Iranian Agriculture News Agency

خاوازی اعلام کرد:

معیارهای انتخاب سی و چهارمین دوره انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار، بهره‌وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، سلامت محصول، زنجیره‌های ارزش، مشارکت‌های مردمی و ارائه خدمات فنی و ترویجی غیردولتی را از جمله معیارهای سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی اعلام کرد.

معیارهای انتخاب سی و چهارمین دوره انتخاب نمونه‌های ملی بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی که با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی مشاور رئیس‌جمهور در امور کشاورزی و امنیت غذایی و روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استانها و نمونه های ملی بخش کشاورزی در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی و جان باختن هم وطنان در سقوط هواپیما اظهار کرد: تردیدی نیست که این سطح از تولید، بر پایه های دانش بومی کشاورزان با تجربه و خبره، ترویج آخرین یافته‌های پژوهشگران و کارشناسان، حمایت‌های همه جانبه مدیران و نقش انکارناپذیر بخش خصوصی استوار است.

وی افزود: این تولید حداکثری در گستره‌ای به وسعت ایران از بلندترین کوه ها تا ژرف ترین آب‌های کشور و از دشت ها تا جنگل ها و مراتع تحقق یافته است.

خاوازی در رابطه با انتخاب نمونه های برتر خاطرنشان کرد: برنامه انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی همه ساله با هدف ارج نهادن به زحمات این عزیزان و توسعه و ترویج کشاورزی دانش بنیان در عرصه های تولید برگزار می شود.

وی افزود: بر همین مبنا و با هدف پوشش تنوع محصولات و فعالیت‌ها در بخش کشاورزی و منابع طبیعی، در شش سال گذشته تعداد رشته‌ها سال به سال افزایش یافت به طوری که در حال حاضر به ۳ برابر رسیده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: توجه ویژه به موضوع کشاورزی پایدار، بهره‌وری منابع آب و خاک، حفظ محیط زیست، حفاظت و مدیریت جنگل ها و مراتع، سلامت محصول، زنجیره‌های ارزش، توسعه کشت های مبتنی بر استفاده از آب سبز و گلخانه، تنوع بخشی به منابع تامین غذا به ویژه در محیطهای آبی، مشارکت‌های مردمی، ارائه خدمات فنی و ترویجی غیردولتی و اشتغال زایی به ویژه در حوزه زنان روستایی و عشایری از جمله رویکردهایی است که در چند سال اخیر بر آن تاکید شده است.

خاوازی عنوان کرد: امسال از میان حدود ۱۵ هزار نفر داوطلب در سطح شهرستان ها پس از بررسی‌های انجام شده ۱۴۷۷ منتخب به دبیرخانه ستاد معرفی و در مرحله نهایی با بهره گیری از کارشناسان خبره و بررسی مستندات ۱۶۶ نفر در قالب ۱۵۵ رشته برگزیده شدند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: دستیابی به بسیاری از پتانسیل ها در بخش کشاورزی، از جمله عملکرد تولید ۳ تا ۴ برابری کشاورزان نمونه در بخش زراعت، ۸ تا ۹ برابری در بخش باغبانی و دو تا سه برابری در تولید ماهی و میگو نسبت به متوسط عملکرد کشور با به‌کارگیری آخرین یافته‌های علمی و همچنین دانش بومی کشاورزان پیشرو محقق شده است.

وی افزود: یکی از اهداف برگزاری این مراسم استفاده از ظرفیت نمونه‌های بخش کشاورزی به عنوان الگوهای مناسب برای انتقال تجربیات و دانش فنی به دیگر کشاورزان و به حداقل رساندن خلا عملکرد تولید است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید