Iranian Agriculture News Agency

فائو درباره وضعیت سوءتغذیه در منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داد:

سوءتغذیه حاد و مزمن کودکان، گرسنگی پنهان به همراه چاقی فزاینده

فائو ضمن هشدار درباره وضعیت سوءتغذیه در گرسنه‌ترین منطقه جهان – آسیا و اقیانوسیه – از تمامی دست‌اندرکاران خواست تا مسئله تغذیه را به صورت جدی در برنامه‌های حمایت اجتماعی مدنظر قرار دهند.

سوءتغذیه حاد و مزمن کودکان، گرسنگی پنهان به همراه چاقی فزاینده

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این سازمان در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به شیوع گسترده سوءتغذیه در منطقه آسیا و اقیانوسیه، تأکید دارد که برای به‌صفر رساندن گرسنگی طی دهه آتی، لازم است که هر ماهه سه میلیون نفر از ساکنان منطقه آسیا و اقیانوسیه از سوءتغذیه رهایی یابند. 

آمارها نشان می‌دهند که هم‌اکنون حدود پانصد میلیون نفر از ساکنان منطقه آسیا و اقیانوسیه از سوءتغذیه رنج می‌برند.

بر این اساس، فائو خواهان اقدام فوری کشورها برای رسیدگی به مسئله گرسنگی و سوءتغذیه در تمامی اشکال آن است. این سازمان از سیاست‌گذاران می‌خواهد با اتخاذ تصمیمات قاطع، آگاهانه و هماهنگ، مسئله تغذیه را در به صورت جدی در برنامه‌های حمایت اجتماعی مدنظر قرار دهند. 

تازه‌ترین آمارهای درج شده در این گزارش درباره گرسنگی که شامل کمبود ریزمغذی‌ها – یا همان گرسنگی پنهان – و سوءتغذیه مزمن کودکان است، نشان می‌دهد که «شیوع سوءتغذیه حاد و مزمن در منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان بالا است. سوءتغذیه مزمن در اکثر کشورهای این منطقه از 20 درصد فراتر رفته است. برآوردها نشان می‌دهد که در سال 2018 حدود 77.2 میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه مزمن و 32.5 میلیون کودک زیر پنج سال نیز دچار سوءتغذیه حاد بودند.»

این در حالی است که اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و بزرگسالان منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز در حال افزایش است و تأثیراتی منفی بر وضعیت سلامت و بهزیستی افراد برجای می‌گذارد.

در گزارش فائو آمده است: «در بسیاری از کشورهای منطقه سوءتغذیه، اضافه وزن، چاقی و کمبود ریزمغذی‌ها در بین کودکان در سطوح ملی و خانوارها و حتی در برخی موارد در بین برخی اشخاص به‌طور همزمان بروز و ظهور دارند.

بر همین اساس، برای رسیدگی به پیامدهای چندگانه سوءتغذیه لازم است رویکردهایی که در برگیرنده دست‌اندرکاران مختلف هستند، اتخاذ شوند.»

تغذیه؛ محور برنامه‌های حمایت اجتماعی

در گزارش فائو ضمن تأکید بر این نکته که ارائه حمایت‌های اجتماعی یک شیوه مهم برای کاهش نابرابری و تأثیرات ناشی از بلایای طبیعی است، آمده است که تدوین برنامه‌های حمایت اجتماعی با محوریت رسیدگی به مسئله تغذیه می‌تواند سرعت پیشرفت در امحای گرسنگی و سوءتغذیه را افزایش دهد. 

در این گزارش هرچند به برخی پیشرفت‌های صورت گرفته در منطقه برای بهبود امنیت غذایی و تغذیه اشاره شده است، اما تصریح شده که نابرابری فزاینده، رخدادهای شدید اقلیمی، تخاصمات و بلایای طبیعی می‌توانند تأثیرات مثبت این دستاوردها را تضعیف کنند. 

فائو امیدوار است که یافته‌های این گزارش نه‌تنها موجب غنای گفتگوهای جاری شده بلکه زمینه‌ساز اتخاذ اقدامات نوآورانه و مؤثر از سوی کشورهای عضو در راستای بهبود امنیت غذایی و تغذیه در سرتاسر منطقه آسیا و اقیانوسیه شود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید