاقات بسیار خوبی در تولید خواهد افتاد، بنابراین آنچه مدنظر است بسیج همگانی از عوامل در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است،  به‌نحوی‌که دانش منجر به افزایش کمی و کیفی تولید شود.

معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: در این طرح ۱۰۰ نفر پژوهشگر مروج ارشد وجود دارد؛ این افراد بیش از بیست سال سابقه خدمت دارند و افراد عرصه‌ای هستند که با بهره‌برداران سال‌ها در ارتباط بوده‌اند؛ این افراد پشتیبانی ملی "یاوران تولید" را بر عهده دارند.

نوری با اشاره به حضور محققان معین در استان‌ها، گفت: محققان معین در مراکز استانی و مؤسسات پژوهش استانی فعالیت می‌کنند و در حال حاضر تعداد آن‌ها ۱۴۸۰ نفر است.

معاون علمی و فناوری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: محققان معین، اطلاعات را به حدود ۷ هزار و ۸۰۰ مروج مسئول پهنه اطلاعات ارائه می‌دهند و مروج پهنه به نوبه خود این اطلاعات را در اختیار بهره‌برداران قرار می دهد.

وی تصریح کرد: بدیهی است در طرح "یاوران تولید" سایر محققان و اعضاء هیات‌ علمی مؤسسات مادری نیز به این مجموعه اضافه شده و تعداد محققان به بیش از ۲۰۰۰ نفر در عرصه‌های تولیدی کشور خواهد رسید.

به گفته نوری در صورتی‌ که ساماندهی قوی در این طرح انجام شده، دانش در عرصه‌های تولید جاری و برنامه‌ریزی مناسب در عرصه‌های تولیدی انجام شود، اتفاق بسیار خوبی در کشاورزی کشور در بسیاری از محصولات قابل پیش‌بینی است.

وی یادآور شد: این طرح در کل کشور انجام خواهد شد و تمام روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، مدیریت این پروژه را بر عهده خواهند داشت.

نوری با اشاره به اجرای این طرح در مناطق کمتر برخوردار کشور، گفت: در این استان‌ها که تعداد نیروهای تحقیقاتی کافی نیست، از پژوهشگر مروجان ارشد که پشتیبانی ملی انجام می‌دهند، به طور خاص و ویژه استفاده می‌کنیم و یک پوشش بسیار مناسبی را برای این استان‌ها ایجاد خواهیم کرد؛ در حال حاضر اجرای این طرح در استان سیستان و بلوچستان در دستور کار است و قطعاً تا پایان سال، استان‌های دیگر به این مجموعه اضافه خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید