Iranian Agriculture News Agency

قندالی اعلام کرد:

تخصیص ۴۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زنجیره تامین گوشت عشایر

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۴۲۰ میلیارد تومان از این محل در نیمه اول سال ۹۸ تخصیص یافت که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان با سود ۱۰ درصد و ۲۰ میلیارد با سود ۱۴ درصد به سازمان امور عشایری تعلق گرفت که تاکنون ۵۵ درصد این اعتبارات جذب شده است.

تخصیص ۴۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زنجیره تامین گوشت عشایر

به گزارش ایانا،  کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت ایام دهه فجر که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: پروژه های سازمان امور عشایر در زمینه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، آبرسانی، آب آشامیدنی و سوخت رسانی عشایری است.

وی افزود: با افتتاح این تعداد پروژه ها، ۱۹ هزارو ۲۹۹ خانوار عشایری از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با اشاره به سیل اخیر سه  استان جنوبی کشور، عنوان کرد: این سیل موجب تلف شدن چهار هزار و ۱۰۰ رأس دام شد که از این میزان ۳۸ میلیارد تومان خسارت مربوط به استان سیستان و  بلوچستان می‌شود.

وی با بیان اینکه برآوردهای اولیه خسارت ها به دولت اعلام شده است، بیان کرد: در حال حاضر در انتظار تخصیص اعتبار برای پرداخت خسارت به عشایر هستیم و امیدواریم بزودی بتوانیم خسارت ناشی از سیل اخیر را برای عشایر جبران کنیم.

قندالی با اشاره به سیل فروردین ماه امسال تصریح کرد: عشایر استان های خوزستان، گلستان، خراسان شمالی و لرستان در فروردین ماه امسال نیز از وقوع سیل خسارت دیدند به طوری که در حوزه زیرساخت‌ها و جمعیت دامی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان به عشایر خسارت وارد شد که مبلغ ۵۳ میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته است.

وی افزود: برای هر رأس دام سبک، ۵۰۰ هزار تومان و برای هر رأس دام سنگین، سه میلیون تومان کمک بلاعوض و تسهیلات با سود چهار درصد به عشایر پرداخت شده است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور در رابطه با وضعیت نهاده های دامی عشایر اذعان کرد: نهاده‌های مورد نیاز دام عشایر با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و به نحوی ذخیره سازی صورت گرفته که تا پایان سال ۹۸ نگرانی در این خصوص نداریم.

وی با اشاره به زنجیره تامین گوشت قرمز در بخش عشایری گفت: سالانه حدود ۹.۵ میلیون دام عشایر معادل ۱۹۰ هزارتن گوشت قرمز از 24 میلیون رأس دام وارد بازار مصرف می شود، بنابراین برای افزایش بهره وری دام طرح زنجیره تولید گوشت قرمز عشایر را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان امور عشایری کشور افزود: طبق بند ب ماده ۵۲ قانون احکام دائمی، سالانه یک درصد ورودی صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش جهت توسعه زنجیره گوشت قرمز از قبل از تولید، بین تولید و بعد از تولید تخصیص می یابد.

وی تأکید کرد:  ۴۲۰ میلیارد تومان از این محل در نیمه اول سال ۹۸ تخصیص یافت که از این میزان   ۴۰۰ میلیارد تومان با سود ۱۰ درصد و ۲۰ میلیارد با سود ۱۴ درصد به سازمان امور عشایری تعلق گرفت که تاکنون ۵۵ درصد این اعتبارات جذب شده است و مقرر شده از محل صندوق توسعه ملی در آینده ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به این مبلغ اضافه شود.

قندالی افزود: طبق سیاست های این سازمان حداقل ماهی یک میلیون واحد دامی در پروسه زنجیره  تولید گوشت قرمز قرار می گیرد.

وی در خصوص گردشگری عشایر اظهار کرد: طبق مصوبه شورای عالی عشایر  تلاش داریم برای آشنایی گردشگران با این بخش و افزایش درآمد عشایر گردشگری را در این حوزه توسعه بدهیم.

قندالی در رابطه با فعالیت های دیگر سازمان امور عشایر کشور خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات ما توسعه کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی، فراوری شیر و تولید لبنیات و کشت در اراضی شیب دار است.

رییس سازمان امور عشایری کشور در حوزه تشکل های عشایری گفت: با همکاری دولت با این سازمان، امسال سرمایه صندوق بخش عشایری به مبلغ ۷۳ میلیارد تومان معادل ۴۲.۵ درصد افزایش سرمایه نسبت به سال گذشته رسید.

قندالی سود تسهیلات را برای اعضای این صندوق چهار درصد عنوان کرد و افزود: وظیفه صندوق تامین منابع مالی اعضا برای تامین نهاده های مورد نیاز است.

به گفته وی، اکنون  ۲۱ اتحادیه، ۲۱۹ تعاونی ، ۳۶۰ صندوق خرد زنان عشایری‌ و یک صندوق ملی تحت عنوان صندوق توسعه بخش کشاورزی عشایر در کشور فعال است.

اختصاص ۶۲ میلیارد تومان یارانه سوخت و آرد به عشایر

قندالی تصریح کرد: سومین مصوبه شورای عالی عشایر در اردیبهشت ماه امسال در زمینه تامین انرژی، یارانه حمل سوخت و آرد، پوشش کامل تلفن همراه در سطح کشور بود که ۶۲ میلیارد تومان بابت یارانه حمل سوخت و آرد عشایر تخصیص یافت و با پیگیری های صورت گرفته، هفته‌های آتی تامین می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایری کشور جمعیت عشایر را بیش از یک میلیون نفر عنوان کرد و گفت: سعی داریم جمعیت عشایر کشور در افق ۱۴۰۴ ثابت بماند اما نوع زندگی، معیشت و  برخورداری خانوار تغییر می یابد به طوری که کوچ سنتی به کوچ مکانیزه تغییر خواهد یافت.

وی مساحت راه‌ های عشایری را در کل کشور حدود ۶۴ هزار کیلومتر دانست و افزود: با توجه به اینکه ایمن سازی راه ها مورد توجه است اما حفاظت ساخت پل ها نیز در دستور کار قرار دارد.

قندالی درباره تامین آب آشامیدنی خانوار عشایری و آب مورد نیاز دام‌ها اظهارداشت: در بودجه ۹۸ حدود ۱۸ میلیون یورو معادل ۲۲۰ میلیارد تومان به آبرسانی مناطق عشایری اختصاص یافت که در قالب ۴۲۷ پروژه در حال انجام است و تلاش  داریم تا پایان امسال ۶۳ درصد خانوار عشایری از آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.

وی تامین انرژی ارزان را از دیگر طرح ها برای جامعه عشایری برشمرد و گفت: در این بخش جایگزینی انرژی خورشیدی را به جای  سوخت فسیلی در دستور کار داریم که در سال‌های اخیر  اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است به طوری که حدود ۲۷ هزار خانوار عشایری  از انرژی خورشیدی استفاده می کنند.

به گفته وی، ۱۰ درصد اعتبارات مورد نیاز در این زمینه توسط عشایر و مابقی توسط دولت تامین می شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: طی توافقی با وزارت نیرو قرار است در سال ۹۹ ،  ۲۵ هزار خانوار دیگر به پنل‌های خورشیدی مجهز شوند.

پوشش بیمه اجتماعی ۷۵  هزار خانوار عشایری

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: تاکنون ۷۵ هزار خانواری عشایری توسط کارگزاری های این سازمان از جمله اتحادیه ها و تعاونی های مصرف و بخشی توسط سایر تشکل ها تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته اند.

وی در رابطه با بیمه دام عشایری تأکید کرد: از ابتدای مهرماه تاکنون  یک میلیون و ۵۰ هزار راس دام تحت پوششش بیمه قرار گرفته اند که طبق افق برنامه (مهرماه سال۹۹ ) این تعداد باید به ۱۰ میلیون راس دام عشایری برسد.​

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید