Iranian Agriculture News Agency

خاوازی مطرح کرد:

راه اندازی سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی در سال 99

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سامانه ملی پیام رسان بخش کشاورزی را در دستور کار داریم که زمان راه اندازی آن با رفع منابع مالی، در سه ماهه اول سال ۹۹ خواهد بود و این سامانه با جمع‌آوری اطلاعات و دانش بخش کشاورزی می‌تواند به سوالات ذینفعان این بخش پاسخ دهد.

راه اندازی سامانه ملی پیام‌رسان بخش کشاورزی در سال 99

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در نشست خبری امروز که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: کل ارقام زراعی و باغی که سازمان تحقیقات در سال ۹۲ عرضه کرده ۱۱ رقم بود و امروز به ۶۱ رقم رسیده است. 

وی افزود: درخصوص یافته‌های پژوهشی تقریباً  ۲۰۰ یافته پژوهشی در سال توسط این سازمان اعلام می‌شود و در اختیار بخش ترویج قرار می‌گیرد.

خاوازی ادامه داد:  به طور متوسط ۵۰ قرارداد دانش فنی در سال با بخش خصوصی منعقد می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که یکی از رویکردهای کشور ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان است،  خاطرنشان کرد: در این زمینه از رشد سه برابری در این سازمان برخوردار بوده‌ایم و  ۸۰ شرکت دانش بنیان توسط سازمان تحقیقات به طور مستقیم ایجاد شده و ۷۳۰ شرکت دانش‌بنیان دیگر را توسط صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه این سازمان ۹۵ درصد از واکسن های دامی و ۲۵ درصد از واکسن های بخش طیور را تولید می‌کند، تصریح کرد: نسبت به سال ۹۵ رشد 40 درصدی را در تولید واکسن ها و پادزهرها داشته ایم و از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۶۰ میلیون دز واکسن انسانی تولید کرده ایم، همچنین ۱۴ میلیون دز سرم و واکسن های دام و طیور هم توسط این سازمان تولید شده است. 

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۷، ۷۵۰۰ تن هسته اولیه بذر را در اختیار واحدهای تولیدی قرار داده‌ایم.

خاوازی در رابطه با استفاده از ذخایر ژنتیکی گفت: سازمان ما از این ذخایر در کارهای پژوهشی استفاده کرده و بانک‌های بسیار معتبر ژنی را در این رابطه نگهداری می‌کند، همچنین مرکز مدیریت ذخایر ژنتیکی با تایید وزیر جهاد کشاورزی تصویب و آیین نامه اجرایی آن تعیین شده است که پس از اتمام به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به نظارت سازمان تحقیقات بر نهاده‌های بخش کشاورزی عنوان کرد: در بحث کود از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۱ هزار فرمول کودی مورد بررسی قرار گرفت که دو هزار مورد آن از بازار جمع آوری شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۷، 2میلیون و 736 هزار تن بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گرفت، همچنین طی همین سال ها، ۸۷ میلیون اصله نهال گواهی شده نیز به کشاورزان تحویل داده شده است. 

خاوری ادامه داد: در سال ۹۸، هشت باغ مادری تحت نظارت ما قرار گرفته که در مجموع و پس از راه اندازی، تعداد باغ های مادری به ۱۳ باغ افزایش خواهد یافت.

وی در رابطه با اقدامات بخش ترویج گفت: دوره های کسب و کار برای زنان روستایی در نظر گرفته شده و در سال ۹۸، هزار و ۹۱ صندوق خرد زنان در روستاها ایجاد کرده‌ایم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رابطه با طرح جامع علوفه خاطرنشان کرد: این طرح را به بخش زراعت ارسال کرده‌ایم و در رابطه با چغندر علوفه ای توفیقات خوبی داشتیم، تناژ و کیفیت بسیار افزایش یافته و از این علوفه در جیره دام های مختلف استفاده شده است.

وی افزود: در زمینه خارشتر و استفاده از آن در مناطق خشک ترویج شد که دستاورد خوبی را رقم زد، به خصوص در استان سمنان به خوبی به موضوع کاشت خارشتر توجه شده است.

خاوازی با اشاره به این نکته که به غیر از سمنان در  دیگر استان های خشک هم این گیاه قابلیت کشت دارد، خاطرنشان کرد: این گیاه به غیر از سمنان در خراسان رضوی و خراسان جنوبی هم کشت می شود اما برای اینکه پکیج علوفه دامی تکمیل شود باید گیاهان دیگری هم کشت شوند.

وی افزود: در زمینه تغییر فرم و فرمولاسیون گندم به دستاوردی رسیدیم که می‌توانیم یک و نیم میلیون تن از ذرت و کنجاله سویای وارداتی را کاهش دهیم و این فرمولاسیون را جایگزین آن کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رابطه با راه‌اندازی سامانه برای پاسخ به سوالات کشاورزان گفت: سامانه ملی پیام رسان بخش کشاورزی را در دستور کار داریم که زمان راه اندازی آن با رفع منابع مالی، در سه ماهه اول سال ۹۹ خواهد بود و این سامانه با جمع‌آوری اطلاعات و دانش بخش کشاورزی می‌تواند به سوالات ذینفعان این بخش پاسخ دهد.

امضای موافقت نامه با سازمان نهضت سوادآموزی

در ادامه این نشست،  موافقت نامه همکاری با هدف ارتقا شاخص سوادآموزی و دانش کشاورزان بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان نهضت سوادآموزی توسط کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی امضا شد.

در  حاشیه امضای این موافقت نامه، علی اکبر مویدی رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در این تفاهم نامه هدف ما ارتقای شاخص سوادآموزی از طریق افزایش دانش بهره برداران بخش کشاورزی از ۱۰ سال تا ۴۹ سال است.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نیز خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب تعداد باسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۸.۸، بود و از 100نفر، ۴۸ نفر با سواد بودند اما بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ این میزان به 94.7 درصد رسید و در سال ۹۸ این میزان به میانگین ۹۶ درصد رسیده است.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بیسواد داشتیم که ۴۰۰ هزار نفر از آنها اتباع خارجی بودند، تمام تلاش ما این است که بر اساس فرمان مقام معظم رهبری بیسوادی در کشور را تقریباً ریشه کن کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید