Iranian Agriculture News Agency

حاج حسینعلی عظیمی از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد به یاران شهیدش پیوست

«مهندس حسینعلی عظیمی» پیشکسوت جهادگر و از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، پس از یک دوره تحمل درد و رنج بیماری، به دیدار معبود شتافت و در کنار یاران شهیدش ماوا گزید.

حاج حسینعلی عظیمی از فرماندهان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد به یاران شهیدش پیوست

به گزارش ایانا به نقل از اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی، این جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس، در سال 1326 در اصفهان دیده به جهان گشود و فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی عمران - آب از دانشگاه شیراز بود.

او پس از فارغ التحصیلی، در بخش خصوصی فعال بود اما با صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تشکیل جهادسازندگی،  شرکت مهندسی خود را رها کرد و همراه با سایر جهادگران راهی روستاها شد تا تخصص خود را برای رفع ویرانی‌های کشور بکار گیرند. قابلیت‌های وی در همان بدو امر سبب شد که به فرمانداری شهر بابک و سپس استانداری هرمزگان برسد. وی از اولین کسانی بود که در سال 59 برای رسیدگی به وضعیت محرومیت‌ها با دو روز پیاده روی وارد منطقه بشاگرد شد.

مهندس عظیمی، استانداری هرمزگان را پس از مدتی رها کرد و خدمات خود را در قالب جهاد سازندگی ادامه داد. وی در سالهای اوج فعالیت جهاد سازندگی در روستاها، به عنوان نماینده استان‌ها عضو شورای مرکزی این نهاد بود. با اوج گرفتن عملیات‌های سنگین در دوران جنگ تحمیلی، عظیمی به همراه بسیاری دیگر از جهادگران، پا به عرصه دفاع گذاشت و «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» را پایه‌ریزی کرد. مهندس عظیمی به عنوان فرمانده طراحی و عملیات آبی ‌و خاکی در «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» عمل می‌کرد و تا فرماندهی قرارگاه مهندسی کربلا پیش رفت. او از جمله جهادگرانی بود که طراحی و ساخت دستاوردهای چشمگیر مهندسی جنگ از جمله پل بعثت را در کارنامه خود ثبت نمودند.

عظیمی بعد از جنگ، در قالب سازمان «پشتیبانی مهندسی جنگ جهاد سازندگی» برای بازسازی منطقه زلزله‌زده منجیل و رودبار، عازم این منطقه شد تا الگوی مدیریت جهادی را بعد از جنگ، در خدمت سازندگی بکار گیرد.

وی همچنین دوره‌ای را به عنوان مشاور توسعه منطقه ای جهادسازندگی لبنان، در جمع حزب‌الله لبنان به تدریس آموزه‌های عینی و علمی خود پرداخت.

حاج حسینعلی عظیمی برای تبیین و تدوین الگوی مدیریت جهادی، ثبت تجربیات فرماندهان و مدیران و مهندسان جهاد سازندگی را برعهده گرفت و در این راه بیش از هزار ساعت مصاحبه حرفه ای با آنها ترتیب داد.

از تدوین تجربیات مهندسی جنگ گرفته تا جمع آوری و ذخیره رایانه‌ای اسناد مهندسی جنگ تا مصاحبه وسیع و عمیق با فرماندهان مهندسی جنگ تا راه‌اندازی موسسه شمایل و موسسه فرهنگی سنگرسازان بی‌سنگر برای تدوین همین تجربیات از جمله تلاش‌های علمی و فرهنگی است که او با دست خالی و قلت امکانات و نیرو انجام داده است.

 او به همراه برخی از هم‌قطاران خود، برای آنکه یاد و نام جهادسازندگی و شهدای آن فراموش نشود و خانواده 500 هزار جهادگر، انسجام خود را حفظ نمایند، کانون سنگرسازان بی‌سنگر را به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد پایه‌ریزی نمودند که مؤسسین آن مجموعه‌ای از 700 فرمانده یگان‌های مهندسی جنگ هستند و در اغلب استانهای کشور تشکل دارند. عظیمی حدود 5 سال مدیرعامل این کانون بود.

البته این کارهای فرهنگی و اجتماعی، او را از مدیریت اجرایی و ارائه ی عملی الگوهای توسعه و پیشرفت باز نداشت. مشاور وزیر و مسئول شرکت ها و مؤسسات وابسته به وزارت جهاد سازندگی در سال 68، طرح و اجرای پروژه درختکاری حرم تا حرم و نماینده وزیر در ستاد طرح جنات در سال 69، مدیریت طراحی واجرای کانال های آبرسانی، پروژه های آبیاری و زهکشی، اجرای تونل، معاونت فنی آب و خاک موسسه جهاد نصر، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در آب و خاک، مسئول طراحی پروژه عظیم احیای اراضی کشاورزی ایلام و خوزستان (طرح 550 هزارهکتاری پایاب َسد کرخه) و پیگیری طرح کنترل ریزگردهای خوزستان بخشی از کارنامه ی اجرایی او بود.

پس از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، مهندس عظیمی با تشکیل شورایی با عنوان جهاد اقتصاد مقاومتی، با حضور برخی عناصر فعال از جهاد و سپاه و حوزه علمیه، نسبت به مردمی سازی اقتصاد مقاومتی فعالیت کرد که به تشکیل جبهه مردمی فعالان اقتصاد مقاومتی انجامید.

از مرحوم عظیمی، به جز تحقیقات فنی و یادداشت‌های متعدد، یک کتاب با نام  «به رسم جهاد» به یادگار مانده که مرجع نسل جوان در بازخوانی الگوی مدیریتی جهاد سازندگی شده است. همچنین این کتاب به عربی ترجمه و در یمن و لبنان نیز منتشر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید